התנועה למען איכות השלטון הגישה היום לראש הממשלה הצעת חוק המחייבת את חברי הכנסת בשירות מילואים על-פי המכסה המירבית האפשרית ע"פ הצעת החוק, שעברה אתמול בקריאה ראשונה – 43 יום בשנה.

התנועה למען איכות השלטון הגישה היום לראש הממשלה הצעת חוק המחייבת את חברי הכנסת בשירות מילואים על-פי המכסה המירבית האפשרית ע"פ הצעת החוק, שעברה אתמול בקריאה ראשונה – 43 יום בשנה.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה לראש הממשלה כתבה התנועה, כי חקיקת הכנסת להארכת ימי המילואים ל- 43 יום מגבירה את חוסר השוויון החריף בנשיאה בנטל הביטחון והתרומה למדינה. התנועה הביעה במכתבה מחאה חריפה על כך שחברי הכנסת וחברי הממשלה אינם פועלים לחלוקה שווה יותר של הנטל, וזאת בגיוס משתמטים בכלל, ובפרט שילובם של מגזרים הפטורים מנשיאה בנטל, בוחרת הממשלה בראשותו של אריאל שרון בדרך הקלה, ומגבירה את הנטל על המיעוט אשר על כתפיו כבר מונח נטל זה, כמו גם נטלים נוספים. התנועה הדגישה, כי ההסבר שסיפקה הממשלה ולפיו מדובר בצורך דחוף עקב עומס המשימות והמחסור בכוח אדם, היתה ידועה היטב לכל הגורמים העוסקים במלאכה מזה תקופה ארוכה. התנועה הוסיפה, כי הגברת הנטל תביא לשחיקת נכונותם של הנושאים בנטל להמשיך ולקחת חלק בעול, ולפיכך במציאות החדשה שתיווצר בעקבות קבלת הצעת החוק הממשלתית יש אף סכנה לביטחונה ולחוסנה של מדינת ישראל. לאור זאת סבורה התנועה כי החלטת חברי בית הנבחרים להעצים את חוסר השוויון בחקיקת חוק ובו דרישה מאלו המשרתים ותורמים להגביר את חלקם, חייבת, לכל הפחות, להיות מלווה בדוגמא אישית מצד נבחרי הציבור אשר מטילים את הנטל בהנפת יד באולמה הממוזג והמחומם של הכנסת. נאה דורש נאה מקיים. לפיכך, ביקשה התנועה להוסיף לחקיקה הנדונה סעיף אשר יטיל על כל חבר כנסת את החובה לשרת במילואים ו/או בשירות לאומי, כל עוד הוא מכהן כחבר כנסת, וזאת במכסה המירבית שניתן להטיל על אזרח מן השורה. נוסח הצעת החוק (סעיף א'): "שירות חברי כנסת א. חבר כנסת ישרת בשירות מילואים, כל עוד הוא מכהן כחבר כנסת, במכסה השנתית המרבית לשירות מילואים רגיל האפשרית על פי חוק. חבר כנסת המשרת במילואים זכאי לצאת לחופשה בכל יום בו מתקיימת הצבעה במליאת הכנסת. ראש הממשלה יוכל להורות על שחרורו משירות מילואים של חבר כנסת המכהן כשר, כל עוד הוא מכהן כשר." כמו-כן, הציעה התנועה שחברי כנסת שחצו את גיל השירות הרגיל יוכלו לבחור בין שירות מילואים לבין שירות לאומי. התנועה אף המליצה להתאים את אופי השירות לחברי וחברות כנסת המשתייכים למגזרים בחברה שאינם משרתים בצבא. בנוסף, הציעה התנועה כי שר הביטחון יתקין תקנות לביצוע סעיף זה ולקביעת התנאים והאופן בו יוכל חבר כנסת לבצע חלופת שירות לאומי תחת שירות מילואים. התנועה ביקשה לציין, כי בתיקון זה להצעת החוק תהיה משום דוגמא אישית נדרשת בנסיבות הקיימות, וגם אם לא יהיה בה כדי לפתור את בעיית חוסר השוויון, יהיה בה לכל הפחות כדי לתקן חלק מן הנזק שנגרם לאמון הציבור בחברי בית המחוקקים כתוצאה מקבלת הצעת חוק ממשלתית זו, שעברה אתמול בכנסת בקריאה ראשונה.