התנועה למען איכות השלטון עתרה היום לבג"ץ שיוציא צו ביניים שיורה לוועדת הבחירות לכנסת להימנע לפי שעה מלאשר את רשימות הליכוד והעבודה לכנסת.

התנועה למען איכות השלטון עתרה היום לבג"ץ שיוציא צו ביניים שיורה לוועדת הבחירות לכנסת להימנע לפי שעה מלאשר את רשימות הליכוד והעבודה לכנסת.
התנועה לאיכות השלטון
בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד אליעד שרגא, ברק כלב וצרויה לוזון – מידד מבקשת התנועה מבית המשפט להוציא צו ביניים, שיורה לוועדת הבחירות להימנע מלאשר את רשימות הליכוד והעבודה לכנסת, עד אשר תתברר ותוכרע עתירת התנועה. עוד מתבקש בג"צ להוציא צווים על תנאי המורים לוועדת הבחירות לנמק מדוע לא תשנה את עמדתה שאין היא מוסמכת על פי סעיף 63 לחוק הבחירות לכנסת לבחון האם עליה להימנע מלאשר רשימות מועמדים לכנסת, אשר מועלית לגביהן הטענה כי במעשיהן ישנו ערעור על יסודות הדמוקרטיה בישראל. זאת, כקבוע בסעיף 7א לחוק יסוד הכנסת, וכן בשל העובדה כי בחירת רשימת המועמדים נגועה לכאורה בשחיתות קשה, ובין היתר בתופעות נרחבות של קנית קולות, שוחד בחירות, ותופעות בלתי חוקיות נוספות החותרות תחת היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית. לאור כך שהליך גיבוש הרשימה לכנסת נגוע בשחיתות קשה ובתופעות המאפשרות החדרה בלתי חוקית ומושחתת של גורמים שונים לבית הנבחרים. דבר העלול לדרדר את המדינה ממדינה דמוקרטית למדינת עולם שלישי. התנועה מציינת בעתירתה את דברי היועץ המשפטי לממשלה כאשר הודיע לעיתונות על פתיחת חקירת החשדות בנוגע להליך הבחירות בליכוד: "יובהר ויודגש, חקירות פליליות כנגד גורמים פוליטיים ככלל, ובתקופת בחירות בפרט אינן דבר מרנין נפש ולא בלב קל מורה עליהן היוהמ"ש. ואולם, כדי שלא לגלוש להפקרות ולסטנדרטים של עולם שלישי ולהישרד כמדינה וחברה מתוקנת שומה עלינו לוודא שיהיה מחננו טהור והדבר צריך להיות בראש וראשונה אינטרס של הגורמים הפוליטיים השונים." עניינה של העתירה, החלטתה של וועדת הבחירות מאתמול, לפיה היא אינה מוסמכת שלא לאשר רשימות מועמדים, אשר גובשו בהליך בחירה שלגביו קיים מידע על שחיתות קשה שנפלה לכאורה בהליך. שחיתות המקעקעת את עקרונות היסוד של הדמוקרטיה בישראל. התנועה מציינת גם כי מעבר להיות ההליך נגוע בשחיתות, מצוי המידע בחקירת משטרה מזורזת לבחינת קיומה של אחריות פלילית של גורמים פליליים. התנועה מדגישה, כי סמכות וועדת הבחירות לא יוחדה לפסילת השוליים הקיצוניים של המפה הפוליטית, אלא גם ובעיקר למנוע ריסוק הדמוקרטיה במדינה ע"י רשימות המהוות את החלק הארי בבית הנבחרים וגלגול המדינה במורד התלול אל אנרכיה ולנורמות המקובלות במדינות העולם השלישי.