התנועה למען איכות השלטון בישראל דורשת מראש הממשלה להורות על העברתו של צחי הנגבי מתפקיד שר, בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום.

התנועה למען איכות השלטון בישראל דורשת מראש הממשלה להורות על העברתו של צחי הנגבי מתפקיד שר, בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגדו כתב אישום.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה פנתה היום לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות הפרסומים לפיהם החליט לפני ימים אחדים היועץ המשפטי לממשלה, להגיש כתב אישום כנגד השר צחי הנגבי בעניין המינויים הפוליטיים שביצע לכאורה בתקופת כהונתו כשר לאיכות הסביבה, ועדות השקר שמסר לכאורה בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. עוד פורסם כי נכון לשעה זו אין בכוונתו של השר הנגבי להתפטר מתפקידו, בעיקר, נוכח העובדה שכתב האישום יוגש בכפוף לשימוע שיערך לשר בחודשים הקרובים אצל היועץ המשפטי לממשלה. התנועה סבורה, כי בנסיבות אלה אין בעריכת השימוע הצפוי לשר כדי להצדיק את הישארותו בממשלה בתפקיד ביצועי של שר, וכי עצם החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב האישום בעבירות האמורות מחייבת את השר הנגבי להתפטר, ואם אין הוא עושה כן מיוזמתו מחוייב ראש הממשלה, או מ"מ ראש הממשלה, להעבירו מתפקידו. התנועה הזכירה את פרשת אריה דרעי, אז דרשה התנועה כי יפעיל ראש הממשלה את סמכותו הנתונה לו מכוח חוק יסוד הממשלה ויעביר את השר דרעי מתפקידו נוכח כתב האישום שהוגש כנגדו בגין ניצול משרתו ומעמדו, בין היתר כשר הפנים. בג"צ קבע אז, כי אם מוגש נגד שר כתב-אישום, המושתת על ראיות לכאורה המצביעות על כך שמייחסים לו ביצוע עבירות חמורות, שבטיבן, במהותן ובנסיבותיהן יש עמן מן הקלון, לא יהא זה ראוי ומתקבל על הדעת שימשיך וישמש בכהונתו. בהמשך לכך קבע כי מין הדין שיפעיל ראש הממשלה את סמכותו על פי חוק יסוד הממשלה ויעביר את השר דרעי מתפקידו. לפיכך, הדגישה התנועה, כי החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום כנגד השר הנגבי בעבירות האמורות, נופל בדיוק לגדר המקרים המשליכים על מעמדה של הממשלה, על מראית פניה בעיני הציבור, על יכולתה להנהיג ולשמש דוגמה, כשירותה להשריש אורחות התנהגות נאותות, ועיקר העיקרים, על אמון הציבור בשיטת הממשל ובערכים שעליהם בנויה השיטה השלטונית החוקתית ובחובות של האזרח העולות וקמות מכך. התנועה הוסיפה, כי במקרים כאלו מחוייב ראש הממשלה, או ממלא מקומו, לשקול את האינטרס הציבורי ולהעדיף את האינטרס של אמון הציבור ואמינות הממשלה ושריה בעיני הציבור על כל שיקול אחר. זאת אפילו כפוף כתב האישום לחובת השימוע, שכן לענייננו עצם ההחלטה על הגשת כתב האישום בגין העבירות האמורות יש בה חציית מאסה קריטית של ראיות המבססות את הדרישה להעברה מכהונה. לאור האמור לעיל ביקשה התנועה מראש הממשלה לפעול על פי סעיף 22(ב) לחוק יסוד הממשלה ולהורות על העברתו של השר הנגבי מתפקידו כשר בממשלת ישראל. התנועה ביקשה לקבל את תשובתו של ראש הממשלה עד יום ג', כדי שתוכל לשקול צעדיה.