חושפת שחיתויות מגוש קטיף תובעת ממשרד החקלאות שלשת רבעי מליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לה בשל אי חידוש עבודתה לאחר חשיפת השחיתויות.

חושפת שחיתויות מגוש קטיף תובעת ממשרד החקלאות שלשת רבעי מליון שקל בגין הנזקים שנגרמו לה בשל אי חידוש עבודתה לאחר חשיפת השחיתויות.
התנועה לאיכות השלטון
אתי ארביב, פקחית במשרד החקלאות, אשר תרמה לחשיפת ליקויים חמורים בגידולים האורגנים בגוש קטיף ובמערכת הבקרה על המגדלים האורגנים ובשל כך לא חודשה עבודתה, תבעה ביום חמישי בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע , באמצעות עו"הד שהעמידה לה התנועה למען איכות השלטון את משרד החקלאות בדרישה להשיבה לעבודה ולפצותה בגין נזקים כספיים כבדים בהיקף מאות אלפי שקלים שנגרמו לה בשל חלקה בחשיפת הליקויים. – סך התביעה עומד על 724,132 שקל. התביעה הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע באמצעות עורכי הדין אליעד שרגא, ברק כלב וצרויה מידד – לוזון שהעמידה התנועה למען איכות השלטון בישראל לגב' ארביב. התנועה מלווה את גברת ארביב מאז שנת 99 כאשר פנתה הגב' ארביב לקו הפתוח לפניות הציבור של התנועה. גברת ארביב תושבת הישוב נצר חזני שבגוש קטיף, פעלה במהלך שנת 1993-96 לחשיפת ליקויים חמורים בגידולים האורגניים בגוש קטיף ובמערכת הבקרה על המגדלים האורגניים. בסופם של הליכי הביקורת שלהם תרמה, בין היתר באמצעות העברת מידע לגורמים המוסמכים ובראשם גורמי הפיקוח במשרד החקלאות, מבקר המדינה, וועדת חקירה שמינה שר החקלאות והוועדה לביקורת המדינה וכן גורמי הארגון לחקלאות אורגנית והמועצה המקומית, נערכו שינויים מבניים משמעותיים להגברת פיקוח משרד החקלאות על הגידולים האורגניים. על אף שגברת ארביב הועסקה כפקחית מטעם משרד החקלאות כבר מאז 1986 הרי לאחר שהחלה התריע על הליקויים לא חודשה העסקתה, וזאת באופן המפלה אותה באופן ברור ביחס לפקחים אחרים ביניהם בעלי וותק פחות ממנה שהעסקתם חודשה. גורמי משרד החקלאות תרצו את הפסקת העסקתה, מדי שנה, בהחלטה "עונתית". יצוין כי פרשת הליקויים האורגניים נחשפה ע"י העתונאי מוטי גילת ב"ידיעות אחרונות" בשורה של כתבות במוסף השבת של העתון אשר הובילו להקמת וועדת חקירה במשרד החקלאות, אשר כאמור הביאה לתיקונים יסודיים במערך הפיקוח של משרד החקלאות על הגידולים האורגנים. העסקתה של ארביב חודשה לתקופה קצרה בשנת 2,000 בהתערבותו הישירה של שר החקלאות דאז מר חיים אורון. אך זמן קצר לאחר פרישתו מתפקיד שר החקלאות הופסקה העסקתה, וזאת תוך שמשרד החקלאות מתרץ זאת בסיבות " עונתיות" וסיבות חדשות שונות ומשונות. לאורך כל התקופה היה נתון משרד החקלאות ללחץ כבד מצד לובי החקלאים האורגנים וגורמים שונים בגוש קטיף, אשר פעולותיה של ארביב היו לצנינים בעיניהם. אותם גורמים עשו כל שביכולתם, כדי להבטיח את אי חידוש העסקתה של התובעת ומשרד החקלאות נכנע ללחץ פסול זה. אי העסקתה של ארביב נעשה על ידי גורמים במשרד החקלאות באופן מפלה ללא כל סיבה עניינית ומשיקולים זרים ותוך כניעה לתכתיב בלתי ראוי. כל זאת כאשר פעולותיה, אשר סייעו לגורמי הביקורת השונים ובכללם וועדת חקירה במשרד החקלאות ומבקר המדינה, האירו אף את חלקם באור לא מחמיא. התנהלות משרד החקלאות מנוגדת לחובתו של מעביד ממלכתי לנהוג, תוך שמירה על עיקרון השיוויון ותוך הגינות וסבירות, וגרמה לגברת ארביב נזקים כספיים קשים, בשל אובדן הכנסתה לתקופה הנדונה בתביעה. כן, התבקש בית הדין הנכבד בתביעה להוציא מלפניו צווי עשה, ולהורות על עדכון שכרה, באופן שהשנים בהן לא חודשה העסקתה, באופן מפלה ובלתי הוגן, לא יפגעו בוותק שלה ובזכויות אחרות שלה כעובדת וכן להורות כי מעתה ואילך תועסק לאורך מספר חודשים מידי שנה הדומה למספר החודשים בהם מועסקים פקחים אחרים בעלי וותק דומה לשלה. טרם הוגש כתב הגנה.