התנועה לאיכות השלטון דורשת לפרק את הועדה לחקירת תאונת הרכבת ולמנות ועדת מומחים בלתי תלויה במערכת, בראשות שופט בכיר בדימוס.

התנועה לאיכות השלטון דורשת לפרק את הועדה לחקירת תאונת הרכבת ולמנות ועדת מומחים בלתי תלויה במערכת, בראשות שופט בכיר בדימוס.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה לשר התחבורה מציינת התנועה כי בעקבות התאונה הקשה מיום 21 ביוני 2005, שבה התנגשה רכבת נוסעים עם משאית ליד קיבוץ רבדים, מינה השר ועדה לחקירת התאונה, שהרכבה – בהתאם להודעת דובר משרד התחבורה – כולל את מר ישעיהו רונן, ראש אגף בכיר במשרד התחבורה, ניצב משנה משה בן-זיקרי מאגף התנועה במשטרת ישראל ומר הראל אבן, סמנכ"ל תנועה ברכבת ישראל. הרכבה של הועדה מעורר שאלות קשות לגבי האפשרות של חקירה בלתי תלויה ומקצועית של התאונה, שבה יוסקו כלל המסקנות , כולל אחריות משרד התחבורה, משטרת ישראל ורכבת ישראל וממלאי תפקידים בכירים בגופים אלה לתאונה. משרד התחבורה אחראי על קביעת התקנים לגבי מפגשי הרכבת עם דרכים וכבישים ועל הפיקוח על ביצוע התקנים שנקבעו – נושא העומד בראש סדר היום של החקירה. משטרת ישראל אחראית על אכיפת החוק בכל הנוגע למגבלות זמן הנהיגה ולהעסקת נהגים בעלי עבר תעבורתי-פלילי בחברות המפעילות משאיות. מעורבות רכבת ישראל בתאונה אינה מוטלת בספק; בין היתר אחראית רכבת ישראל על קביעת מהירות הנסיעה של הרכבת, על הסדרת המפגשים בין תוואי הרכבת לבין דרכים וכבישים ועל שורה ארוכה של נושאים נוספים, שאותם על הועדה לחקור. שלשת חברי הועדה ממלאים תפקידים בכירים בכל אחד מהגופים הנ"ל, ועלולה להיות להם אחריות אישית למחדלים ולמעשים שתרמו לתאונה. מעורבותם האישית של חברי הועדה והאחריות המוטלת עליהם בתוקף תפקידם, אינם מאפשרים להם למלא תפקיד של חוקר בלתי תלוי ועלולים למנוע הסקת מסקנות מקצועיות ואישיות, שהיו מתבקשות אילו גם הם היו בין הנחקרים. תאונה כה קשה, שבה נהרגו 8 ונפצעו מאות נוסעים, שיש לה השלכות ציבוריות ובטיחותיות כבדות משקל, חייבת להיחקר על ידי אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, שאינם קשורים או תלויים בכל אחד משלשת הגופים הקשורים לתאונה. יתר על כן, הצדק כידוע צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות, ואימון הציבור בחקירה מתערער לחלוטין כאשר חברי ועדת החקירה חוקרים גם את עצמם ואת הגופים שבהם הם מועסקים. לאור כל זאת קוראת התנועה לשר התחבורה, לפרק מיד את הועדה שמינית עוד ביום התאונה, ולמנות ועדת מומחים בלתי תלויה במערכת הקובעת את התקנים, האוכפת את החוק והתקנים שנקבעו והמפעילה את רכבת ישראל, בראשות שופט בכיר בדימוס, וזאת כדי להבטיח חקירה מקצועית ובלתי תלויה שתסייע במניעת תאונות כאלה בעתיד.