התנועה למען איכות השלטון דורשת מהנהלת בנק לאומי להחזיר בונוסים שקבלו בשנים קודמות ודורשת מהבנק להמנע מחלוקת בונוסים להנהלת הבנק השנה.

התנועה למען איכות השלטון דורשת מהנהלת בנק לאומי להחזיר בונוסים שקבלו בשנים קודמות ודורשת מהבנק להמנע מחלוקת בונוסים להנהלת הבנק השנה.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון דורשת מהנהלת בנק לאומי להחזיר בונוסים שקבלו בשנים קודמות ודורשת מהבנק להמנע מחלוקת בונוסים להנהלת הבנק השנה. המכתב שנשלח לשר האוצר, מנכ"ל המשרד, המפקח על הבנקים, היועץ המשפטי לממשלה חשב משרד האוצר לחברי הנהלת מ.י נכסים ולהנהלת בל"ל לאור הפרסום כי בימים הקרובים עתידים מנהלי בנק לאומי ועובדיו לקבל בונוסים שסכומם יחושב על בסיס השכר, ומכאן שיחולקו באופן דיפרנציאלי. התנועה סבורה כי בימים קשים אלו של הידוק החגורה וקיצוץ בבשר החי אין זה ראוי לאשר הטבת שכר חריגה זו, בפרט לשכבת הנהלת הבנק הנהנית ממשכורות שמנות גם כך בהתיחס למצב הכללי במשק, ומבקשים כי תפעלו למנוע הטבה זו, וזאת מהטעמים דלקמן: 1. כידוע, מאז משבר מניות הבנקים מחזיקה המדינה בגרעין השליטה בבנק, וזאת באמצעות אחזקת כ 40% ממניותי הבנק. 2. על פי חוק המניות הבנקאיות שבהסדר (הוראת שעה) התשנ"ד 1993, על הממשלה לשמור על האינטרס הרכושי של המדינה במניות הבנק, ולפעול על מנת שאינטרס זה לא יפגע. 3. ההפסדים הכבדים של הבנק מפעילותו הבנקאית בישראל, והירידה התלולה ברווחיות כלל פעילותו, מחייבים כי שכר עובדי הבנק ובראשם המנהלים הבכירים הזוכים ממילא למשכורות שמנות מרופדות ומדושנות, יופחת באופן משמעותי. 4. אי ההתאמה בין תגמול וביצועים משתקף לאחרונה גם בהגדלה משמעותית לחובות מסופקים הנגרמת כתוצאה מכך שבעלי ההון במדינת ישראל באישור בכירי הבנק, נהנים מהלוואות בסכומי עתק המסבות נזקים לקופת הבנק, מבלי שמי מראשי הבנק ישא באחריות בגין זאת. לאור כל זאת תמוהה ביותר החלטת מנהלי הבנק גם על רקע התקופה בה אנו נמצאים וגם על רקע התוצאות העסקיות העגומות העולות מדוחות הבנק, על חלוקת בונוסים אשר לא נתפלא אם ה"אופן הדיפרנציאלי " בו יחולקו ייטיבו שוב עם שכבת השמנת של הבנק. בפרט מבקשת התנועה להדגיש כי בשנה האחרונה זכו עובדי הבנק ובפרט הנהלתו,להטבות כספיות נכרות עת נמכרו להם מניות הבנק בהנחה עצומה. התנועה מזכירה כי עובדי הבנק ובפרט עובדיו הבכירים קיבלו בעת ההנפקה האחרונה ובמחציתה השניה של 2002 הנחה מופלגת ובעצם מתנה בשווי של 25% משווי המניות שהוצאו לעובדים (10% מכלל המניות שהוצאו לציבור). לכך יש להוסיף את העובדה שכדי שיוכלו אלה להנות מההטבה, העניק להם הבנק מימון נדיב בצורת הלוואה מהבנק לצורך רכישת מניותיו הוא. ואם לא די בכך הרי מדובר בהלואה ללא ריבית! זאת מעבר לעובדה כי עיתוי ההנפקה היה בעת שמחיר המניה היה גם כך מן הנמוכים ביותר בשלשת השנים האחרונות. בנסיבות אלו ראוי היה כי הנהלת הבנק אשר קיבלה בונוסים שמנים בשנים האחרונות בגין תוצאות פעילות עבר, תשיב את הבונוסים שקיבלה. מכל מקום, כל עוד מחזיקה המדינה בגרעין השליטה בבנק, וכל עוד מבטיחה המדינה קרש הצלה לבנק בכל מקרה של התנהלות בלתי תקינה (עיין ערך פרשת וויסות מניות הבנקים) הרי מחובתה לדאוג כי רכוש המדינה לא יפגע , ולצורך כך עליכם למנוע את רעיון חלוקת הבונוסים הדיפרנציאלית להנהלת הבנק הבכירה.