התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת לקבינט החברתי-כלכלי, לועדת הפטור ממכרזים ולועדת הפטור ממכרזים של מינהל מקרקעי ישראל שלא לאשר את הארכת הזיכיון של בז"ן ללא מכרז, לאור הטבות בסך כ-16 מיליארד ש"ח מהן נהנתה החברה על חשבון הקופה הציבורית בעשורים האחרונים

התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת לקבינט החברתי-כלכלי, לועדת הפטור ממכרזים ולועדת הפטור ממכרזים של מינהל מקרקעי ישראל שלא לאשר את הארכת הזיכיון של בז"ן ללא מכרז, לאור הטבות בסך כ-16 מיליארד ש"ח מהן נהנתה החברה על חשבון הקופה הציבורית בעשורים האחרונים
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה לגופים אלו מציינת התנועה כי בימים אלו אמור הקבינט החברתי כלכלי וועדות הפטור ממכרז לאשר את עסקת בז"ן, לפיה המדינה תאריך את הזיכיון של חברת בז"ן ותרכוש את חלקה של החברה לישראל, ללא מכרז. לאור זאת קוראת להם התנועה לעצור ולשקול את נחיצות הסכם זה בייחוד לאור ההטבות המפליגות שיצאו מקופת המדינה בעשורים האחרונים לכיסה של חברת בז"ן. התנועה מצרפת למכתבה תחשיבים המתבססים על נתוני גורמים מהחברה לישראל מדינת ישראל הפסידה בשלושת העשורים האחרונים כ-16 מיליארד ₪ כתוצאה מהטבות אלו לחברת בז"ן! הטבות אלו מעלות בסימן שאלה את נחיצותו של הסכם חדש עם בז"ן ואת הטענות על "קיפוח" של החברה באי הארכת הזכיון. להלן פרוט שווי ההטבות עליהן ויתרה המדינה במרוצת שלושת העשורים האחרונים. 1. פטור מתשלומי ארנונה: א. בעוד שעל שטחה באשדוד נדרשה בז"ן לשלם ארנונה, הרי שעל שטחי בית הזיקוק בחיפה נהנתה בז"ן מפטור מארנונה. שוויו של פטור זה במונחי 2003 הוא כ-שלושה וחצי מיליארד ₪ (3,520,286,381 ₪ ) (החישוב בוצע תוך הקבלה לתשלום דמי הארנונה באשדוד ע"פ הנתונים שהוצגו על ידי החברה לישראל עצמה). ב. בז"ן במקום ארנונה נדרשה לשלם סכום לחלוקה לרשויות המקומיות שהתבסס על תשלום קבוע ותשלום לפי תפוקה. שוויו של תשלום זה במונחי 2003 נע בין 6,442,863 דולרים ל- 8,164,497 דולרים (תלוי בשיעור ההיוון שיבחר). כלומר סכום זניח לחלוטין. ג. אם נפחית את הסכום ששולם על ידי בז"ן מהסכום שחסכה הרי שמדובר על ויתור של המדינה על סכום של קרוב לשלושה וחצי מיליארד ₪! (הסכום נע בין 3,491,873,355 ₪ ל- 3,484,280,949 ₪) 2. פטור מתשלומים אחרים: א. לדברי עובדיה עלי לשעבר יו"ר בתי הזיקוק בפני הוועדה לביקורת המדינה, גובה ההטבות אשר מהן תהנה המדינה מכאן ואילך יעמוד על 150 מיליוני ₪ בשנה. כך אמר מר עלי: "אנו מעריכים את כל התשלומים האלה, שבתקופת הזיכיון לא היו קיימים בקרוב ל-150 מליון ₪". ב. מכיוון שדמי הרשאה הינם מאפיין חדש, לא נכליל אותו בחישוב ההטבה ולפיכך בהנחה שדמי ההרשאה המרביים ע"פ ההסכם העומד בפניכם לא יעברו סך של 50 מליון ₪ בשנה הרי שיתרת הסכום מהווה הטבה ממנה נהנתה בז"ן בעבר שכן לא נדרשה לשלמה. ג. ערכם הנוכחי של הטבות אלו מקופת המדינה (כלומר סכומים שהיו צריכים להיות משולמים למדינה אך לא שולמו) בשנת 2003 הוא 16,240,197,168 ₪. ד. מסכום זה נוריד את תחשיב הארנונה שבוצע לעיל בסעיף 6 ולפיכך שווי הפגיעה בקופת המדינה מפטור מתשלומים אחרים הוא 12,748,323,813 ₪. לאור כל זאת מבקשת התנועה לשקול מחדש את אישור הארכת הזיכיון לחברת בז"ן ללא מכרז.