התנועה למען איכות השלטון בישראל טוענת כי אסור להעניק פטור ממכרז בעניין ההסכם המוצע בין המדינה לבז"ן ו"החברה לישראל" התנועה אף טוענת כי ההסכם בלתי חוקי ואסור לקבינט החברתי כלכלי לאשרו.

התנועה למען איכות השלטון בישראל טוענת כי אסור להעניק פטור ממכרז בעניין ההסכם המוצע בין המדינה לבז"ן ו"החברה לישראל" התנועה אף טוענת כי ההסכם בלתי חוקי ואסור לקבינט החברתי כלכלי לאשרו.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה שנשלח באמצעות פרקליטות המדינה לחברי ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה וכן לחברי וועדת הפטור קוראת להם התנועה למען איכות השלטון בישראל לסרב לאשר את ההסכם המוצע בין המדינה לבין בז"ן ו"החברה לישראל" ולסרב להעניק פטור ממכרז לעסקה שמשמעותה אינה אלא הענקת מתנה בלתי חוקית בשווי 570 מליון שקל לשועי הארץ על חשבון הציבור. עיקר טענות התנועה הן כי הזיכיון לבתי הזיקוק קבע כי הזכיינית תהנה מהזדמנות לרווחי עתק, תמורת רכישה ובנייה של תשתיות נפט ציבוריות והעברת תשתיות אלה לבעלות המדינה בתום הזיכיון. בז"ן (וקודמותיה) הרוויחה מיליארדי ש"ח לפי הזיכיון, אך במקום להחזיר את הנכסים למדינה בסוף הזיכיון, "החברה לישראל" איימה בהליכים משפטיים והמדינה התקפלה לחלוטין, תוך מתן מתנה שערורייתית בסך 570 מיליארד ש"ח. הסכום האמור מהווה שווי מלוא החלק של "החברה לישראל" בחברה הממשלתית בז"ן – כאילו שנכסי בז"ן לא חזרו למדינה – ואין להציג את המתנה כ"פשרה". המדינה נותנת ל"חברה לישראל" במתנה את הנכסים ששיכים למדינה, ואז קונה אותם בחזרה במחיר מלא. המתנה בלתי סבירה באופן קיצוני, נוגדת את הדין המינהלי, את עקרונות השיטה (כגון תחרות חופשית, צדק חלוקתי, שוויון) ואף חוקים וחוקי יסוד. ולענין פטור ממכרז: אין כל הצדקה לפטור. אין נסיבות מיוחדות ונדירות, אלא מצב שהפך לדפוס, של הפרטות תוך הענקת מתנות לבעלי הון הזוכות לביקורת קשה של מבקר המדינה. אף מתנות לחברות בשליטת "האחים עופר" כבר אינם מיוחדות ונדירות. אף העובדה שמדובר בהפרטה אינה מצדיקה פטור: ההפרטה אכן הינה צורך חברתי חשוב, אך אין סיבה שהאיומים המשפטיים של "החברה לישראל" יעכבו ההפרטה; "החברה לישראל" כבר הודיעה על בחירת האופציה בחוזה המוצע של קבלת כסף במקום ניהול בתי הזיקוק. לכן המחלוקת היא כספית בלבד. יש לנהל התביעה הכספית במקביל להפרטה, ואין סיבה לפטור ממכרז ששוויו למעלה מחצי מיליארד ש"ח. בנוסף מציינת התנועה כי על פי תקנה 42 לתקנות חובת המכרזים , אף כאשר יש עילה לפטור ממכרז, חובה להעדיף עריכת מכרז בכל זאת.