התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"ץ להורות ליועמ"ש להורות על חקירה פלילית נגד ניר גלעד עקב מינויו למשנה למנכ"ל החברה לישראל בע"מ. זאת עקב הובלתו כחשב הכללי את ההטבה לחברה לישראל בהסכמי בז"ן ומינויו לאחר מכן כמשנה למנכ"ל החברה

התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"ץ להורות ליועמ"ש להורות על חקירה פלילית נגד ניר גלעד עקב מינויו למשנה למנכ"ל החברה לישראל בע"מ. זאת עקב הובלתו כחשב הכללי את ההטבה לחברה לישראל בהסכמי בז"ן ומינויו לאחר מכן כמשנה למנכ"ל החברה
התנועה לאיכות השלטון
בעתירה אשר הוגשה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, ברק כלב ודניאל קירס מבקשת התנועה צו על תנאי הדורש מהיועמ"ש לנמק מדוע לא יורה על חקירה פלילית, לבירור השאלה אם מר ניר גלעד ביצע עבירות של שוחד ו/או של מרמה ו/או הפרת אמונים ו/או עבירות פליליות אחרות, בכך שפעל, כחשב הכללי במשרד האוצר, לוויתור – מוחלט מיוזמתו – לטובת החברה לישראל בע"מ בעניין טענות המדינה על נכסי בז"ן בשווי מאות מיליוני שקלים; זאת, בין היתר, על רקע מינויו לאחרונה כמשנה למנכ"ל החברה לישראל בע"מ – מי שקיבלה את הטבת העתק עקב פועלו של מר גלעד. וכן מדוע לא יוציא את הטיפול בבקשת התנועה לחקירה מידי המשנה ליועמ"ש גב' דוידה לחמן מסר וזאת משום שהיא נגעה בזמן אמת לטיפול בהסכמים שאליהם הוביל גלעד שבהם נעשו הויתורים המפליגים לחברה לישראל ואף הביעה דעה כי יש לאשרם. כן מבקשת התנועה צו ביניים שיורה לגב' מסר להימנע עד לבירור העתירה מלטפל בבקשה של התנועה. ודיון דחוף בעתירה. פרוט העתירה: ניר גלעד בהיותו החשב הכללי באוצר הוביל לויתור גורף על עמדת המדינה (לפיה נכסי בז"ן בשווי מיליוני שקלים הינם בבעלות המדינה). ויתור זה משמעו הענקת מתנה חסרת תקדים בשווי למעלה מחצי מיליארד ש"ח על חשבון הציבור. מהמסמכים שבידי התנועה עולה כי על אף שמר גלעד הונחה להגיע להסכם, הוא ודאי לא הונחה להגיע לויתור מוחלט כאמור. עצם ההסכם כמו העובדה שמקבלת ההטבה היא מהחברות העשירות והמובילות בארץ כבר מעלים הרהורים לגבי מניעי גלעד בעת שהוביל הויתור. לפני מספר שבועות פורסם כי מר גלעד מונה כמשנה למנכ"ל החברה לישראל. כאשר רואים שהמשכה של הטבה זו הניתנת על ידי פקיד ציבור לידי חברה עשירה, המסוגלת להיטיב מאד עם עובד ציבור, הוא מינויו של הפקיד לתפקיד בכיר אשר נתן את המתנה הדמיונית, מעורר הדבר חשדות לשוחד, עבירת מרמה והפרת אמונים ו/או אחרת. ועוד: במקרה זה, הוטלה ביקורת קטלנית על תפקודו הכושל והרשלני של גלעד להובלה להסכמים לידי מבקר המדינה. לא ניתן לטעון כי גלעד קיבל את התפקיד עקב כך שהחברה התרשמה מתפקודו המצוין כצד שני בניהול המו"מ. התנועה לאיכות השלטון הופתעה כאשר היועמ"ש הודיע כי פניית התנועה הועברה למשנה ליועמ"ש (כלכלי פיסקאלי) גברת דוידה לחמן מסר אשר נגעה בזמן אמת באישור/גיבוש ההסכמים ואף הביעה דעתה כי יש לאשרם. אף שלתנועה אין טענה נגד יושרה של גברת דוידה לחמן מסר הרי דיני ניגוד עניינים מונעים אותה מלטפל בנושא זה.