התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"צ נגד מנהל מקרקעי ישראל בדרישה לבצע סקר נכסים על מקרקעי ישראל המוחכרים וכן לאסוף את המידע על מקרקעי ישראל המוחכרים המצוי בידי רשויות מנהל אחרות. זאת, לאחר שמבקרי המדינה כבר קבעו פעם אחר פעם כי עליו לעשות כן.

התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"צ נגד מנהל מקרקעי ישראל בדרישה לבצע סקר נכסים על מקרקעי ישראל המוחכרים וכן לאסוף את המידע על מקרקעי ישראל המוחכרים המצוי בידי רשויות מנהל אחרות. זאת, לאחר שמבקרי המדינה כבר קבעו פעם אחר פעם כי עליו לעשות כן.
התנועה לאיכות השלטון
התנועה למען איכות השלטון בישראל באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, ברק כלב ודניאל קֵירֹס עתרה לבג"צ בדרישה להוצאת צו על תנאי נגד מנהל מקרקעי ישראל כי ינמק מדוע לא יבצע סקר נכסים על מקרקעי ישראל המוחכרים וכן מדוע לא יאסוף את המידע על מקרקעי ישראל המוחכרים המצוי בידי רשויות מינהל אחרות. בנוסף דורשת התנועה כי מנהל מקרקעי ישראל ינמק מדוע לא ידרוש מאגף הפיקוח במינהל להגיש לו דוחות נתונים על הנעשה באזורי תעשייה וכן מדוע לא יבצע תכנון של פיקוח שיטתי לצורך איסוף מידע על השימוש בקרקעות באזורי תעשייה, זאת ועוד מדוע לא יקים מערך שיסדיר את הפיקוח והבקרה על הנעשה בקרקע שהוקצתה על ידו לתעשייה בפטור ממכרז. כזכור, בשני דו"חות של שני מבקרי מדינה פורסמה ביקורת חמורה ונוקבת על כך שלא ייתכן שלמנהל מקרקעי ישראל אין תמונת מצב לגבי קרקעות ישראל המוחכרים ואין לו נתונים כדי לגבש תמונת מצב. חמורה מכך היא העובדה שהמנהל כלל אינו אוסף נתונים והדבר אף לא נמצא על סדר יומו. בשני דו"חות המבקר נמתחה ביקורת על כך שהתירוץ כי שיקולים תקציביים מונעים איסוף נתונים אינו מתקבל על הדעת. זאת לאור המידע הרב הקיים בידי רשויות מנהל אחרות שניתן לקבץ מבלי לשלוח אנשים לשטח. בנימוקיה מציינת התנועה כי הסמכות המרכזית של מנהל מקרקעי ישראל היא "לנהל" את מקרקעי ישראל. המינהל מוסמך לאכוף את הזכויות החוזיות של הציבור ותנאי ההטבות המוענקים בקשר לנכסים אלה השייכים לציבור. מחובתו של המינהל כרשות מנהלית, על פי הדין המנהלי, לשקול הפעלת סמכות זו. במסגרת זאת חובה על כל רשות מנהלית לאסוף נתונים שבלעדיהם לא ניתן יהיה להפעיל שיקול דעת אמיתי. המינהל מחויב לאסוף נתונים מסיבות נוספות: תפקידו של המינהל הוא "לנהל" את 92% מהקרקע במדינה, ועל פי תורת הניהול, ללא איסוף נתונים, ניהול אינו ניהול. על כן טוענת התנועה כי אי איסוף הנתונים של מנהל מקרקעי ישראל אינו סביר באופן קיצוני. עוד טוענת התנועה כי רשות אשר מנהלת 92% מקרקעות המדינה השייכים לציבור, שאין לה נתונים על המצב בשטח – נתונים שיש בהם כדי לחסוך מאות מיליוני שקלים לקופת הציבור, תוך הפקרת חובתה "לנהל" וחובתה לאסוף נתונים, ואף אינה מעלה את הענין על סדר יומה על אף 2 דוחות חמורים של מבקר המדינה – בעליל אינה סבירה. היעדר הסבירות מתגבר נוכח העובדה שאף ראש סיעת הליכוד בנימין נתניהו כבר התבטא בפומבי שהשחיתות החמורה בישראל עלולה לכאורה להימצא במצבורי נכסים מרוכזים וללא שקיפות. בראש הרשימה של מצבורי הנכסים בישראל לפי נתניהו נמצא במנהל מקרקעי ישראל. במצבור נכסים אדיר ללא שקיפות הפיתוי למעשי שחיתות גדול, ועל כן העדר הסבירות של המינהל חמור שבעתיים.