התנועה למען איכות השלטון דורשת ממינהל מקרקעי ישראל שלא לאשר את העסקה האמורה להחתם בין חברות המלח למינהל ביחס לקרקעות המוחזקות בידי חברות המלח באילת ובעתלית.

התנועה למען איכות השלטון דורשת ממינהל מקרקעי ישראל שלא לאשר את העסקה האמורה להחתם בין חברות המלח למינהל ביחס לקרקעות המוחזקות בידי חברות המלח באילת ובעתלית.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון דורשת ממינהל מקרקעי ישראל שלא לאשר את העסקה האמורה להחתם בין חברות המלח למינהל ביחס לקרקעות המוחזקות בידי חברות המלח באילת ובעתלית. במכתבה לשר הממונה אהוד אולמרט ליוה"מש לחברי מועצת מנהל מקרקעי ישראל ולממונה על חופש המידע מציינת התנועה כי על פי המידע שברשותה עומדת מועצת ממ"י לדון בימים הקרובים בהסכם ולאשר לכאורה הסכם אשר לפיו יקבלו חברות המלח בעת שינוי יעוד קרקעות, אשר שימשו אותן עד כה להפקת מלח, עשרות אחוזים (40%) מזכויות בניה במתחמים שונים בעתלית ובאילת. יצוין כי למיטב ידיעת התנועה מדובר בזכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים העולות לאין שיעור על ערכה הנוכחי של הקרקע, בטרם שונה יעודה מקרקע המשמשת להפקת מלח לנדל"ן. עוד ידוע לתנועה כי להסכם הנוכחי המעניק כאמור זכויות מופלגות לחברות המלח קדמו נוסחים מיטיבים עוד יותר ורק התנגדות היועץ המשפטי לממשלה הביאה את הגורמים המופקדים על ניסוח ההסכם לעדן את היקף ההטבות הניתנות לחברות המלח. יצוין כי ההסכם המדובר נדון, על גלגוליו השונים, זכה לביקורתם הנוקבת של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. בין היתר בחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שהועברה למועצה ביום 23/6/03. שניהם עמדו על היותה העסקה שבנדון עסקה חריגה בהיקפה וכפועל יוצא מכך חריג אף היקף ההטבה המוענקת מכוחה לחברות המלח. התנועה מציינת כי חברות המלח מצויות בעיקרן בבעלותה של משפחת דנקנר ומכאן שמן ההטבה החריגה שבעסקה נהנים בודדים בחברה. אם ביקשו גורמי הממשל ובראשם מנהל מקרקעי ישראל לשנות יעודן של קרקעות, מקרקעות המשמשות לתהליך הפקת מלח לקרקעות המיועדות למגורים, וזאת בשל צרכי השעה ובראשם הרצון להגדיל את היצע הדירות באזורים הנדונים, הרי שהיה עליהם לפעול לפיצוי הוגן לבעלי הקרקעות המשקף את ערך הקרקע אשר הועמדה לרשותם לשם הפקת מלח, המחושב על בסיס ערך הרכוש שהיה בידיהם בטרם שינוי היעוד. כאמור דורשת התנועה למען איכות השלטון שלא לאשר את העסקה במתכונתה הנוכחית ותחת זאת לפעול לפיצוי הוגן לבעלי הקרקעות ועל פי פסיקת בית המשפט מן השנה שעברה ( בג"צ עמותת שיח חדש נגד שר התשתיות ) בכל הנוגע למחויבות לעקרונות השוויון וצדק חלוקתי כאשר המועצה דנה בהענקת זכויות במקרקעי ישראל. כן מבקשת התנועה לקבל עותק נוסחו הסופי של ההסכם ואת האומדן הכספי של שווי הזכויות המוענקות במסגרת ההסכם לחברות המלח, ובכלל זאת פירוט ערכן הנוכחי של הקרקעות וערך הזכויות שינתנו לחברות מכח ההסכם, באם אכן נערכו אומדנים אלו ע"י גורמי המנהל. באם למרות כל האמור לעיל יש בכוונת המועצה לאשר את העסקה שבנדון, מבקשת לעכב את כניסתו של האישור לתוקף באופן שיאפשר לתנועה לשקול את הצורך בפניה לערכאות לקבלת הסעד המבוקש.