התנועה למען איכות השלטון דורשת ממינהלת מרכז ההשקעות לפעול להשבת כספי המענק בסך 28 מיליון ₪ שניתנו לחברת עלית, תוך יחס מועדף לכאורה ולמרות שהחברה הודתה כי לא עמדה בתנאי כתב האישור למענק. התנועה מבקרת את האפלייה שבה נוקטת המינהלת לכאורה ודורשת לקבוע קריטריונים אחידים ושוויוניים לחלוקת מענקים.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה ליוהמ"ש, לשר האוצר, לשר המסחר והתעשייה וליו"ר מינהלת מרכז ההשקעות מציינת התנועה, כי חברת עלית קיבלה בשנת 1996 כתב אישור, על פיו ניתנו לה מענקים בסך של כ 28 מליון ₪, וכי בדו"ח ביצוע סופי שהגישה חברת עלית שיעור היצוא היה בפועל נמוך משיעור היצוא לו התחייבה החברה בתכנית המאושרת. במכתב קודם של מינהלת מרכז ההשקעות לתנועה נאמר, כי "בנסיבות בהן חברה בעלת כתב אישור אינה ממלאת אחר כל תנאי כתב האישור, אחר הוראות החוק או אחר כללי מרכז ההשקעות, רשאית מינהלת מרכז ההשקעות לבטל את כתב האישור וככלל על החברה להחזיר את המענקים שנתנו לה"… לפיכך, טוענת התנועה, לגישתה של המינהלת, ככלל על מי שלא עומד בהוראות או בתנאי כתב האישור חלה עליו חובת השבת המענקים בחזרה. לאור הפרסומים לפיהם מינהלת מרכז ההשקעות אינה מתכוונת לדרוש את כספי חברת עלית בחזרה, טוענת התנועה שניתן להסיק כי כתב האישור בעניינה של עלית משמש מעין "המלצה תאורטית" כאשר בסופו של יום לא נדרש מהם כלל ביצוע בפועל. התנועה כותבת במכתבה, כי "באופן אבסורדי לחלוטין נראה כי מה שקרה למעשה הינו שינוי כתב האישור בדיעבד באופן שבו יתאים למה שעלית מסוגלת לבצע בפועל – פעולה המנוגדת בבסיסה לכללי מנהל תקין". התנועה הוסיפה וטענה, כי מצב בו התכנית מותאמת בדיעבד לנעשה בשטח, הוא פתח לא ראוי להתנהלות לא תקינה של החברות ושל הממסד המאפשר קיומו ובכלל עצם היכולת לשנות בדיעבד, והאפשרות לגמישות מירבית כלפי חברה זו או אחרת, יוצרת אפליה בין חברות, הן בשלב הראשוני של מתן האישורים והן בין חברות אשר מחלקן נדרש ככל הנראה תשלום המענק בחזרה לבין כאלה שהחוב נמחל להם בדיעבד. לטענת התנועה, מצב זה מביא חברות להתחייב לעמוד בתנאים לקבלת מענק, בלא שיש בכוונתן לקיים הבטחות אלו ועל כך כבר עמד מבקר המדינה בעבר. התנועה תשקול את צעדיה העתידיים בהתאם לתשובת מינהלת מרכז ההשקעות. בעבר כבר הביאה התנועה לביטול מענק של מינהלת מרכז ההשקעות בסך 65 מיליון ₪ לחברת קוקה-קולה, שהתנועה סברה שניתן באופן מפלה ובניגוד לכללי מנהל תקין.