התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקירה משטרתית בעקבות דוח מבקר המדינה על המנויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה ולנציב שירות המדינה בדרישה לנקוט באמצעים משמעתיים כלפי עובדי מדינה השותפים למנויים בניגוד להוראות התקשי"ר.

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקירה משטרתית בעקבות דוח מבקר המדינה על המנויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה ולנציב שירות המדינה בדרישה לנקוט באמצעים משמעתיים כלפי עובדי מדינה השותפים למנויים בניגוד להוראות התקשי"ר.
התנועה לאיכות השלטון
הנדון: דוח מבקר המדינה: מינויים פוליטיים ומינויים בלתי תקינים במשרד לאיכות הסביבה 1. הנני פונה אליכם בעקבות דוח מבקר המדינה הנ"ל. זהו הדוח החמור ביותר שנכתב אי פעם, על ידי המבקר, בענין מינויים פוליטיים בשירות המדינה ובענין אחריותו של שר בישראל למינויים כאלה וכן בענין אחריותם של עובדי מדינה, המכונים על ידי המבקר "גורמי הביצוע והבקרה" [המנכ"ל, הסמנכ"ל למינהל, היועץ המשפטי של המשרד וחשב המשרד] לביצוע שלא כדין של מינויים פוליטיים. 2. התנועה לאיכות השלטון בישראל פונה אליך, כבוד היועץ המשפטי לממשלה, בדרישה לפתוח בחקירת משטרה נגד השר לביטחון פנים, מר צחי הנגבי, שעליו אומר מבקר המדינה בסכום הדוח כדלהלן: "במעשי השר הנגבי המתוארים בדוח הייתה רמיסה ברגל גסה של החוק ושל כללי המינהל התקין, פוליטיזציה של השירות הציבורי ושימוש במשאבי הציבור לקידום ענינים פוליטיים אישיים" הסיפא של משפט זה הוא סיכום הדוח המפרט כיצד פעל השר הנגבי למינויים של עשרות חברי מרכז הליכוד או בני משפחתם לתפקידים במשרד לאיכות הסביבה ולשכירת שרותים, עבור משרד זה, מידי חברים במרכז הליכוד וכן כיצד נוצרו במשרד "משרות" רק כדי לספק תעסוקה לאנשי מפלגה או לקרוביהם, כאשר, כדברי המבקר, יש ששולמה תמורה, לעתים גבוהה, למי שכמעט לא עשה דבר. מדברים אלה עולה חשד לכאורה שהייתה או שתהיה תמורה למינויים אלה של חברי מרכז הליכוד, שכן מרכז הליכוד הוא הגוף הבוחר את המועמדים לחברות בכנסת מטעם הליכוד והוא זה שקובע את דירוגם ברשימה לכנסת. חשד לכאורה זה צריך להיות נשוא החקירה. 3. התנועה לאיכות השלטון פונה אליך, כבוד נציב שרות המדינה, בדרישה לבדוק את חלקם של עובדי המדינה במשרד לאיכות הסביבה שנתנו ידם, לפי דוח המבקר, לביצוע המינויים הפוליטיים, שנעשו בניגוד לחוק שירות המדינה [מינויים], בניגוד לתקשי"ר, בניגוד להוראות הנציבות ובניגוד לכללי השוויון וההגינות. אומר המבקר לגבי חלקם של עובדים אלה בתהליך של ביצוע המינויים הפוליטיים:" עיקר האחריות למינויים הפוליטיים הפסולים היא של השר. ואולם השר לא יכול היה לבצעם בלא שהדרג המקצועי איפשר זאת ונענה לתכתיבי השר. אומנם חובתו של הדרג המקצועי לציית להוראות השר, אולם רק כל עוד הן תואמות את הדין… על גורמי הבקרה לעמוד על אי קיומן של הוראות שאינן תואמות את הדין, ובכלל זה הוראות למנות עובדים בשל זיקתם הפוליטית לשר" התנועה לאיכות השלטון סבורה שיש למצות את הדין עם "גורמי בקרה" אלה ובפרט לפעול להדחתם משרות המדינה של שמואל הרשקוביץ, מי שהיה עוזר השר ואח"כ מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, שניצח על מדיניות המינויים הפוליטיים ושל סמנכ"ל המשרד, מר יורם הורוביץ, שמעל בתפקידו כעובד מדינה ואף פעל בלהיטות יתר וכדברי המבקר "יש שעשה יותר ממה שהתבקש כדי לממש מינויים [פוליטיים] כאלה". כמו כן, מן הראוי שהנציבות תדאג להשבת הכספים ששולמו, שלא כדין, לעובדים בשירות המדינה שלא נתנו תמורה לשכרם, כפי שמציין, למעשה, המבקר. 4. שירות המדינה בישראל, אומר המבקר, הוא בעל אופי ממלכתי, מקצועי וא-פוליטי. השירות הציבורי מושתת על עובדים קבועים, האמורים להתמנות לתפקידם על פי כישוריהם המקצועיים… במינוי עובד בשירות הציבורי, על הממנה לפעול בהגינות וביושר ולטובת הציבור, שמכוחו ולמענו מסורה סמכות המינוי בידי הממנה. עליו להבטיח מתן הזדמנות שווה להתמודד על המשרה למי שמתאים לדרישותיה ולבחור במועמד הטוב ביותר. מינוי עובד משיקולים זרים – ובהם אינטרסים פוליטיים-מפלגתיים – פסול, ויש בו משום מעילה באמון הציבור" זהו הקו שצריך להנחות את שרי הממשלה ואת עובדי הציבור הממונים על ביצוע המינויים לשרות הציבורי. וברור הוא כי מבקר המדינה נתן בדוח חמור זה הנחיה ברורה הן לממשלה והן לגורמי הבקרה בענין המינויים הפוליטיים בכל השירות הציבורי.