התנועה לאיכות השלטון: "הפסיקו את התופעה המסוכנת של העסקת יועצים ללא תשלום במסגרת המגעים הקואליציונים" הפניה לראש הממשלה וליו"ר מפלגת העבודה ח"כ שמעון פרס לאור העסקת עו"ד ואנשי יחסי ציבור במגעים הקואליציונים ללא תשלום

התנועה לאיכות השלטון: "הפסיקו את התופעה המסוכנת של העסקת יועצים ללא תשלום במסגרת המגעים הקואליציונים" הפניה לראש הממשלה וליו"ר מפלגת העבודה ח"כ שמעון פרס לאור העסקת עו"ד ואנשי יחסי ציבור במגעים הקואליציונים ללא תשלום
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מהיום מציינת התנועה כי בימים האחרונים עדים אנו להתגברות תופעה שהפכה זה מכבר לתופעה נפוצה במסדרונות השלטון בישראל. גורמים שונים מעניקים שירותים בלא תשלום לגורמים שלטוניים ופוליטיים, בד"כ לגורמי שלטון בכירים ובראשם ראש הממשלה ומפלגת השלטון, אם כי התופעה אינה מצטמצמת בכך ואף מפלגות נוספות וגורמים פוליטיים אחרים לוקים בדבר. התנועה סבורה כי הענקת שירותים על ידי יועצי חינם למיניהם הינה תופעה מסוכנת ומזיקה וזאת מן הטעמים הבאים: יועצי החינם פטורים, נכון להיום, מן הדינים והכללים החלים על עובדי מדינה ו/או עובדי ציבור אחרים, וזאת חרף הכח הרב הנלווה למי שמועסק על ידי מקבלי ההחלטות במוקדי השלטון. כך למשל פטורים יועצי החינם גם מן מערכת ההגבלות החלות על גורם פרטי המצטרף למערכת הציבורית במשרות שונות ובכללן משרות אמון. העסקת יועצי החינם יוצרת אצל גורם השלטון חבות נגדית ולכל הפחות מחוייבות תמורת השירותים הניתנים לו בלא תשלום. בנוסף לחבותו של גורם השלטון אשר באופן טיבעי נוצרת לאחר שקיבל שירותים בלא תשלום, הרי שגם כל הסובבים והכפופים לגורם השלטון ערים פעמים רבות ל"חובו" או לכל הפחות מחויבותו של גורם השלטון ליועץ החינם, דבר אשר הופך אותו לנשוא פנים ביחס לכל גורם אחר. מודל זה של העסקת יועצי חינם מהווה אף מסלול העוקף את מערכת החוקים המסדירה קבלת תרומות, הן על ידי מפלגות למימון פעולתן השוטפת והן בכל הנוגע למערכת בחירות, בשעה שהשירותים ניתנים בתקופת מערכת בחירות. הענקת שירותים מקצועיים, בתחום מקצועיותו של נותן השירות, הינה שווה כסף במובן הצר של המונח ומכאן שהענק הטבה כספית מעין זו לגורם השלטון, להבדיל מהתגייסות לתמיכה אזרחית אחרת במסגרת פעילות מפלגתית או פוליטית, הינה מנוגדת לדין ולכללי מנהל תקין. עוד ראוי לציין כי נכון להיום, בנוסף לכך שמדובר במערכת פרוצה ובלתי מוגדרת, הרי שהיא עשויה לעיתים להיות נסתרת מעין הציבור, בין היתר בשל חוסר התיעוד שלה הנגזר מכך שהשירות ניתן בלא מסמכים המסדיר את אופן הענקת השירות ובלא תמורה כספית מדווחת כנדרש על פי דין באם מדובר בהעסקה בשכר . כתוצאה ישירה מכך, לא ניתן לעקוב אחר היקף השירות הניתן וכנגזר מכך- היקף חובו ומחויבותו של איש הציבור כלפי נותן השירות בתמורה לייעוץ חינם זה. יצוין כי על הסכנה שבהעסקת יועצי חינם על ידי שרים ומשרדי ממשלה, אשר רב הדומה בינה ובין התופעה הנדונה במכתבנו זה, כבר עמד נציב שירות המדינה בהנחייתו בעניין זה מיום 25/9/06. גם היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עמד על הבעייתיות שבהעסקת "יועצי חינם" על ידי שרים . דברים אלו יפים ונכונים אף בעניין העומד בלב מכתבנו זה אשר רב הדומה בינו ובין העסקת יועצים חינם בשירות המדינה. ישנו אם כן אף חשש כבד כי תופעה זו של העסקת יועצי חינם אף תעלה בסופו של יום יותר מאשר אבק של שוחד, וזאת מבלי כל יכולת לעקוב אחר מקור אבק זה. כן מבקשת התנועה מהיועץ המשפטי לממשלה ומנציב שירות המדינה להוציא הנחיה ברורה האוסרת את המשך התופעה .