התנועה למען איכות השלטון קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית לבדיקת חשדות למרמה מצד חוכרי קרקעות מינהל מקרקעי ישראל המקבלים לכאורה הטבות על חשבון קופת המדינה לשם שימוש תעשייתי, אשר מנצלים לכאורה את הקרקע לשימוש אחר ורווחי יותר.

התנועה למען איכות השלטון קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית לבדיקת חשדות למרמה מצד חוכרי קרקעות מינהל מקרקעי ישראל המקבלים לכאורה הטבות על חשבון קופת המדינה לשם שימוש תעשייתי, אשר מנצלים לכאורה את הקרקע לשימוש אחר ורווחי יותר.
התנועה לאיכות השלטון
במכתב שנשלח באמצעות עו"ד דניאל קֵירֹס אף קוראת התנועה ליועמ"ש לפעול למיצוי האחריות האישית של בעלי תפקידים האחראים לאזלת היד המקוממת של מינהל מקרקעי ישראל באכיפת הזכויות הממוניות של הציבור, תוך הפרת חובתם כנאמן הציבור המופקד על נכסי הציבור. בנוסף, קוראת התנועה למנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה וליועצת המשפטית למינהל מקרקעי ישראל לפעול לאלתר להשבת שווי ההטבות הכספיות המפליגות אשר קיבלו חוכרים המנצלים קרקע של המינהל בניגוד לתכלית ההקצאה, לרבות הגשת תביעות אזרחיות. כמו כן, דורשת התנועה כי מינהל מקרקעי ישראל יפעל לאלתר לסקירת השימוש בפועל של קרקע שהוקצתה לתעשייה באזורי עדיפות, כפי שכבר העיר לו מבקר המדינה בעבר, בכדי לאפשר שימת קץ לאזלת היד העולה לקופה הציבורית מאות מיליוני שקלים. על פי חישובי משרד מבקר המדינה, שפורסמו בדוח מבקר המדינה אתמול, שווי ההנחה בדמי חכירה לקרקעות המנוצלות בניגוד לתכלית ההקצאה הינו כ-200 מיליון ₪, ושווי הסבסוד לקרקעות המנוצלות בניגוד לתכלית ההקצאה הינו לפחות 30 מיליון ₪ (ע' 731-734 בדו"ח). דא עקא, מצא מבקר המדינה, כי לא זו בלבד שהמינהל אינו פועל לאכיפת תנאי ההטבות השוות מאות מיליונים של כספי ציבור; הוא אף אינו פועל לריכוז נתונים שיאפשרו אכיפה. כל זאת, על אף שמבקר המדינה כבר עמד בעבר על כך שתירוץ העדר משאבים אינו יכול לפטור, כי ניתן לרכז נתונים רבים במאגרי מידע של רשויות אחרות אף מבלי לרדת לבדיקות בשטח (ע' 736). המינהל אף לא ראה לנכון לקיים דיון מקיף בנושא (ע' 745), ששוויו, כאמור, מאות מיליוני שקלים השייכים לאזרחי מדינת ישראל. התנועה כתבה על כך במכתבה, כי "אזלת היד הזו, כנגד גריפה מכוונת של כספי ציבור בסך מאות מיליוני שקלים – מקוממת היא. לא יכולה להיות מחלוקת, כי הפקידים האחראים למחדל – המתמשך אף אחרי אזהרות מצד מבקר המדינה – אינם ראויים להמשיך בתפקידיהם". כמו-כן, ציינה התנועה, כי "מדינות מפותחות בעולם הבינו מזמן, והציבור בישראל החל להבין, כי אזלת יד מצד הרשויות מהווה אמצעי עיקרי בחבירה פסולה בין הון לשלטון. בימים משוכללים אלה, עובד ציבור המבקש להעדיף בעל הון אינו צריך לנקוט בפעולות אקטיביות כדי להעניק לו רשיונות, היתרים, או הטבות מיוחדים, העלולים לחשוף אותו לביקורת; כל שעליו לעשות הוא להימנע מלפעול. לעצום את עיניו מול גריפה פסולה של הטבות מצד בעלי ההון". התנועה הוסיפה, כי בנטילת הטבות בנכסי ציבור מגוף ציבורי תוך מצגים כוזבים בענין השימוש שייעשה בהם, יש לכאורה כדי להוות עבירות פליליות של מרמה. כאמור, קוראת התנועה ליועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירת השימושים בקרקע תעשייתית באזור עדיפות בניגוד לתכלית ההקצאה. האחראים לאזלת היד החמורה, שמשמעותה הפסד של מאות מיליוני ₪ לקופת הציבור – אף אם לא פעלו בזדון – צריכים להסיק מסקנות אישיות. התנועה קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לפעול לכך. כמו-כן, כותבת התנועה, כי לא יכולה להיות הצדקה להעדר צעדים להשבת שווי ההטבות שניטלו תוך שימוש בקרקע בניגוד לתכלית ההקצאה – הן אם הדבר נעשה בכוונת מרמה מלכתחילה, הן אם לאו. התנועה קוראת למנהלת המחלקה האזרחית וליועצת המשפטית למינהל מקרקעי ישראל לפעול לכך. התנועה אף דורשת, כי מינהל מקרקעי ישראל יערוך לאלתר סקירה של הנכסים הרלוונטיים.