התנועה למען איכות השלטון, הגישה היום לנשיא בית המשפט העליון עתירה לדיון נוסף בפני הרכב מורחב בפסק הדין של בג"צ כי בסמכות היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, כבר בשלב שלפני חקירה פלילית, לאסוף ראיות כולל זימון עדים ועוד.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון, הגישה היום לנשיא בית המשפט העליון עתירה לדיון נוסף בפני הרכב מורחב בפסק הדין של בג"צ כי בסמכות היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, כבר בשלב שלפני חקירה פלילית, לאסוף ראיות כולל זימון עדים ועוד. העתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, ברק כלב וצרויה מידד, מתייחסת לפסיקת בג"צ מיום 29.1.02 בעניין תלונה שהגישה התנועה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות המדינה כנגד יו"ר הרשות לניירות ערך. שופטי בג"צ אשר דחו את העתירה, פסקו כי בסמכות היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, כבר בשלב שלפני חקירה פלילית, לאסוף ראיות כולל זימון עדים, איסוף מסמכים וחומר רלוונטי, ונקיטה בכל מהלך אחר הנחוץ לדעת היועץ המשפטי לממשלה בשלב הבדיקה הקודמת להחלטה באם לפתוח בחקירה פלילית. התנועה למען איכות השלטון הגישה את בקשתה לדיון נוסף בפסק הדין, לאור ההשלכות מרחיקות הלכת של ההלכה שנפסקה. מדובר בהלכה חדשנית העומדת בניגוד לדין הקיים אשר יש לה השלכות, הן על ההליך הפלילי והן על השוויון בפני החוק באכיפת הדין הפלילי. החוק הקיים מסדיר את סמכויות הרשויות השונות העוסקות באכיפת החוק הפלילי. תוך שקיימת הפרדה בין הגוף החוקר לבין רשויות התביעה. החוק מעניק סמכויות מוגדרות למשטרה ולשוטרים וסמכויות אחרות ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטים. העתירה בעניין יו"ר הרשות לניירות ערך עסקה במקרה יחיד ויוצא דופן בו בחרה הפרקליטות לחרוג מנהליה הרגילים ולקיים חקירה מקדמית מקיפה וכוללת, זימון עדים וחקירתם, עריכת שימוע טרם חקירה פלילית, תפיסת ראיות והכרעות בעניינים שבעובדה וכל זאת לפני חקירת המשטרה וזאת כבסיס להחלטה שלא להעביר את התלונה לחקירת המשטרה. לטענת העותרת, ההלכה שנקבעה בפסק הדין מעניקה ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות סמכות בלתי מוגבלת לנקוט בכל אמצעי שיידרש לצורך קבלת החלטה על חקירה פלילית. הלכה זו עומדת בניגוד לסמכויות המשטרה והפרקליטות, כפי שנקבעו בחוק ולהלכות בית המשפט בעניין חשיבות עיקרון השוויון בהליך הפלילי. הלכה זו המרחיבה באופן גורף את סמכויות הפרקליטות, הינה חדשנית ויש לה השלכות קשות על ההליך הפלילי ואמון הציבור בו וברשויות הממונות על ההליך.