התנועה למען איכות השלטון בישראל במכתב להנהלת ערוץ 10: "ברמה הציבורית אריה דרעי לא ראוי להשתתף כחבר קבוע בתכנית היוקרתית :" מועצת החכמים"

התנועה למען איכות השלטון בישראל במכתב להנהלת ערוץ 10: "ברמה הציבורית אריה דרעי לא ראוי להשתתף כחבר קבוע בתכנית היוקרתית :" מועצת החכמים"
התנועה לאיכות השלטון
במכתב למנכ"ל ערוץ 10 מודי פרידמן , לעורך התכנית אהרון גולדפינגר ולמנחה דן מרגלית מציין מנכ"ל התנועה אלי סולם כי מדי מוצ"ש משודרת, בערוץ 10, התוכנית "מועצת החכמים" תוכנית ביקורתית בנושאים אקטואליים, וזאת בהנחייתו של העיתונאי דן מרגלית, ובהשתתפות צוות מרואיינים קבוע הכולל את עורך עיתון מעריב מר אמנון דנקנר ושר המשפטים לשעבר מר טומי לפיד אליהם צורף לאחרונה אריה דרעי, כחבר קבוע בפאנל הנערך בתוכנית. התנועה מדגישה כי אכן קיימת במדינת ישראל הזכות לחופש הביטוי וכנגזרת שלה גם הזכות לחופש עיתונאי, ועדיין תמוה מדוע מתוך כל האנשים הרבים והראויים הקיימים במדינת ישראל, ובכללם אנשי ציבור בעבר ובהווה, בחרה מערכת התוכנית לבחור כחבר קבוע בפאנל דווקא אדם אשר סרח באופן החמור ביותר, והורשע בעבירת שוחד והפרת אמונים בהיותו עובד ציבור. לא מדובר באדם צעיר שכשל באופן מקרי ובודד, כי אם באדם לגביו קבע בית המשפט העליון "שהתמיד באורח חיים המיוסד על אדני שוחד… " ו"לקח שוחד בהזדמנויות רבות ובדרכים שונות, במשך תקופה בת כחמש שנים, בהן מילא תפקידים ציבוריים שונים. כספי השוחד ניטלו שלא כדין מקופת הציבור ונמסרו לדרעי, אשר שילשלם לכיסו והשתמש בהם למימון צרכיו ורווחתו האישיים". לא בכדי, התייחס בית המשפט בחומרה יתרה למעשיו של מר דרעי וקבע כי – "דרעי, שהחל לקחת שוחד מעת מינויו כעוזר לשר הפנים, המשיך בכך, לאורך ימים ושנים, גם במהלך כהונותיו הרמות, כמנכ"ל משרד הפנים וכשר הפנים. הבאתו לדין, בעודו מכהן כשר בממשלת ישראל, והרשעתו בלקיחת שוחד, הטביעו חותם קשה על מערכות הציבור בישראל. עד שנחשפה פרשת עבירותיו, נטו הכול לסמוך ולבטוח ששרי ישראל ונושאי-משרות בכירים אחרים במערכות השלטון עושים את שליחותם באמונה. האפשרות כי תת-תרבות השוחד, האופיינית למדינות נחשלות ולמשטרים מושחתים, תפגע במי שנמצא ראוי לשבת על כסאו של שר, או של מנכ"ל, בישראל, היתה רחוקה מן הדעת. באה פרשתו של דרעי וטפחה על פני כולנו. התופעה שניגלתה לעיני בית המשפט בפרשה זו המחישה היטב, כי גם מי שמוחזקים בעיני רבים כראשי הציבור ומנהיגיו עלולים להיכשל בעבירה הקשה של לקיחת שוחד". צורמת הבחירה במיוחד נוכח מהותה של התוכנית ותכניה הביקורתיים שמרבים לעסוק בהתנהלות הציבורית ונורמות השלטון הראויות, כך למשל אך לפני כשבוע עסקה התוכנית בתופעת השחיתות השלטונית. ברמה הציבורית אדם כמר דרעי פשוט אינו ראוי למעמד וליוקרה שנלווים לתוכנית שכזו, הוא אינו זכאי ל"פרס", ואין כל הצדקה להעניק לו, באמצעות התוכנית, את היכולת לשוב למרכז הקונצזוס הישראלי וללב השיח והזירה הציבורית. התנועה למען איכות השלטון בישראל מצפה כי דווקא תוכנית זו, עורכיה ומשתתפיה, יוקירו את ערך השמירה על מעמדן של הנורמות הציבוריות וערך ההרתעה הציבורית, ולא יתנו ידם למי שפעל והורשע ברמיסתן על ידי הזמנתו להיות משתתף קבוע בתוכנית.