התנועה למען איכות השלטון בישראל אל השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד: אל תקבל על עצמך מינוי לוועדת בדיקה ממשלתית קצוצת כלים, סמכויות ומעמד.

התנועה למען איכות השלטון בישראל אל השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד: אל תקבל על עצמך מינוי לוועדת בדיקה ממשלתית קצוצת כלים, סמכויות ומעמד.
התנועה לאיכות השלטון
מנכ"ל התנועה למען איכות השלטון, אלי סולם, פנה היום בשם התנועה במכתב בקשה אל השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי ת"א-יפו בעקבות פרסום דובר משרד ראש הממשלה לפיו ראש הממשלה, אהוד אולמרט מבקש למנות את וינוגרד לכהן כיו"ר וועדת בדיקה ממשלתית לחקירת התנהלות הדרג המדיני ומערכת הביטחון במלחמת לבנון השנייה. במכתבה כותבת התנועה כי: "אין כל ספק כי העמדת שופט בראש הוועדה הינה צעד חשוב והכרחי לצורך חקירת מכלול הקשיים והמחדלים, עם זאת סבורה התנועה כי וועדת חקירה ממלכתית הינה הגוף היחיד שבכוחו לממש מטרה חשובה זו ולשקם את אמון הציבור במערכות השלטון ובצבא הגנה לישראל". התנועה מדגישה כי לוועדת חקירה ממלכתית סמכויות וכלים שבכוחם לייעל ולמצות את הליך החקירה, כלים שאינם מוקנים לוועדת בדיקה. כך לוועדה ממלכתית סמכות לצוות על חיפוש וכן סמכויות ליצירת מנגנון יעיל לאיסוף חומר (סעיפים 12-13 לחוק ועדות חקירה, תשכ"ט-1968). וועדה ללא סמכות ומנגנון יעיל לאיסוף ולתפיסת חומר לא תוכל למלא את יעודה ולחקור את כלל ההיבטים הדורשים חקירה מעמיקה, עיבוד והסקת מסקנות. יתר על כן, חברי וועדת חקירה ממלכתית ממונים על ידי נשיא בית המשפט העליון ולא על ידי המבוקרים, הבדל מהותי זה הינו בעל השלכות מרחיקות לכת על מעמדה של הוועדה בעיני הציבור, על אמון הציבור בעבודתה ועל היקף אימוץ מסקנותיה. נוכח התנהלות הממשלה עד כה קיים חשש של ממש, כי אין למבוקרים רצון כן ואמיתי בחקירה נוקבת וכי יש המוכנים לעשות כל שביכולתם למנוע הקמתו של גוף שיכול למצות את חקירת האמת ואת האחריות המיניסטריאלית והפיקודית. התנועה מביעה במכתב את חששה כי הממשלה מבקשת להקים וועדת בדיקה, קצוצת כנפיים וסמכויות, כדי להוות, מעין עלה תאנה ולא גוף אפקטיבי שיכול להביא לתיקון ליקויים ולמניעת כשלים עתידיים. על כן, מבקשת התנועה מן השופט בדימוס, אליהו וינוגרד שלא לקבל על עצמו מינוי לוועדת בדיקה קצוצת כלים, סמכויות ומעמד.