התנועה למען איכות השלטון דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירת משטרה בפרשה בה התערב ראש הממשלה תוך משוא פנים בהליכים שהתנהלו במשרד התחבורה למען שכניו וידידיו.

התנועה למען איכות השלטון דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירת משטרה בפרשה בה התערב ראש הממשלה תוך משוא פנים בהליכים שהתנהלו במשרד התחבורה למען שכניו וידידיו.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון דורשת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירת משטרה בפרשה בה התערב ראש הממשלה תוך משוא פנים בהליכים שהתנהלו במשרד התחבורה למען שכניו וידידיו. במכתבה מציינת התנועה כי אתמול חשף העיתונאי משה ליכטמן מעיתון גלובס כי ראש הממשלה התערב בהליכים שהתנהלו במשרד התחבורה כדי להשיג טובת הנאה לידידיו-שכניו. על פי הפרסום, התקשר ראש הממשלה למנכ"ל משרד התחבורה וביקש ממנו להקטין את הפגיעה בידידיו – שכניו במושב כפר מל"ל אשר תבעו הגדלת הפיצויים הניתנים להם בשל הפקעת קרקע לצורכי סלילת כביש. לאחר התערבותו הוגדלו הפיצויים לידידיו ב- 110,000 דולר. התערבותו של ראש הממשלה למען ידידיו, תוך שהוא מנצל לרעה את מעמדו כדי להיטיב עימם, הינה משום פעולה הנגועה במשוא פנים כבד וחמור. פעולה מעין זו גוררת עימה נזק קשה להתנהלות הציבורית במדינת ישראל. משרתי הציבור האחרים נושאים מדי יום ביומו עיניהם לראש הממשלה כמי שעומד בראש הפירמידה. מטבע הדברים תביא פעולה זו לחזרה ושיכפול של דפוסי הפעילות המסוכנים מצד ראש הממשלה אף בעתיד, ע"י גורמים בכירים פחות, בלא שניתן יהיה לבוא אליהם בטענות. פעולה מעין זו מצד נבחר ציבור גוררת עימה נזק קשה יותר ככל שמעמדו של משרת הציבור רם יותר. מעבר לנזק למערכות השלטון בכך שמשוא הפנים הופך לדפוס פעולה שגור במחוזותינו, נגרם נזק נוסף- כתוצאה מאובדן אמון הציבור בשלטון עת שהוא מתבונן במשרתיו הפועלים במשוא פנים תוך העדפתם של ידידים ומקורבים. בית המשפט עמד בעבר על היותה של הפגיעה באמון הציבור כתוצאה ממעשים הנגועים במשוא פנים פגיעה קשה הממלאת כשלעצמה אחר יסוד הנזק לציבור שבעבירת "מרמה והפרת אמונים". כך גם ראוי להדגיש במקרה זה כי פעולתו של ראש הממשלה במשוא פנים למען החלטת ממ"י מס' 755 זכתה אך לאחרונה לביקורת קשה בדוח מבקר המדינה ובהחלטת היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין באותה פרשה. חד הפעמיות אשר עמדה לראש הממשלה אז, אינה עומדת לו עוד. זילזולו של ראש הממשלה בגורמי אכיפת החוק ובהנחיותיהם הברורות אשר ניתנו אך לאחרונה הינו בוטה. היה זה ג'ורג אורוול אשר בספרו "חוות החיות" צייר בדרך האלגוריה מציאות בה כולם שווים, אך יש ששווים יותר. דומה כי משלו של אורוול נתקיים גם בנו, ומי שראש הממשלה חפץ ביקרו שווה יותר, הפעם היה שוויו של הנמשל- 110,000 דולר. כללי הברזל של ניגוד עניינים, משוא פנים, אינם מחייבים נכון להיום את ראש ממשלת ישראל. כיצד יהיה ניתן בעתיד לאכוף כללים אכסיומטים אלו, אם במקרה דנן לא יאכף הדין על ראש הממשלה? בהקשר זה ראוי אף להדגיש כי מעבר לאיסור הקטגורי על עובד הציבור לפעול במשוא פנים, שהינו מאבני יסוד של המשפט בישראל, הרי שבנוגע לשרים( ובתוך זאת ראש הממשלה) כוננו אף "כללי וועדת אשר" האוסרים באופן ברור פעולה מעין זו. אם לא ימוצה הדין אף במקרה דנן יהיו הטיפול המיוחס הניתן לראש הממשלה והסלחנות -הוריו של משוא הפנים אשר לבטח יהיה אורח קבע במדינת ישראל בעתיד. כל עוד ואין מחיר למשוא הפנים. כל אלו תומכים בכך שתתקיים בעניין זה חקירת משטרה לאלתר, באופן שלא יאפשר תיאום עדויות ושיבוש הליכי חקירה. התנועה מציינת כי מעבר להיבטיה הפליליים של הפרשה, הרי שיש להורות על ביטולה של ההחלטה אשר נולדה בדבר עבירה להענקת 110,000 דולר לידידיו- שכניו של ראש הממשלה.