התנועה לאיכות השלטון פנתה לנגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים, מבקר המדינה ועדת ביקורת המדינה וחברת נכסים מ.י בבקשה לבדוק מיידית ובדחיפות את תקינות הליכי מכירת קרנות הנאמנות וקרנות הגמל של בנק דיסקונט . כן מבקשת התנועה לבדוק מהן הסיבות שהובילו למהירות ולבהילות שבהליך מכירה מזורז זה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לנגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים, מבקר המדינה ועדת ביקורת המדינה וחברת נכסים מ.י בבקשה לבדוק מיידית ובדחיפות את תקינות הליכי מכירת קרנות הנאמנות וקרנות הגמל של בנק דיסקונט . כן מבקשת התנועה לבדוק מהן הסיבות שהובילו למהירות ולבהילות שבהליך מכירה מזורז זה.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי בנק דיסקונט פנה אתמול למספר גורמים והודיע כי הוא מעוניין לבצע מכירה מיידית של קופות הגמל וקרנות הנאמנות שבבעלותו, כחלק מרפורמת בכר. על פי הפרסומים הבנק פנה לשש חברות ביטוח ובתי השקעות בארץ, ותחם את זמן קבלת ההצעות במספר שעות ספורות, אשר הוארכו ככל הנראה עד היום בשעה 12.00 בצהריים. התנועה מדגישה כי הפרסום באתר הבורסה על המכירה, נעשה בסביבות שעה שלוש בצהריים אתמול, כך שבפועל, היה על הקונים הפוטנציאלים להגיש הצעות בשלב ראשון תוך מספר שעות ספורות, אשר הוארכו בסיכומו של דבר לפחות מ 24 שעות. חשוב לציין, כי על פי הדוח המידי שהוגש לבורסה, ההצעה לרכישת קופות הגמל וקרנות הנאמנות, הוגבלה לכאורה רק לאותם גופים שאותם בחר הבנק לפנות אליהם. ממידע שפורסם בעיתונות, הליך המכרז נפתח אתמול ועתיד להסגר היום בעוד זמן קצר, זאת ללא מתן הזדמנות נאותה לגורמים נוספים לאלו שהבנק פנה אליהם באופן ישיר ויזום, לבחון את אפשרות הרכישה באופן ראוי. הליך מכירת בזק כזאת בו מציע הבנק למכירה את קופות הגמל וקרנות הנאמנות ,המנהלים נכסים בגובה של למעלה מ 30 מליארד ש"ח הינו לכאורה תמוה ומציף מספר שאלות קשות אשר דומה כי יש לבררן באופן מידי. התנועה מדגישה , כי על אף התחושה הרווחת בציבור הרחב כי בנק דיסקונט כבר עבר לידיים פרטיות, הרי שהליכי המכירה טרם הסתיימו, האישורים הנדרשים טרם ניתנו והבנק נמצא עדיין בידי המדינה -קרי אזרחי מדינת ישראל הינם כיום בעלי מניות של למעלה מ 50% מהבנק. יתרה מכך, עדיין תלוי ועומד הסיכון כי הליך המכירה כלל לא יושלם והמדינה תצטרך לפתוח בהליכי מכירה מחודשים. לאור כל זאת במצב הדברים האמור ברי כי על בנק דיסקונט כגוף הנמצא בשליטה ממשלתית, ואשר מניותיו בבעלות אזרחי מדינת ישראל, חלים כללים וחובות מתחום המנהל הציבורי. אחת מהחובות החשובות עליה עמדה הפסיקה היא החובה לנהל את נכסי המדינה בצורה שוויונית סבירה והוגנת, ולענייננו- לפעול באופן המאפשר למקסימום גופים ומשקיעים, להגיש הצעותיהם, ועל ידי כך לאפשר מיקסום של מחיר המכירה לאזרחי מדינת ישראל. חובת בסיסית של המדינה היא לדאוג כי הליך המכירה יעשה באופן שוויוני, ענייני וסביר, אשר יוביל לתוצאה הממקסמת את רווחי בעלי מניותיה, קרי אזרחי מדינת ישראל. באופן תמוה, הליך מכרז הנפתח ונסגר בטווח של פחות מ 24 שעות, ללא מתן הזדמנות לכלל הגורמים המעוניינים בהגשת הצעות לשקול ולכלכל את צעדיהם, חורג לכאורה מכול הליך סביר הנדרש מגוף הנמצא בשליטה ממשלתית, ולכאורה אינו מאפשר את קיום המטרה האמורה. חשוב להדגיש כי מהלך זה תמוה במיוחד על רקע העובדה כי הבנקים הבינוניים (ובראשם בנק דיסקונט) דרשו התעקשו ואף קיבלו הארכה נוספת של מספר שנים על הזמן שניתן לבנקים הגדולים על מנת לבצע את מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות. לפיכך, פנתה התנועה למען איכות השלטון ומבקשת לבדוק בצורה מיידית ודחופה את תקינות הליכי מכירת קרנות הנאמנות וקופות הגמל, באופן בו הם מתבצעים כעת. עוד מבקשת התנועה נבקש לבדוק מהן הסיבות שהובילו למהירות ולבהילות שבהליך מכירה מזורז זה. התנועה רואה חשיבות רבה ביישום המלצות וועדת בכר, אשר עוגנו זה מכבר בחקיקה. ברם, יישומן של המלצות אלו חייב להתבצע בתוך המסגרת הנורמטיבית והחוקית הקיימת בישראל.