התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"צ נגד שר המשפטים בדרישה לבטל את מינויים של 7 שופטים לתפקיד סגני נשיא בבית המשפט המחוזי בת"א. בנוסף, דורשת התנועה משר המשפטים לקבוע הנחיות מחייבות לקידום שופטים בבתי המשפט לתפקיד של סגני נשיא, וכן הנחיות הקובעות כי קביעת תקנים למשרות סגני נשיא תעשה לאחר תהליך מסודר ושקוף של הגדרת צרכים .

התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"צ נגד שר המשפטים בדרישה לבטל את מינויים של 7 שופטים לתפקיד סגני נשיא בבית המשפט המחוזי בת"א. בנוסף, דורשת התנועה משר המשפטים לקבוע הנחיות מחייבות לקידום שופטים בבתי המשפט לתפקיד של סגני נשיא, וכן הנחיות הקובעות כי קביעת תקנים למשרות סגני נשיא תעשה לאחר תהליך מסודר ושקוף של הגדרת צרכים .
התנועה לאיכות השלטון
בעתירה שהוגשה היום טוענת התנועה כי מינויים אלה נעשו באופן הפוגע בנורמות המחייבות של דיני המינויים בשירות המדינה. כזכור, ביום 16 יולי 2006 פורסמה כתבתם של ענת רואה ועודד ארבל במוסף "דה מרקר" של עיתון הארץ, ובה דווח על הודעתו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב למנות עוד שבעה שופטים לתפקיד של סגן נשיא בית המשפט, זאת בנוסף לחמשת השופטים שכבר מכהנים בתפקיד זה. כך דווח כי יכהנו 12 סגני נשיא, וזאת מתוך 36 שופטים. שבעת סגני הנשיא החדשים שמונו הם השופטים: מיכל רובינשטיין, אסתר קובו, זאב המר, דרורה פלפל, ורדה אלשייך, דענה קפלן-הנלר, ברכה אופיר – תום. בנימוקי העתירה מציינת התנועה כי מינוי שופט לתפקיד של סגן נשיא בית משפט מחוזי, מהווה קידום אשר בא לידי ביטוי, בין היתר, במעמד ובסמכויות הניתנות לו. סמכויות אלה, כמו גם המעמד הבכיר, הופכות את המינוי לסגן נשיא בבית המשפט לתפקיד נחשק, חשוב בו חפצים שופטים רבים ואליו הם שואפים. התנועה מדגישה כי אין לה כל טענה אישית כנגד השופטים שמונו אלא כנגד הליך המינוי שלכאורה אינו תואם את רציונל ונורמות המינויים המחייבות בדיני המינויים בשירות הציבור. במצב דברים שבו לכאורה לא התבצע הליך זיהוי צרכים; לא בוצע הליך גלוי לאיוש התקנים; כשלא ברור על פי אילו קריטריונים נבחרו דווקא שבעת השופטים אשר נבחרו ולמה דווקא הם ולא שופטים אחרים; הרי כי מדובר בהליך מינוי שאינו עומד בקנה אחד עם הנורמות המחייבות של דיני המינויים בשירות המדינה ועל כן דינו להתבטל. התנועה טוענת כי באופן הליך המינוי של סגני נשיא במקרה דנן יש פגיעה בעקרון השקיפות, עקרון הפיקוח הציבורי, וככזה יש בו משום פגיעה גם באמון הציבור במערכת השיפוטית בישראל. בעתירתה כותבת התנועה כי: "הצורך להבטיח את אמון הציבור ברשות השופטת, הוא צורך נמשך. התנהגות המותרת לכל אזרח, עשוי שתהא אסורה על השופט, שכן יש בה כדי לפגום באמון הציבור במערכת השיפוט". נוכח חוסר סבירות בהחלטה למנות 12 סגני נשיא מתוך 36 שופטים, כמו גם הפגיעה באמון הציבור הנגזרת מעצם ההחלטה והאופן בו התבצע הליך המינוי, סבורה התנועה כי דין המינוי להתבטל.