התנועה למען איכות השלטון בישראל הגישה בשבוע שעבר תביעה לבית הדין האזורי לעבודה תביעה כנגד ראש העיר באר שבע, מר יעקב טרנר וממועצת העיר באר שבע לבטל את מינויו של מבקר העיריה. התנועה טוענת כי המינוי מציב אותו בניגוד עניינים וכן כי לא עמד בתנאי הסף הנדרשים ממועמד לתפקיד.
התנועה לאיכות השלטון
בתביעה שהוגשה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה לוזון מידד ודפנה כהן קירו** לבית הדין האזורי לעבודה התבקשו צווי עשה כנגד ראש העיר באר שבע, מר יעקב טרנר ומועצת העיר באר שבע המורים להם למלא אחר הנחיית הממונה על מחוז דרום מיום 20.6.05 המורה להם להפסיק את העסקתו של מבקר העיריה מר אברהם פוגל לאלתר ולצאת למכרז חדש, וזאת לאור העובדה, כי כהונתו עומדת בניגוד גמור לדין בשל כך שאינו עומד בתנאי הסף אשר נדרשו במכרז על תפקיד מבקר העיר, ואשר לפיו נדרש המבקר להיות בעל שנתיים ניסיון בעבודת ביקורת, ומכאן כי מינויו נעשה בניגוד להוראות החוק ועל כן בחוסר סמכות. יתר על כן, כהונתו של המבקר עומדת בניגוד גמור לדין, בשל כך שערב מינויו כמבקר, שימש בפועל כגזבר העירייה עובדה המעמידה אותו בניגוד עניינים חריף, ניגוד עניינים המתפרס על כלל תחומי פעילותו כמבקר והמונע ממנו את האפשרות לבצע את עבודת ביקורת כהלכה ובלא משוא פנים. התנועה אף מבקשת צו עשה כנגד משרד הפנים והממונה על מחוז דרום המורה להם לפעול על מנת להביא לקיום החלטת הממונה על המחוז הקובעת, כי יש להעביר את המבקר מתפקידו, להפעיל את סמכותו ולדרוש מהעיריה בצו למנות מבקר לעיריה ובמידה והצו לא ממולא למנות מבקר במקומה. מר פוגל שימש מאז חודש ספטמבר 2000, קרי במשך 3 השנים קודם הגשת מועמדותו לתפקיד המבקר, כממלא מקום גזבר עיריית באר שבע וכגזבר בפועל. מכאן כי מינויו לתפקיד מבקר העירייה מנוגד לכלל הקובע איסור על המצאות במצב של ניגוד עניינים, שכן במרכז תפקידו כמבקר עיר עליו לבקר את אופן מילוי שלל תפקידיו של הגזבר ואת ההתנהלות הכספית של העירייה, למרות שהוא מעורב אישית בהתנהלות זו במשך שנים ארוכות ואף שימש כאמור כגזבר בפועל עד בסמוך למינויו כמבקר העיר. התנועה מייחסת חשיבות גדולה לביקורת הפנים כגוף שיש ביכולתו להביא לאיתור ליקויים בתפקוד הרשות ולהביא לתיקונם. על כן רואה היא חשיבות כי רק אדם כשיר ונטול פניות ימונה לתפקיד. התנועה מדגישה בעתירתה כי "לא ברור כיצד יוכל מבקר שמונה בניגוד לדין ויושב על כיסאו למרות הפגמים החמורים שבמינויו, תודות לעזות מצחם של הנהלת העיריה, לבקר את פעולות העיריה ונבחריה ולהביא לחיזוק המינהל התקין, טוהר המידות ואמון הציבור בה." כן מדגישה התנועה בכתב התביעה : "גזבר הינו צומת מרכזית בפעילות המועצה, צומת שבקרת ההתנהלות בה היא לב ליבו של פעילות הביקורת…לא יעלה על הדעת שמי שהיה אחראי על ליקויים יתבקש כעת לבקר אותם, לגבש מסקנות כנגד האחראים להם ולפעול לתיקונם, על כל המשמעויות הנובעות מכך. דברים אלה נכונים אף לפעולות של עובדי עירייה אחרים מקום שהוא עצמו אישר או היה שותף לפעילות או הוצאה כספית שצריכה כעת לעמוד תחת עיני הביקורת. למעשה אין מדובר פה בגזרה צרה ונקודתית כי אם מדובר בניגוד עניינים מתמיד ובתחום נרחב מרכזי, בליבה של עבודת המבקר. ניגוד עניינים שאינו ניתן לתיחום ולניטרול. ניגוד עניינים שכזה מטיל פגם יסודי בעצם עבודתו של המבקר, ומחייב מכאן את פסילתו של המבקר לכהונה." ענייננו של מר פוגל אף נבדק באופן חוזר ונשנה על ידי גורמים במשרד הפנים, עד אשר ביום 20.6.05 חזר הממונה על מחוז דרום והנחה את עיריית באר שבע להפסיק את העסקתו של מר פוגל וזאת לאור חוסר ניסיונו בעבודת ביקורת, כמשמעותה בחוק, וכן הורה לעיריית באר שבע לצאת למכרז חדש תוך חודש ימים, קרי עד יום 20.7.05. היות ומאז ועד היום לא ננקטו פעולות ע"י עיריית באר שבע לביטול המינוי ולעריכת מכרז חדש, לא נותרה בידי התנועה ברירה אלא לפנות לבית המשפט. שופט בית הדין האזורי לעבודה השופט מיכאל שפיצר הורה למשיבים להגיב לא יאוחר מ – 13/12/05 ודיון נקבע ליום 19/12/05.