התנועה למען איכות השלטון דורשת משר החוץ, מהיועץ המשפטי לממשלה ומנציב שירות המדינה לבדוק האם מונו המשנה למנכ"ל משרד החוץ וראש המטה המדיני לשר החוץ בלא מכרז, בניגוד לכללי המנהל התקין, הוראות חוק שירות המדינה והתקשי"ר. באם נעשה כן, דורשת התנועה לפעול לאכיפת החוק וכללי המינהל התקין בכל הנוגע לאיוש משרות אלו בשירות החוץ.

התנועה למען איכות השלטון דורשת משר החוץ, מהיועץ המשפטי לממשלה ומנציב שירות המדינה לבדוק האם מונו המשנה למנכ"ל משרד החוץ וראש המטה המדיני לשר החוץ בלא מכרז, בניגוד לכללי המנהל התקין, הוראות חוק שירות המדינה והתקשי"ר. באם נעשה כן, דורשת התנועה לפעול לאכיפת החוק וכללי המינהל התקין בכל הנוגע לאיוש משרות אלו בשירות החוץ.
התנועה לאיכות השלטון
לתנועה נודע כי בימים האחרונים נעשו שני מינויים למשרות במשרד החוץ, וזאת לכאורה מבלי לקיים מכרז כנדרש על פי דין: באמצע דצמבר מונה מר יעקב דיין לראש המטה המדיני לשר החוץ וכך מונה, ב-3 בינואר, הסמנכ"ל למנהל, מר נסים בן-שטרית, למשנה למנכ"ל משרד החוץ. לתנועה הגיע מידע, כי שני המינויים נעשו לכאורה מבלי שהתפרסם מכרז למשרות אלו, כנדרש עפ"י החוק והתקשי"ר. התנועה כותבת במכתב לשר החוץ, ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שירות המדינה כי משרד החוץ הינו משרד ממשלתי, וככזה, הינו גוף עליו חלים כללי המינהל התקין והתקשי"ר, כמו גם הוראות חוק שירות המדינה הקובע רשימה של תפקידים הפטורים ממכרז. שתי המשרות הנ"ל אינן כלולות ברשימה זו. למיטב ידיעת התנועה, המשרות הנזכרות לעיל אף אינן פטורות ממכרז בכל דרך אחרת. התנועה מדגישה במכתבה כי "על משרד החוץ לערוך את הליכי הבחירה לתפקידים במשרד תוך הקפדה על דרישות הדין וכללי המנהל התקין". עוד כותבת התנועה במכתבה, כי המשנה למנכ"ל הינו אחד התפקידים החשובים ביותר בשרות החוץ. לפיכך, לתפקיד זה צריך להתמנות הראוי, המוכשר והמנוסה מבין עובדי שרות החוץ. הליך איוש המשרה, שהינה הבכירה מבין המשרות שאינן בבחינת משרות אמון, צריך שיתבצע עפ"י הכללים המקובלים בשרות המדינה. לפיכך, מדגישה התנועה במכתבה, כי על הגורמים הממנים לקיים במסגרת הליכי איוש המשרה הליך המאפשר למי שראוי וכשיר מבין בכירי משרד החוץ להתמודד עליה באופן שוויוני ותקין. כישורי המועמדים (והמועמדות) הפוטנציאליים לתפקיד צריכים על פי דין להידון באופן שוויוני, מידתי, ללא משוא פנים וללא הפליה. מינויו של הסמנכ"ל למנהל שנעשה לכאורה בלא מכרז, מונע מבכירי שרות החוץ, השואפים להגיע לראש הפירמידה, מלהתמודד על התפקיד הרם שאליו נקשרות הן היוקרה ויכולת ההשפעה המקצועית והן הטבות כספיות. התנועה מוסיפה ומציינת כי גם תפקיד ראש המטה המדיני לשר החוץ נמנה על התפקידים המדיניים החשובים והרגישים ביותר במטה משרד החוץ. התנועה כותבת, כי ספק אם בנסיבות דנן, כאשר לא נערך לכאורה מכרז לאיוש התפקיד ו/או הליך שקוף ושוויוני אחר, מלאו הגורמים הממנים את חובתם להביא לבחירתו של הכשיר ביותר מבין המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד. התנועה שבה והדגישה כי עשיית מינויים אלו, שלא בדרך זו פוגעת בשוויון ההזדמנויות של המועמדים הפוטנציאליים האחרים. במידה ואכן התבצעו המינויים שלעיל ללא מכרז, דורשת התנועה משר החוץ, מהיועץ המשפטי לממשלה ומנציב שירות המדינה לפעול לאכיפת החוק וכללי המינהל התקין בכל הנוגע לאיוש משרות אלו בשירות החוץ, לאלתר.