התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ למניעת כינוס וועדת הכספים לדון ו /או להחליט בעניין עמלות ההפצה של הבנקים עד לאחר מועד הבחירות.

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ למניעת כינוס וועדת הכספים לדון ו /או להחליט בעניין עמלות ההפצה של הבנקים עד לאחר מועד הבחירות.
התנועה לאיכות השלטון
בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד אליעד שרגא, דניאל קירס, ברק כלב ונילי אבן חן, מבקשת התנועה כי יוצא צו על תנאי המורה לוועדת הכספים להימנע מלהתכנס, לשם דיון ו/או החלטה בענין עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים ו/או על העלאת עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים מעבר לשיעורים שבתקנות המוצעות של שר האוצר מיום 29.8.2005 (בין אם העלאה ישירה או עקיפה) עד לאחר הבחירות הקרובות לכנסת ולראשות הממשלה; זאת, נוכח חשש מוחשי ואפשרות ממשית לניגוד עניינים של חברים בוועדת הכספים של הכנסת – ניגוד בין תפקידם כחברים בוועדת הכספים לבין האינטרס הדחוף של חברים בוועדת הכספים (בבחירות מקדימות) ושל מפלגות חברי וועדת הכספים (בבחירות הכלליות) אשר לחלקן חובות לבנקים בסכומים של עשרות מליווני ש"ח לקבל אשראי מהבנקים בתקופת הבחירות; כן מבקשת התנועה כי וצאו צווים על תנאי המכוון אל חברי ועדת הכספים המייצגים את מפלגת העבודה אשר חבה, לכאורה, 112 מיליון ₪ לבנקים בישראל ואל חברי ועדת הכספים המייצגים את הליכוד אשר חבה, לכאורה, 47 מיליון ₪ לבנקים בישראל והדורש מהם ולנמק מדוע לא יימנעו כלל ולכל הפחות עד לאחר הבחירות) מלהשתתף בדיון ו/או בחלטה בעניין עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים ו/או על העלאת עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים מעבר לשיעורים שבתקנות המקוריות. התנועה מדגישה בעתירתה כי שמסקנות "ועדת בכר" קבעו באופן חד משמעי כי אין לאפשר לבנקים לקבל עמלות הפצה כלשהן. כן מתואר בעתירה מכבש הלחצים שהפעילו הבנקים, תוך לחישה על אוזן, שהסתיים בכך שעמלות ההפצה "הזדחלו חזרה" אל תוך חקיקת הרפורמה. בנסיבות אלו הופכת כל העלאה נוספת של עמלות ההפצה לבלתי סבירה באופן קיצוני . יש לזכור כי עלותן של עמלות ההפצה צפויה להיות מגולגלת בסופו של יום על כיסו של האזרח. ולחילופין: צו על תנאי המכוון אל חברי ועדת הכספים המייצגים את מפלגת העבודה הישראלית, הליכוד מפלגה לאומית ליברלית, שינוי, האיחוד הלאומי, מרצ-יחד, מפד"ל המפלגה הדתית לאומית וחד"ש, המשתתפים לכאורה בבחירות מקדימות במפלגותיהם והעלולים להזדקק לשם כך לאשראי אישי בהיקפים גדולים מהבנקים בישראל והדורש מהם להתייצב וליתן טעם מדוע לא יימנעו מלהשתתף בדיון ו/או החלטה בעניין עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים ו/או על העלאת עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים מעבר לשיעורים שבתקנות המוצעות.כן מבקשת התנועה צו ביניים המורה לחברי ועדת הכספים להימנע מלקיים דיון או החלטה בוועדת הכספים של הכנסת בעניין עמלות ההפצה לתאגידים בנקאיים ו/או על העלאת עמלות ההפצה של תאגידים בנקאיים מעבר לשיעורים שנקבעו במקור בתקנות, עד לבירור העתירה . כן מתבקש צו ביניים המורה לשר האוצר להימנע מזגזוג נוסף וממהלך שיש בו לשנות את החלטת משרד האוצר המקורית בעניין עמלת ההפצה(אשר מופיעה בתקנות מיום 29.8.05 – טרם תקופת הבחירות) באופן שמיטיב עוד יותר עם הבנקים. בעתירה טוענת התנועה כי הלובי של הבנקים מאופיין בכך שהוא מאגד תחתיו גורמים עתירי הון, אשר יכולים להרוויח סכומי עתק- במחיר עלות זניחה באופן יחסי של ניהול לובי מול הגורמים הפוליטיים בכנסת. עלותו של לובי זולה במיוחד בשעה שמנסים כבמקרה זה לקדם תקנות אשר לשם אישורן נדרש שכנוע מספר מצומצם של גורמים. בתקופת בחירות גוברת השפעתו של לובי זה המייצג את האינטרס הצר של הבנקים והופכת את תלותן של המפלגות להן חובות כבדים לבנקים, ושל חברי הכנסת הנזקקים לאשראי לניהול הפריימריס, לתלות חזקה היוצאת חשש ממש להטיית שיקול דעתם באופן הפוגע בציבור הרחב.