מאחר ותקציב מועצת ירוחם לשנת 2005 לא אושר ולאור התנהלותו הפסולה והבלתי חוקית לכאורה של ראש המועצה פנתה התנועה למען איכות השלטון לשר הפנים בבקשה כי ימנה ועדה למילוי תפקידי ראש המועצה.

מאחר ותקציב מועצת ירוחם לשנת 2005 לא אושר ולאור התנהלותו הפסולה והבלתי חוקית לכאורה של ראש המועצה פנתה התנועה למען איכות השלטון לשר הפנים בבקשה כי ימנה ועדה למילוי תפקידי ראש המועצה.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי תקציב מועצת ירוחם לשנת 2005 לא אושר במועצה, כנדרש בחוק. לכן על פי פקודת העיריות מסתיימת כהונת המועצה או כהונת המועצה וראש המועצה, כפי שיורה שר הפנים, אשר אמור למנות בתוך 14 יום ועדה למילוי תפקידי המועצה או תפקידי המועצה וראש המועצה. לפיכך, מביאה התנועה לידיעת השר פינס מספר פרשיות חמורות לכאורה אשר הובאו לידיעת התנועה, בהן פעל ראש המועצה המקומית ירוחם, מר ברוך אלמקייס, באופן פסול ומנוגד לדין לכאורה. פרשיות אלה כמו גם המצב העגום אליו הגיעה מועצת ירוחם, הביא את התנועה לקרוא לשר הפנים להורות על מינוי ועדה למילוי תפקידי המועצה וראש המועצה, ובכך לתת סיכוי של ממש להבראתה של המועצה. התנועה טוענת כי השארתו של ראש המועצה בתפקידו עלולה לגרום נזק בלתי הפיך למועצה ולתושביה עד כדי קריסתה המוחלטת, ונראה כי אין מנוס ממינוי ועדה כוללת אשר תחזיר את עקרונות שלטון החוק וככלי המנהל התקין לאורות המנחים בפעילות מועצת ירוחם. התנועה מפנה לפסיקתו של בית המשפט העליון בנוגע להתנהלותו של אלמקייס באישור תקציב ירוחם, אשר קבעה כי: " התנהלות זו של העותר אשר מטרתה הייתה להביא לאישור התקציב ויהי מה אינה עולה בקנה אחד עם העקרונות הדמוקרטיים עליהם מושתת שיטת המשטר בכלל ושיטת השלטון המקומי בפרט.." כמו גם פרסומים שונים בתקשורת אשר הצביעו על התנהלות בניגוד לכללי המנהל התקין, בלשון המעטה, של אלמקייס בכל הנוגע לאישור התקציב. התנועה טענה כי התנהלות שכזו מלמדת על זלזולו הבוטה בהוראות החוק ועקרונות הדמוקרטיה, ומביאה למסקנה כי אין סיכוי של ממש כי תקציב מועצת ירוחם לשנת 2005 יאושר כדין וכחוק. התנועה מציינת כי מצבה הקשה של מועצת ירוחם נובע בחלקו, אם לא ברובו, מהתנהלות כושלת ובזבזנית שלא נאמר בלתי חוקית לכאורה של העומד בראש המועצה: חריגות שכר רבות קליטתם של עובדים חדשים לכאורה למרות הצורך בצמצומים, העסקה עקיפה לכאורה של עובדים, הסכמי פשרה בלתי מבוססים בסכומים מופרכים ובלתי סבירים לכאורה, רכישת נכסים מיותרים לכאורה בעלות גבוהה וללא סיבה מוצדקת הנראית לעין, התנכלות לכאורה לממלאי תפקיד ועוד, אשר מצביעות על דפוס התנהלות לקוי מן היסוד לכאורה אשר פוגע במועצה ותושביה וראוי כי יביא את כבוד שר הפנים להחלטה כי נבחר ציבור שכזה אינו ראוי עוד להמשיך ולהוביל את מועצת ירוחם. התנועה מציינת כי מסקנה זאת מתבקשת בפרט נוכח כי מרבית מהפרשיות אותן היא מפרטת במכתבה הנן ריטואל חוזר של התנהלותו הפסולה של אלמקייס בעבר, אשר הביאה בזמנו (1991) את שר הפנים דאז להפסיק את כהונת אלמקייס כראש מועצת ירוחם, בהתאם להמלצותיה של וועדת חקירה שמונתה לבדוק את התנהלותו, וקבעה כי " כל מי שאינו רואה עצמו מחויב בשמירת החוק והנוהל התקפים , וכל מי שאינו רואה עצמו כבול לנורמות האתיות המקובלות במשטר, בתרבות ובמנהל הדמוקרטיים , פסול ממילוי כל תפקיד ציבורי שהוא, …." התנועה ציינה כי עניין זה הופך את החזרה על אותן פרשיות בדיוק כיום, לזלזול בוטה צורם וחריג בחומרתו בהוראות החוק וכללי המנהל התקין. לאור כל זאת קוראת התנועה למען איכות השלטון בישראל לשר הפנים להורות על מינוי ועדה למילוי תפקידי המועצה וראש המועצה, ובכך לתת סיכוי של ממש להבראתה של המועצה. כן מבקשת התנועה כי יבחנו המשמעויות המשמעתיות והפליליות של המעשים המתוארים לעיל, כמו גם השימוש בהפעלת סמכות שר הפנים לחיוב אישי של מר אלמקייס על כל הוצאה בלתי חוקית שנעשתה ביוזמתו ו/או אישורו מקופת מועצת ירוחם.