התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"ץ לביטול מינוי דירקטורים במועצה הישראלית לצרכנות בשל פגמים יסודיים שנפלו בהליך המינוי, וכנגד החלטת משרד התמ"ת לקצץ באופן שרירותי 40% מתקציבה של המועצה.
התנועה לאיכות השלטון
בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, ברק כלב וצרויה מידד- לוזון מבקשת התנועה כי יוצא צו על תנאי המורה לשר התעשיה והמסחר ולשר האוצר לנמק מדוע לא יחזרו בהם ממספר מינויים של דירקטורים במועצה הישראלית לצרכנות לאור פגמים יסודיים שנפלו בהליך המינוי, בשל הימנעותם של שני השרים מלנקוט בהליכים הנדרשים לאיתור המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד דירקטורים, בניגוד מוחלט להנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 6.5000, המורה על נקיטה בהליכי איתור. בפרט כאשר שלשה מתוך ששת המועמדים שנבחרו ע"י שני השרים הינם בעלי זיקה פוליטית הדוקה לשרים הממנים, נתון המצביע על מובהקות סטטיסטית בלתי סבירה באשר לנטייתם של השרים לראות דווקא במקורביהם הפוליטיים את מאגר המועמדים הטבעי לתפקיד. כל זאת, בניגוד לחובתם כנאמני הציבור לפעול למען איתור ובחירת המועמד המתאים ביותר לתפקיד, בלא משוא פנים ובלא לנצל את מעמדם לחלוקת טובות הנאה למקורבים. כן מבקשת התנועה כי יוצא צו על תנאי המורה לשר התעשיה והמסחר, אהוד אולמרט לנמק מדוע לא יחזור בו מהחלטתו לקצץ באופן קיצוני ושרירותי את תקציב המועצה לצרכנות, בשיעור חד של 40%, וזאת בשעה שהיקף פעולתו של גוף ייחודי זה, המתחייב אף מתפקידים שהוטלו עליו על פי דין, גדל עשרות מונים בשנים האחרונות, בשעה שקיצוץ זה מתווסף לקיצוץ קודם של עשרות אחוזים בשנים האחרונות ובשעה שלא יהיה מנוס בשל כך מפיטוריהם של כמחצית מבין עובדיה של המועצה. כל זאת, בפרט לאור העובדה, כי אפילו יד ימינו של השר אולמרט מנכ"ל משרדו מר רענן דינור מודה, כי תקציב המועצה לצרכנות לאחר הקיצוץ הינו "לעג לרש" ואינו מאפשר, בשום אופן, למועצה לקיים פעילות ולמלא את יעודה ולאור הבטחתו להוסיף לתקציב, הבטחה שבאה רק לאחר שהודעת הקיצוץ ושורה של מינויים פוליטיים הובילה להתפטרותה של מנכ"לית המועצה. וכן כאשר כל עוד תלויה ועומדת בינתיים ההחלטה על הקיצוץ החד, הפיטורים המיידיים הצפויים כתוצאה ממנה עלולים לשמש למינוי מאוחר יותר של מקורבים, בפרט לאור העובדה כי היותה של המועצה בנק למינוי מקורבים פוליטיים אליבא השר אולמרט כבר הוכחה בעת הליכי מינוי דירקטוריון הנעשים בימים אלו ממש . כן מבקשת התנועה כי יוצאו צווי ביניים המונע את כניסת הדירקטורים שנבחרו על ידי אולמרט לתפקידם עד מתן החלטה בעתירה וצו המונע לפי שעה מהוצאה לפועל של ההחלטה לקיצוץ בתקציב המועצה. עניינה של העתירה שורה של מהלכים שמבצע השר אולמרט שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בניגוד לדין ובניגוד לכללי המנהל התקין, הפוגעים בעצמאות המועצה הישראלית לצרכנות, תוך חלוקת משרות רבות השפעה ויוקרה למקורבים, וזאת בשני כלים עיקריים: א. השתלטות על דירקטוריון המועצה באמצעות מינויים פוליטיים, וזאת בפרט תוך שהוא מפר הפרה קשה את הנחיית היועץ המשפטי מספר 6.5000 המחייבת קיום הליכי איתור שיבטיחו את איתורם של המתאימים ביותר לתפקיד זה. השר אולמרט נמנע מלקיים הליכי איתור ממשיים ותחת זו הביא למינוי מקורבים פוליטיים. כך גם מאייש השר כמה ממשרות אלו במינויים של מי שיש בנוגע אליהם נתונים המעידים על כשלים חמורים בתפקודם בכהונות ציבוריות קודמות, ובפרט ממצאי מבקר המדינה נוקבים בעניינם. ב. החלטה שרירותית לקיצוץ קשה, בלתי פרופורציונלי ובלתי סביר בתקציב המועצה לצרכנות. בין היתר מעלה מהלך זה חשש, כי מדובר בצעד טקטי מצידו של השר אולמרט אשר כבר הביא לפני שבועות אחדים להתפטרות מנכ"לית המועצה גלית אבישי . יצויין כי אבישי זכתה להערכה רבה בהובלת המועצה ובהפיכתה לגוף אפקטיבי, אשר אינו מהסס להשמיע ביקורת אף בגין מחדליו משרד התמ"ת בראשותו של אולמרט בהגנה על אינטרס הצרכן, על אף שזה אחראי על תיקצוב המועצה. תוצאתו הישירה והעיקרית של קיצוץ שרירותי ובלתי סביר זה תהיה פיטוריהם המיידיים של חלק ניכר מעובדי המועצה לצרכנות תוך כעשרה ימים. זאת, למרות שמייד לאחר התפטרותה של מנכ"לית המועצה הזדרז והודיע מנכ"ל משרדו של השר אולמרט כי אכן תקציב המועצה המקוצץ הינו "לעג לרש" כלשונו וכי יש בכוונתו לפעול בעתיד לתגבורו. מכאן אף מתעורר החשש כי מהלך הקיצוץ, מעבר לכך שמדובר בצעד שרירותי ובלתי פרופורציונלי, אינו אלא צעד, טקטי, זמני בלבד אשר יאפשר, תוך זמן קצר ביותר, לאייש מחדש את התפקידים במועצה במינויים של מקורבים פוליטיים, בדיוק כפי שנהג בדירקטוריון המועצה.