התנועה למען איכות השלטון פנתה לשרי הממשלה להקים וועדת חקירה ממלכתית בעניין תאונות הרכבת.

התנועה למען איכות השלטון פנתה לשרי הממשלה להקים וועדת חקירה ממלכתית בעניין תאונות הרכבת.
התנועה לאיכות השלטון
על רקע תאונות הרכבות בישראל בשבועות האחרונים, על ריבוי ההרוגים ומאות הפצועים בהן, פנתה אמש התנועה למען איכות השלטון בישראל לשרי הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית בעניין, על-פי סמכותכם בחוק ועדות-חקירה, התשכ"ט – 1968. אף אם הייתה מתרחשת תאונת רכבת אחת בלבד, הקמת ועדת חקירה ממלכתית הייתה מתחייבת. ראשית, אירוע בו נפצעים מאות אנשים מצדיק תחקיר מקצועי מעמיק ובלתי תלוי כדי למנוע את הישנותו. שנית, תאונה בה מעורבת רכבת – כלי תחבורה בו נוסעים יחד מאות אנשים – עלולה, מטבעה, להיות אסון המוני. כדוגמאות הוזכרו תאונת הרכבת בפקיסטן בחודש זה ותאונת הרכבת בטוקיו בחודש אפריל השנה, בהן נהרגו יותר ממאה אנשים בכל תאונה. כאשר מתרחשת תאונת רכבת, לא בהכרח ניתן לדעת מיד אם מדובר בנסיבות חד פעמיות, או שמא קיימים ליקויי בטיחות מערכתיים; אולם, מחיר הדמים הצפוי אם לא ייעשו כל מאמצי התחקיר הינו כה כבד, שההצדקה לוועדת חקירה ממלכתית ברורה על פניה. שלוש התאונות ברצף מסירות כל ספק שמדובר בתופעה הטומנת בקרבה סיכון לקטל מאות אזרחי ישראל. רצף האירועים התגבש ל"כתובת על הקיר" של כל קטר ברכבת ישראל. ביום תאונת הרכבת הראשונה, במקום לפעול למינוי ועדת חקירה ממלכתית או למצער ועדה חיצונית מקצועית ובלתי תלויה, כפי שהתחייב וכפי שנעשה במדינות מתוקנות באותן נסיבות, מינה שר התחבורה, מר מאיר שטריות, ועדת בירור, בהשתתפות מנהל אגף בכיר לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה, סמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות בחברת רכבת ישראל וראש מחלקת התנועה במשטרת ישראל. ההרכב האמור של ועדת הבירור לוקה בחשש ממשי לניגוד עניינים קשה. שלושת חברי ועדת הבירור עלולים, מתוקף תפקידיהם הנזכרים, לשאת באחריות בגין התאונה. ועוד: שלושתם מייצגים גופים ואגפים העלולים לשאת באחריות בגין התאונה. לא ייתכן שהאנשים והגופים העלולים לשאת באחריות בגין התאונה הם אלה המופקדים על חקירתה. ועדת הבירור נגועה בחשש ממשי לניגוד עניינים מסיבה נוספת. שניים מתוך שלושת חברי הוועדה כפופים, ישירות או בעקיפין, לשר התחבורה. אם יש מקום, עקב התאונה, להסיק מסקנות קשות נגד משרד התחבורה או אף, חלילה, נגד שר התחבורה עצמו (ואין התנועה טוענת כך) – מהם הסיכויים שמסקנות אלה באמת יבואו לידי ביטוי בדו"ח של ועדה בהרכב כזה? חסכון בחיי אדם תלוי בהעדר חשש לניגוד עניינים בהרכב הוועדה. התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה לשר התחבורה עוד טרם הגישה ועדת הבירור את הדו"ח שלה, אך השר התעלם מהפנייה. באופן בלתי מפתיע, בדו"ח שהוגש, אין לוחות זמנים לביצוע המלצות קונקרטיות לטיפול בסיכונים החמורים ולתקלות המערכתיות הרבים עליהם הצביע, לא מוטלת אחריות אישית על איש, והגופים המיוצגים בוועדה מטילים האשמה זה על זה. אין צורך לציין שהדו"ח שותק בנושא אחריות משרד התחבורה לתאונה. ברור, כי על ממשלת ישראל למנות ועדת חקירה ממלכתית לשם חקירת תאונות הרכבת בישראל לאחרונה. אתם חייבים זאת למשפחות הנספים בתאונה, למאות הפצועים ובני משפחותיהם ולכל עם ישראל, המשתמש בשירותיה של רכבת ישראל והרוצה להאמין שהממשלה עושה את כל הניתן כדי להבטיח נסיעה בטוחה בעתיד. התנועה ביקשה את עמדת השרים עד יום רביעי הקרוב בכדי לשקול פניה לערכאות המשפטיות בעניין.