התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר ונגיד בנק ישראל בקשר לשימוש בסמכויות המדינה כבעלת בנק לאומי ליישומן של המלצות ועדת בכר.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר ונגיד בנק ישראל בקשר לשימוש בסמכויות המדינה כבעלת בנק לאומי ליישומן של המלצות ועדת בכר.
התנועה לאיכות השלטון
להלן המכתב: יום רביעי כ"ב סיון תשס"ה 29 יוני 2005 לכבוד, לכבוד, חברת נכסים מ.י. בע"מ הוועד הציבורי לעניין מניות הבנקים נתב"ג חברת מ.י. נכסים נתב"ג לכבוד, לכבוד, לכבוד, מר ימימה מזוז מר בנימין נתניהו ד"ר סטנלי פישר היועצת המשפטית שר האוצר נגיד בנק ישראל משרד האוצר, ירושלים ירושלים בנק ישראל, ירושלים לכבוד, לכבוד, לכבוד, ד"ר יוסי בכר מר אמנון כהן חברי וועדת הכספים מנכ"ל משרד האוצר וועדת ביקורת המדינה הכנסת משרד האוצר, ירושלים ירושלים ירושלים לכבוד, וועדת המניות של בנק לאומי חברת מ.י. נכסים בע"מ נתב"ג נכבדי, הנדון: שימוש בסמכויות המדינה כבעלת בנק לאומי ליישומן של המלצות וועדת בכר בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, הריני פונה אליכם כדלקמן: 1. התנועה למען איכות השלטון שבה ותובעת מוועדת המניות, אשר מחובתה לקדם שינויים מבניים ולדאוג לאינטרס הרכושי של המדינה בבנק לאומי, לקיים את חובותיה ולהשתמש בכל סמכויותיה – לרבות בחירת חברי דירקטוריון – על מנת לקדם את יישום המלצות וועדת בכר, המהוות שינוי מבני נחוץ ביותר למשק הישראלי. 2. בימים האחרונים התפרסמו בעיתונות ידיעות כביכול אסור למדינה לנצל את מעמדה כבעלים של בנק לאומי כמנוע להישגים רגולטורים בכלל, וכזרז ליישום המלצות וועדת בכר בפרט. כמו כן נטען כי בפני ראשי בנק לאומי עומדת אך ורק חובה אחת – לפעול למיקסום רווחי הבנק מבלי להתחשב כלל וכלל באינטרסים ציבוריים. 3. אכן, החוק אשר מסדיר את בעלות המדינה על בנק לאומי [חוק המניות הבנקאיות שבהסדר (הוראת שעה) התשנ"ג-1993] מקפיד על הימנעות ממעורבות המדינה בניהול השוטף והיומיומי של עסקי הבנק ומשאיר בידי וועדת המניות סמכויות מוגדרות ביותר. 4. אולם, המחוקק זכר את הנסיבות ההיסטוריות שהובילו לבעלות המדינה על בנק לאומי – את "משבר המניות הבנקאיות", אשר נגרם כתוצאה מהריכוזיות העצומה של המערכת הבנקאית ומניגודי העניינים במגזר. לכן, נקבע מעין חריג בסעיף המגדיר את מטרות השימוש בזכויות ההצבעה. חריג אשר קובע כי יש להשתמש בזכויות ההצבעה – הכוללות בחירת חברי דירקטוריון – על מנת לקדם ולאפשר שינויים מבניים שיצמצמו הריכוזיות. 5. אין מקרה מתאים יותר לשימוש בזכויות ההצבעה על מנת לקדם שינויים מבניים, מאשר בעת גורלית זו, בה הבנקים מפעילים מלחמת לוביסטים כנגד רפורמה מבנית, הנדרשת על פי כל הגורמים המוסמכים במדינה, אשר ממתינה ליישום מזה עשורים רבים ושאומצה על ידי הממשלה. אם לא ישתמשו בסמכויות אלו עכשיו, אז אימתיי? 6. לפיכך התנועה למען איכות השלטון קוראת למדינה, ולשלוחתה וועדת המניות, להשתמש בזכויות ההצבעה – לרבות בחירת חברי דירקטוריון – על מנת לקדם ולתמוך בשינויים המבניים במערכת הבנקאות, כפי שהחליטה הממשלה בהכרעתה לאמץ את המלצות דוח וועדת בכר. בכך המדינה תשים קץ לאנרכיה – כפי שתוארה בעיתונות – בה בנק לאומי, שמצוי בשליטת המדינה פועל בגלוי כנגד אינטרס הציבור בצמצום הריכוזיות במגזר הבנקאות. 7. פעולה שכזו לא רק שהינה צודקת, הוגנת ותורמת לרווחת כלל הציבור הישראלי, אלא אף תואמת את דברי ההסבר לחוק המציינים במפורש כי מצב הביניים שבו חלק ניכר ממניות הבנקים מצוי בידי הממשלה הינו הזדמנות נוחה לביצוע שינויים מבניים במערכת הבנקאות.