התנועה לאיכות השלטון: ההחלטה למנות את משה קרת כיו"ר התעשיה האוירית לוקה באי סבירות

התנועה לאיכות השלטון: ההחלטה למנות את משה קרת כיו"ר התעשיה האוירית לוקה באי סבירות
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה לשרי הביטחון והאוצר ליוה"מש ולוועדת רביביב מציינת התנועה כי מפרסומים בעיתונות עולה כי שר הביטחון מתכוון למנות את מר משה קרת, המכהן כיום כמנכ"ל התע"א, כיו"ר דירקטוריון התע"א. זאת, חרף קיום ממצאים חריפים בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2003, הנוגעים לתפקודו כמנכ"ל התע"א. לנוכח חשיבותו של התפקיד הציבורי הבכיר, אשר כולל פיקוח על מנגנונים שונים מחד, והממצאים הברורים בדבר ליקויים יסודיים בתפקודו של המועמד בכהנו בשירות הציבור ולאור כללי המינהל התקין, סבורה התנועה כי החלטת השר למנותו לוקה בחוסר סבירות . התנועה מציינת כי מבקר המדינה קבע ממצאים בעייתיים הנוגעים לתפקודו של מר משה קרת בתפקידו הציבורי הקודם כמנכ"ל התע"א, אותה חברה בה הוא עומד להתמנות כיו"ר הדירקטוריון. הממצאים, ובראשם ליקויים יסודיים בהעסקת נציג רכש, מצביעים, לכאורה, על פגמים מהותיים בתפקוד הנהלת החברה – בראשה עמד מר קרת. מבקר המדינה קובע כי התע"א מינתה באמצעות משה קרת – מנכ"ל החברה –את אבי מזכירתו של מר קרת בתור סוכן רכש, ש"העסקתו הייתה נגועה בניגוד עניינים". התקשרות זו, שנערכה על ידי מר קרת, וההתחייבות לשלם לו עמלות עתק נעשתה בהליך בלתי תקין, בהעדר הצדקה עסקית וכלכלית ותוך אי הקפדה על הוראות ונהלים. התע"א, שילמה לאבי מזכירתו של קרת , בתור סוכן רכש, עמלות עתק בסך מאות אלפי דולרים להערכת המבקר, על אף שלא היה זכאי לעמלות אלה. בהסכם שנחתם בין מר קרת לבין נציג הרכש נקבעו תנאים לתשלום עמלות; על-אף שתנאי ההסכם לא התקיימו, ביכרה הנהלת החברה להעביר לנציג הרכש (אבי המזכירה) את עמלות העתק. כקביעת מבקר המדינה: "תשלומי התע"א לנציג הרכש על אף שתנאי ההסכם ביניהם לא התקיימו, מצביעות על פגמים מהותיים בתפקוד הנהלת התע"א" דוח מבקר המדינה חושף גם ליקויים יסודיים נוספים בתפקוד הנהלת החברה – בראשה עמד מר קרת – לרבות, הפרה לכאורה של הוראות משרד האוצר והדירקטוריון במימון פרויקט ה"גלקסי", תוך חשיפת התע"א לסיכונים פיננסיים גדולים. התנועה מציינת כי חומרת המעשים, כפי שעמד עליהם מבקר המדינה, כמו כן העובדה כי הממצאים הנוגעים לתפקודו של מר קרת, נמצאו בשעה שהיה מנכ"ל החברה אליה עומד להתמנות בתור דירקטור ובמסגרת עבודתו, מבססים את הרלוונטיות של הפגמים בעברו לעניין חוסר יכולתו למלא את תפקיד יו"ר הדירקטוריון. מאחר וכל הפרמטרים, שנקבעו ויושמו ע"י בית המשפט בנוגע לאותן נסיבות בהן ראיות מנהליות יביאו לפסילתו של מועמד לכהונה במשרה ציבורית רמה, מתקיימים במקרה דנן, טוענת התנועה כי על שר הביטחון להימנע ממינויו של מר קרת לתפקיד יו"ר דירקטוריון התע"א. הרי אין זה ראוי שמי שתחת הנהלתו התע"א תיפקדה באופן המצביע על פגמים מהותיים, יקודם לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. ייתר על כן, ממצאים המצויים בידי התנועה מעידים על כך שהתע"א העמידה לרשות מועמדים במפלגת הליכוד את משאביה, לרבות ניצול כלי רכב ומתחמים, לצורך פעילות פוליטית. על פי המידע אשר בידי התנועה מר קרת לא פעל לכאורה באופן הנדרש והאפקטיבי כדי למנוע את ניצול המשאבים של התע"א לצרכים צרים ופוליטיים ע"י גורמים במפלגת הליכוד . על כן, ראוי בשעה שגורמים פוליטיים בליכוד עשו במשאביה שימוש, לראות את מר קרת כבעל זיקה פוליטית, דה פקטו, לשרים בממשלת ישראל. לפיכך לצורך מינויו לתפקיד על קרת להראות כישורים מיוחדים המצדיקים את המינוי. אין כל ספק בכך שהפגמים היסודיים עליהם הצבענו בראשית המסמך, פוגמים בצורה משמעותית ביכולתו של מר קרת להצביע על אותם כישורים מיוחדים, אף אם אין בהם – בניגוד לעמדתנו – כדי לשלול לבדם את מינויו. לאור כל זאת סבורה התנועה כי ההחלטה בדבר המינוי לוקה בחוסר סבירות.