התנועה למען איכות השלטון בישראל לראש הממשלה: יש להעביר את נציב שירות המדינה שמואל הולנדר מתפקידו. הבקשה לאור כשלון הנציב ב10 שנות כהונה דבר שבא לידי ביטוי בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום.

התנועה למען איכות השלטון בישראל לראש הממשלה: יש להעביר את נציב שירות המדינה שמואל הולנדר מתפקידו. הבקשה לאור כשלון הנציב ב10 שנות כהונה דבר שבא לידי ביטוי בדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי דוח מבקר המדינה מתאר שורה של כשלים עמוקים בתפקוד נציבות שירות המדינה. בין היתר מתאר הדוח מציאות של ליקויים קשים בעניין דרכי מינוי בשירות המדינה. כידוע, הסדרת עניין זה, הן בהיבטיו המוסדיים והן בניהולו ובבקרתו השותפים, מצויה בסמכותו ובאחריותו הישירה של נציב שירות המדינה. בין היתר מתאר הדוח מציאות בה מכרזים רבים המנוהלים בשירות המדינה ואשר עליהם מנצחת הנציבות, מנוהלים למעשה למראית עין בלבד, תוך פגיעה קשה בעקרונות מנהל תקין. במקום אחר, דן דוח מבקר המדינה בדוגמא לליקויים יסודיים בתפקוד נציב שירות המדינה במהלך קידום עובדת השייכת לסביבתו הקרובה בנציבות שירות המדינה- עוזרתו. עובדת זו, כך מתאר הדוח, זכתה ליחס מפלה ואף חריג ביחס לדרכי מינוי בשירות המדינה. בין היתר מציין הדוח בהקשר לקידומה החריג ביותר: יצוין כי בסמוך לפני פרסום הדוח, פתח נציב שירות המדינה בהאשמות כלפי משרד מבקר המדינה. התייחסותו זו של הנציב לממצאי ביקורת, איננה בגדר תקדים שכן זו היתה התנהלותו גם בתגובה לדוח ביקורת קודם, בתקופתו של מבקר המדינה הקודם, כב' השופט אליעזר גולדברג, אשר עמד על ליקויים בתפקוד נציבות שירות המדינה. בשעתו הביאה התנהלות זו של הנציב, להערה חריגה בדוח מבקר המדינה מצד מבקר המדינה השופט גולדברג אשר התייחס להאשמות שונות שהטיח מר הולדנר בעובדי הביקורת: "אמירות חסרות יסוד אשר כאלה אינן ראויות לממלא תפקיד ציבורי, על אחת כמה וכמה כשהן באות מנושא משרה כה בכיר, אשר אמור לשמש דוגמה לכלל השירות הציבורי."(דוח מבקר המדינה מס' 53ב בעמ' 304). יצויין כי דוח מספר 53ב הנ"ל משנת 2002 עסק בליקויים באכיפת הדין המשמעתי בשירות המדינה, תחום המצוי אף הוא תחת אחריותו של נציב שירות המדינה. התנועה מציינתנבקש לציין כי המציאות המתוארת בדוח מבקר המדינה אשר התפרסם היום, של נורמה פסולה של מכרזים תפורים בשירות המדינה וכן ליקויים שיטתיים בדרכי המינוי, הינה בדיוק המצב אותו היה אמור נציב שירות המדינה למנוע. אלא שמן הדוח הנוכחי עולה בבירור כי לאחר כ- 9 שנות כהונה, הפך הנציב, אשר היה אמור להיות חלק מרכזי מן הפיתרון, לחלק מרכזי בבעיה. מי שאמור היה להיות שומר הסף, כשל בתפקידו ונושא באחריות, לאחר 9 שנות כהונה, למציאות בה מכרז למינוי לתפקידים בשירות המדינה אינו מכרז, תוך שהליכי בקרת המכרזים לוקים באופן חמור ויסודי. הליקויים המתוארים בדוח הביקורת מצטרפים לממצאים נוספים הקיימים בידי התנועה למען איכות השלטון, המעידים על כשל יסודי בתפקודו של הנציב. בין היתר מדובר בכך שהדין המשמעתי בשירות המדינה, עליו מופקד הנציב, אינו מנוצל באופן יעיל כפי שראוי היה וביחס מקל מצד הנציבות לגילויים של הפרות משמעת בשירות הציבורי ובהתמהמהות במיצוי הדין. לאור זאת בנסיבות העניין דלעיל, פנתה התנועה לראש הממשלה ולשר האוצר בעיתוי זה הסמוך לכניסתם לתפקיד, להביא בשורה אמיתית לשירות המדינה ולפעול לסיום כהונתו בת 9 השנים של נציב שירות המדינה מר הולנדר. בכך יהיה משום שליחת מסר ברור כי יש בכוונתכם להביא לשינוי הראוי והמתבקש בדרכי התנהלות שירות המדינה בתחומים הרלוונטיים.