התנועה למען איכות השלטון קוראת לראש הממשלה, שר האוצר והיועץ המשפט לממשלה להדיח את נציב שירות המדינה. זאת הן בשל הכשלים היסודיים בתפקודו שנחשפו בדוח מבקר המדינה והן בשל הפגיעה העמוקה שהוא גורם למעמד הביקורת הציבורית.

התנועה למען איכות השלטון קוראת לראש הממשלה, שר האוצר והיועץ המשפט לממשלה להדיח את נציב שירות המדינה. זאת הן בשל הכשלים היסודיים בתפקודו שנחשפו בדוח מבקר המדינה והן בשל הפגיעה העמוקה שהוא גורם למעמד הביקורת הציבורית.
התנועה לאיכות השלטון
לפני שבועות אחדים התפרסם דוח מבקר המדינה מספר 56ב ובו פרק הנוגע לנציבות שירות המדינה. דוח מבקר המדינה מתאר שורה של כשלים עמוקים בתפקוד נציבות שירות המדינה. בין היתר מתאר הדוח מציאות של ליקויים קשים בעניין דרכי מינוי בשירות המדינה. כידוע, הסדרת עניין זה, הן בהיבטיו המוסדיים והן בניהולו ובבקרתו השותפים, מצויה בסמכותו ובאחריותו הישירה של נציב שירות המדינה. בין היתר מתאר הדוח מציאות בה מכרזים רבים המנוהלים בשירות המדינה ואשר עליהם מנצחת הנציבות, מנוהלים למעשה למראית עין בלבד, תוך פגיעה קשה בעקרונות מנהל תקין. בין היתר מציין דוח מבקר המדינה בהקשר זה: "גם נציב שירות המדינה עו"ד שמואל הולנדר (להלן- הנציב), אשר בידו האחריות על פי חוק המינויים, לא פיקח באופן נאות על פעולותיה של מנהלת האגף, נתן ידו לביטול הליכי בחינה במהלך מכרז כדי לקדם מועמדים שכבר הועסקו במשרד, ואף פעל בניגוד לכללי המכרזים". יצוין כי כבר בסמוך לפני פרסום הדוח, פתח נציב שירות המדינה בהאשמות כלפי משרד מבקר המדינה. התייחסותו זו של הנציב לממצאי ביקורת, איננה בגדר תקדים שכן זו היתה התנהלותו גם בתגובה לדוח ביקורת קודם, בתקופתו של מבקר המדינה הקודם, כב' השופט אליעזר גולדברג, אשר עמד על ליקויים בתפקוד נציבות שירות המדינה. בשעתו הביאה התנהלות זו של הנציב, להערה חריגה בדוח מבקר המדינה מצד מבקר המדינה השופט גולדברג אשר התייחס להאשמות שונות שהטיח מר הולדנר בעובדי הביקורת: "אמירות חסרות יסוד אשר כאלה אינן ראויות לממלא תפקיד ציבורי, על אחת כמה וכמה כשהן באות מנושא משרה כה בכיר, אשר אמור לשמש דוגמה לכלל השירות הציבורי."(דוח מבקר המדינה מס' 53ב בעמ' 304). נבקש לציין כי המציאות המתוארת בדוח מבקר המדינה אשר התפרסם לאחרונה, של נורמה פסולה של מכרזים תפורים בשירות המדינה וכן ליקויים שיטתיים בדרכי המינוי, הינה בדיוק המצב אותו היה אמור נציב שירות המדינה למנוע. אלא שמן הדוח עולה בבירור כי לאחר כ- 9 שנות כהונה, הפך הנציב, אשר היה אמור להיות חלק מרכזי מן הפיתרון, לחלק מרכזי בבעיה. מי שאמור היה להיות שומר הסף, כשל בתפקידו ונושא באחריות, לאחר 9 שנות כהונה, למציאות בה מכרז למינוי לתפקידים בשירות המדינה אינו מכרז, תוך שהליכי בקרת המכרזים לוקים באופן חמור ויסודי. בנוסף לכשלים תפקודיים עמוקים מצד נציב שירות המדינה לאורך ולרוחב סמכויותיו, כמתואר בדוח מבקר המדינה, מוסיף כעת הנציב וגורם נזקים נוספים לשירות המדינה בהשתלחויותיו הבוטות בגורמי הביקורת. באופן ציני, יוצר הנציב " ספין" תקשורתי וציבורי מאסיבי, ספין אשר מסיט את תשומת הלב מאחריותו לחוסר תפקוד נציבות שירות המדינה בראשותו והפיכתה לגורם שולי, ולעיתים קרובות אף מזיק, במאבק למען מנהל תקין. בנסיבות דנן, ישנו אף חשש ממשי לכאורה כי כל עוד לא הופסקה כהונתו של הולנדר ימשיך הוא ויפגע במעמד מוסד מבקר המדינה. גישה בלתי עניינית מעין זו, כאשר הפכה למנהג מצד אדם הנושא בכהונה בכירה של נציב שירות המדינה, צפויה לחלחל לרבדיו השונים של שירות המדינה ולהוות מודל שלילי להתייחסות לממצאי ביקורת. בנסיבות העניין דלעיל, התנועה למען איכות השלטון, בעיתוי זה הסמוך לכניסתם של שר האוצר וראש הממשלה לתפקיד, להביא בשורה אמיתית לשירות המדינה ולפעול לסיום כהונתו בת 9 השנים של נציב שירות המדינה מר הולנדר.