התנועה למען איכות השלטון פנתה ליו"ר וועדת הבחירות השופטת דורית בייניש וליוה"מש בבקשה כי יאסור על מפלגת קדימה מהבטחת בונוסים לפעילים אשר יצליחו לגייס מצביעים.

התנועה למען איכות השלטון פנתה ליו"ר וועדת הבחירות השופטת דורית בייניש וליוה"מש בבקשה כי יאסור על מפלגת קדימה מהבטחת בונוסים לפעילים אשר יצליחו לגייס מצביעים.
התנועה לאיכות השלטון
עו"ד ברק כלב בשם התנועה מציין בפניה כי היום נתפרסם כי במפלגת קדימה קיימת לכאורה כוונה להוציא אל הפועל תכנית לגיוס בוחרים ופעילים, באמצעות הבטחת תשלום בונוסים לפעילים אשר יצליחו לגייס מצביעים. על פי התכנית, יפעלו לכאורה "קבלני מצביעים" אשר יתוגמלו בבונוס שיחושב ביחס ישיר למספר המצביעים שיצליחו לגייס בפועל, תוך שהיקף הזכאות לבונוס מותנה בעמידה במכסות שיקבעו מראש ויבדקו לאחר מכן ביחס לנתוני ההצבעה בפועל. חוק הבחירות (נוסח משולב) השתכ"ט 1969 קובע מספר איסורים בכל הנוגע לדרכי השפעה שונות על הצבעת בוחרים. בין היתר קובע החוק בס' 122 שכותרתו "שחיתות ואיום": 122. ואלה דינם מאסר חמש שנים או קנס 20,000 לירות: (1) הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת; (2) המקבל או המסכים לקבל שוחד, לעצמו או לאדם אחר, כדי שיצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;" וכן מוסיף ס' 123 לחוק, שכותרתו " דרכי שוחד": 123. אין נפקא מינה בשוחד – (1) אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת, למעט הובלת בוחר בכלי רכב אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו; (2) אם היה בעד פעולה של הלוקח עצמו או בעד השפעתו על פעולת אדם אחר; (3) אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר, אם ניתן לידי הלוקח או בשביל הלוקח לידי אדם אחר, אם ניתן מתחילה או בדיעבד, ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר." הבטחה לתשלום בונוס באופן האמור לעיל, המותנה במספר הבוחרים שיצליח פעיל בחירות לגייס להצבעה, באופן שהופך את הפעיל "לקבלן הצבעות", נופלת לכאורה בגדר האיסורים המפורטים בס' 122 ו- 123 לחוק. תשלום בונוס מעין זה מצד מפלגה הופך למעשה פעילים מן השורה ל "קבלני הצבעה" בעלי תמריץ חזק ביותר להשפיע על הצבעת בוחרים בדרכים שונות. אם אכן תנקוט מפלגת "קדימה" בדרך זו הרי שיהיה בכך "פרצה הקוראת לגנב". ניסיון מערכות הבחירות בעשר השנים האחרונות מלמד כי פרצות מעין אלו אף נוצלו בפועל, ולכך אף הקדיש מבקר המדינה מספר דוחות. לאור כל זאת מבקשת התנועה מיו"ר וועדת הבחירות ומהיוה"מש נלהנחות את מפלגת "קדימה" להימנע מנקיטה בשיטת תגמול זו אשר, אם אכן תצא אל הפועל בסופו של יום, תהווה עבירה על החוק.