התנועה למען איכות השלטון בישראל, פנתה היום לראש הממשלה בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית , אשר תחקור את הארועים האלימים שליוו את הפגנות ערביי ישראל והפגנות הנגד להן.

התנועה למען איכות השלטון בישראל, פנתה היום לראש הממשלה בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית , אשר תחקור את הארועים האלימים שליוו את הפגנות ערביי ישראל והפגנות הנגד להן.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון בישראל, פנתה היום לראש הממשלה בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית , אשר תחקור את הארועים האלימים שליוו את הפגנות ערביי ישראל והפגנות הנגד להן. מצ"ב המכתב המדבר בעד עצמו. לכבוד מר אהוד ברק ראש הממשלה שרי הממשלה א.נ., הנדון: ועדת חקירה ממלכתית התנועה למען איכות השלטון בישראל מברכת את הממשלה על החלטתה לחקור את האירועים האלימים שליוו את ההפגנות של ערביי ישראל והפגנות הנגד להן, שהביאו לאבדן חיי אזרחי המדינה. יחד עם זאת מתנגדת התנועה להחלטת הממשלה להפקיד את מלאכת החקירה בידי ועדת בדיקה או ועדת בירור. לדעת התנועה רק ועדת חקירה ממלכתית, הפועלת מכוח חוק ועדות חקירה, התשכ"ט – 1968, יכולה להגיע לחקר האמת, שלגילויה חשיבות ציבורית חיונית בעת הזאת. לדעת התנועה, "קיים ענין שהוא בעל חשיבות ציבורית חיונית אותה שעה הטעון בירור" שהוא תנאי מוקדם למינוי ועדת חקירה ממלכתית בהתאם לסעיף 1 לחוק ועדות חקירה. הענין בעל החשיבות הציבורית החיונית אותו יש, לדעת התנועה, לחקור הוא מכלול האירועים לרבות: – החשדות בדבר ההסתות שקדמו לאירועים; – האלימות והפרעות שנילוו להפגנות הן במגזר הערבי והן במגזר היהודי; – מוכנות והערכות המשטרה לטיפול באירועים אלימים כאלה; – הוראות המשטרה לגבי השימוש באש חיה כנגד מפגינים ומידת ההצדקה לכך בכל אחד מהמקרים בהם השתמשה המשטרה באש חיה כנגד אזרחי המדינה; – הדרך והמידה שבה חקרו המשטרה והמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים את האירועים הללו. לדעת התנועה, רק ועדת חקירה ממלכתית, המתמנית על פי חוק ועדות חקירה, יכולה להגיע לחקר האמת, ורק היא תהנה מאמון כלל הציבור בעבודתה ובמסקנותיה. אין זה ראוי שועדת בדיקה או בירור, המתמנית על ידי הממשלה, תחקור את פעולות הממשלה או זרוע מזרועותיה בנושא בעל רגישות ציבורית כה גדולה. מן הדין והצדק שחקירה כזו תופקד בידי ועדה חיצונית ואובייקטיבית, המתמנית על ידי נשיא בית המשפט העליון בהתאם לסעיף 4 לחוק ועדות חקירה. רק לועדת חקירה ממלכתית מקנה החוק את מלוא סמכויות החקירה הדרושות כדי להגיע לחקר האמת. יתר על כן, החסינות המוקנית בחוק לעדים המעידים בפניה ולדוח הועדה עצמו, שאינה מוקנית לועדת בדיקה או בירור, תבטיח שיתוף פעולה מלא של כל המעורבים באירועים שהם נשוא החקירה ותקל על גילוי האמת בח