התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה ולמר שמעון פרס: הימנעו משינוי חוק יסוד הממשלה בכדי לאפשר מינוי מר שמעון פרס כמ"מ ראש הממשלה. השינוי:פגיעה בלתי ראויה ביציבות המבנה החוקתי במדינת ישראל לצרכים קואליציוניים רגעיים

התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה ולמר שמעון פרס: הימנעו משינוי חוק יסוד הממשלה בכדי לאפשר מינוי מר שמעון פרס כמ"מ ראש הממשלה. השינוי:פגיעה בלתי ראויה ביציבות המבנה החוקתי במדינת ישראל לצרכים קואליציוניים רגעיים
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי במסגרת המגעים לכינון ממשלה מועלית בימים אלו הצעת חוק לשינוי חוק יסוד הממשלה, באופן שיאפשר מינויו של מר שמעון פרס לתפקיד מ"מ ראש הממשלה. התנועה סבורה כי שינוי מעין זה אינו ראוי ויש להימנע ממנו. מנגנוני השלטון הינם כלי בידי הממשלה, אך אינם יכולים בכל אופן להיות בני ערובה לשיקולים קואליציוניים כאלו או אחרים. שיקולי לחץ קואליציוני כשלעצמם, ובמיוחד כשהם מצויים בניגוד לטעמים ענייניים ומקצועיים, אינם ראויים בהקשר זה. ההסדר הנוכחי לפיו ישנו ממלא מקום אחד לראש הממשלה כלול בחוק יסוד הממשלה, שהינו כידוע חלק מקבוצת חוקי יסוד המהווים את השלד החוקתי של מדינת ישראל. מן הראוי כי חוקי יסוד אלו יזכו ליחס המכבד הראוי מחברי הפרלמנט בראש וראשונה. שינוי חוק יסוד הממשלה, אם יתקבל, כתוצאה מניסיון לתת פתרון אד הוק לבעיה רגעית הנוצרת במהלך הרכבת הממשלה, מביא עימו מסר ברור של חוסר כבוד לכללי השיטה ולמבנה החוקתי. זאת ועוד, אנו למדים כי גם הממשלה המוקמת בימים אלו צפויה להיות ממשלה "מנופחת", רבת שרים ובזבוז. יצירת משרד נוסף עבור מ"מ ראש הממשלה יש מאין, כרוכה אם כן אף בבזבוז נוסף של כספים. התנועה מזכירה כי וועדת גבאי, אשר בחנה את עניין מספר השרים ומשרדי הממשלה המליצה על צמצום מספר המשרדים ל- 15, ובשלב מאוחר יותר אף ל- 14. וועדה מקצועית זו גיבשה את מסקנותיה לאחר בחינה מעמיקה לאור שיקולים ענייניים שבמרכזם יעילות השלטון, הצורך בחיסכון במשאבים והצורך להימנע ממנגנונים מיותרים. לאור כל זאת מבקשת התנועה מראש הממשלה וממר פרס להימנע ממהלך בלתי ראוי, מזיק ובזבזני זה. מהלכים מעין אלו מרופפים את יסודות המשטר החוקתי בישראל ומערערים את אמון הציבור במוסדות השלטון.