לאור לקחי עיסקת אינטל ולאור דו"ח מבקר המדינה, דורשת התנועה לאיכות השלטון לקבוע נוהל ברור לטיפול בבקשות לאישורי מענקים ולפרסמו בהקדם לציבור.

לאור לקחי עיסקת אינטל ולאור דו"ח מבקר המדינה, דורשת התנועה לאיכות השלטון לקבוע נוהל ברור לטיפול בבקשות לאישורי מענקים ולפרסמו בהקדם לציבור.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה דורשת זאת במכתב ששלחה למר חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות, חברי מנהלת ההשקעות, שר האוצר, מר אהוד אולמרט, היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה ומנכ"ל משרד התמ"ת, בעקבות הפרסומים בעיתונות מהם עולה כי מנהלת מרכז ההשקעות אישרה לפני מספר ימים את הגדלת המענק לחברת אינטל. הגדלה זו אושרה לפי הפרסומים בעיתונות לאחר ביצוע סקר כדאיות שנערך בחודשים האחרונים. מבלי להביע עמדה בקשר לשאלת כדאיות הגדלת המענק מבקשת התנועה למען איכות השלטון לחזור ולהבהיר כי על אף ששלביו האחרונים של הליך אישור המענק נראים לכאורה תקינים, הרי שראשיתו של ההליך לקוי מיסודו כפי שכבר ציינו והתרענו במכתבנו מאוגוסט 2005. התנועה הדגישה, כי דרישתה מאז באה על רקע ביקורתו של מבקר המדינה באשר למענק המקורי לאינטל אשר את הגדלתו אישרה המנהלת לפני מספר ימים, בו קבע כי ראוי היה לבצע את בדיקת הכדאיות בטרם נשלח אליהם מכתב ההסכמות המפרט את ההטבות שיקבלו. כפי שציין מבקר המדינה בדו"ח הביקורת משנת 2002, מצב בו מתנהל מו"מ ומושגות הבנות לפני קיומה של בדיקה כלכלית לכדאיות העסקה הינו פסול מיסודו. בדוח מבקר המדינה המתייחס ספציפית למענק המקורי שאינטל קיבלה, קובע המבקר כי מן הראוי לבצע את בדיקת הכדאיות "במפעלים שהיקף ההשקעה בהם גדול בטרם מנוהל עמם מו"מ ובטרם נשלח אליהם מכתב ההסכמות המפרט את ההטבות שיקבלו אם המנהלה תאשר את השקעתם". התנועה כותבת במכתבה, כי לצערה גם הפעם וכפי שעולה ממכתבו של מנהל מרכז ההשקעות מר חזי צאיג מיום 11 ביולי 2005 הגיעה מנהלת מרכז ההשקעות להסכמות עם חברת אינטל על השיעור המדויק אותו קיבלה (וכפי שבדיעבד אכן קרה), עוד בטרם בוצעה בדיקה כלכלית ועדכנית לעסקה. כפי שקובע מבקר המדינה בדו"ח "מבדיקה כזאת אפשר להסיק בנוגע לכדאיות ההשקעות למשק לפי הביצועים בפועל ולא לפי אומדנים, כשם שנעשה בעת אישור ההשקעה והיא צריכה להיות צעד ראשון והבסיס למכתב ההסכמות". כפי שקבע מבקר המדינה חוזרת ודורשת התנועה למען איכות השלטון כי מנהלת מרכז ההשקעות תקבע נהלים ברורים ומנחים לטיפול בבקשות לאישור מענקים תוך עמידה בקריטריונים שנקבעו על ידי מבקר המדינה בדו"ח. התנועה ציינה, כי הדברים מקבלים משנה תוקף ככל שמדובר במענקים בסדרי גודל של מאות מיליוני שקלים אשר מחייבים הן ברמה המהותית והן ברמה הפרוצדוראלית זהירות יתרה. לפיכך מבקשת התנועה לאיכות השלטון כי מנהלת מרכז ההשקעות תקבע נוהל ברור בנושא ותפרסם אותו בהקדם לציבור הרחב.