התנועה לאיכות השלטון פנתה לועדת האתיקה של הכנסת בקובלנה נגד השרים פרס, איציק, בן אליעזר ורמון בשל העובדה שלא החזירו לכאורה את כספי המתנה כמחויב על פי חוק המתנות.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לועדת האתיקה של הכנסת בקובלנה נגד השרים פרס, איציק, בן אליעזר ורמון בשל העובדה שלא החזירו לכאורה את כספי המתנה כמחויב על פי חוק המתנות.
התנועה לאיכות השלטון
בפנייתה מציינת התנועה כי ב 12/10/04 החליטה ועדת האתיקה של הכנסת בקובלנה שהוגשה כנגד חברי הכנסת דאז שמעון פרס, בנימין בן אליעזר, דליה איציק וחיים רמון. קובלנה זו עסקה בהזמנתם על ידי אהרון פרנקל לטקס נישואיו, אשר נערך במונקו. כל זאת על חשבונו של המזמין. סע' 2(א) לחוק שירות הציבור (מתנות), תש"ם-1979 [להלן – "חוק המתנות"] קובע: "ניתנה לעובד הציבור באשר הוא עובד הציבור מתנה – בין בישראל ובין בחוץ לארץ, בין שניתנה לו עצמו ובין שניתנה לבן זוגו החי עמו או לילדו הסמוך על שולחנו – ועובד הציבור לא סירב לקבלה ולא החזירה לנותנה לאלתר, תקום המתנה לקניין המדינה;ובמתנה שאין בה קניין חייב עובד הציבור לשלם לאוצר המדינה את שוויה". אבן יסוד במשטרנו הדמוקרטי הוא שירות ציבורי הפועל כנאמן של הציבור. ואכן, בית המשפט העליון פירש את תכלית חוק המתנות כמגשימה את חובת הנאמנות המוטלת על עובדי הציבור: "תכליתו של חוק המתנות היא להבטיח טוהר מידות בשירות הציבור. הוא נועד לחזק את אמון הציבור ברשויות השלטון. הוא מכוון למנוע תחושה בציבור שעובד הציבור מקבל את שאינו "מגיע לו". הוא בא להקדים תרופה למכה ולשלול רינונים כי המתנה נועדה להשפיע על שיקול דעתו של עובד הציבור, ושהיא באה לא רק באשר הוא עובד ציבור אלא בעד פעולה הקשורה בתפקידו. ביסוד חוק המתנות מונח הרצון לקבוע כללי התנהגות של עובדי ציבור, שהם רחבים יותר מאלה המכוסים על-ידי עבירת השוחד או הפרת האמונים. מטרתו של חוק המתנות להסדיר קבלת מתנות הניתנות לעובדי ציבור באשר הם עובדי ציבור, בין אם המתנה הינה בעד פעולה הקשורה בתפקידם ובין אם היא אינה קשורה בו" (בג"צ 7074/93 מאיר סויסא נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד מח(2), 748, עמ' 790-791). התנועה מציינת כי ר עובדת היותם של ארבעת המעורבים בפרשה חברי כנסת, ואף מינויים המאוחר יותר לשרים בממשלה אינו פוטר אותם מחובת ההשבה, אלא, כדברי נשיא בית המשפט העליון, אף מחייב הקפדה ייתרה על חובה זו: "דין הבוחר לא בא במקום דין המשפט, ואין הוא יכול להחליפו. אכן, דווקא היותו של אדם נבחר ציבור מחייב אותו ברמת התנהגות קפדנית יותר, אתית יותר, מעובד ציבור "רגיל". מי שנבחר על ידי העם צריך לשמש מופת לעם, נאמן לעם וראוי לאמון שהעם נתן בו". (בג"צ 4287 ,4267/93 – אמיתי ו-3 אח' נ' יצחק רבין ו-3 אח' . פ"ד מז(5), 441 ,עמ' 470-471). לאחר שועדת האתיקה של הכנסת דנה בנסיעת ארבעת חברי הכנסת למונקו, ושמעה את גרסתם היא הטילה עליהם נזיפה חמורה, והפנתה את תשומת ליבם לחוק המתנות. עד כה לא ידוע לתנועה אודות השבת המתנה על ידי ארבעת חברי הכנסת (אשר מאז כבר מונו כולם לשרים), כמתחייב במפורש מחוק המתנות. חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951 [תיקון אחרון 17/6/04] , קובע בסעיף (ה1): "הפעילה ועדת האתיקה את סמכותה לפי הוראות סעיף קטן (ד) או (ד1)כלפי חבר הכנסת, והמשיך חבר הכנסת לעבור על הוראות סעיף קטן (א), רשאית הועדה לשוב ולדון בענינו ולהפעיל את סמכותה לפי סעיף זה". אם אכן שווי המתנות לא הושב, כפי שפורסם בכלי התקשורת, מבקשת התנועה להעלות את עניינם של ארבעת המעורבים בפרשה לדיון בועדת האתיקה של הכנסת, לדון בכך שטרם השיבו את שווי המתנה שקיבלו, ולהפעיל את סמכותכם על פי סעיף 13 לחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951 [תיקון אחרון 17/6/04] , להטלת סנקציות נוספות.