התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה ליוה"מש להורות על חקירה פלילית בעניין המינויים הפוליטיים בתקופת אולמרט כשר הממונה ברשות לעסקים קטנים.

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה ליוה"מש להורות על חקירה פלילית בעניין המינויים הפוליטיים בתקופת אולמרט כשר הממונה ברשות לעסקים קטנים.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי בחודש אוגוסט 2006, פרסם מבקר המדינה "דוח ביקורת על הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל- מינויים פוליטיים". הדוח מתאר מציאות בה הפכה הרשות לעסקים קטנים למקור להענקת משרות ועבודות, למקורבים פוליטיים שונים לשר הממונה על הרשות בזמנים הרלוונטיים, ראש הממשלה דהיום מר אהוד אולמרט. בין היתר מתוארים בדוח שורה של מקרים בהם נשכרו כפרוייקטורים חברי מרכז בהם תלוי השר הממונה מר אולמרט, בלא שננקטו הליכי בחירה ראויים ותוך העדפת המקורבים. גם דרך הפעלתם של אותם פרוייקטורים היתה נגועה בליקויים חמורים, ובכלל זאת העדר בקרה על עבודתם, תוך שבחלק מן המקרים לא ברור עד עצם היום הזה מהן הפעולות שבוצעו, אם בוצעו, על ידי אותם פרוייקטורים. כך גם מתוארת העסקתה של מקורבת פוליטית אחרת, בתפקיד סמנכ"לית הרשות, לאחר שזו נפסלה על ידי הוועדה לבדיקת מינויים בשל זיקה פוליטית שלה. הממצאים, לפיהם הפכה הרשות למעין מאגר לחלוקת משרות וטובות הנאה למקורבי השר, חברי מרכז מפלגתו בהם הוא תלוי לשם בחירתו, הינם חמורים. בפרט חמורים הדברים כאשר ערב ביצוע המהלכים המתוארים בדוח, הזמין השר אולמרט דוח אבחון ממנו עלה כי בעייתה העיקרית של הרשות הינה שאין רואים בה כתובת רלוונטית לביצוע משימותיה לקידום עסקים קטנים. זאת, בשל העובדה כי לאורך השנים נפגעה כשירותה המקצועית כתוצאה ממינויים פוליטיים. והנה, בתקופתו של אותו שר ממש, במקום לתקן את הליקוי שהעלה דוח האיבחון שהזמין, שבה "יד פוליטית נעלמה" ומנצלת את אותן חולשות וליקויים עליהם עמד הדוח, כדי להיטיב עם מקורבים בהם תלוי השר לשם בחירתו. מהלכים אלו נעשו באופן מחושב ומתוכנן היטב, ולשם כך הוכשרה הקרקע באמצעות ייזום שורה של תיקונים בתקנון הרשות, המאפשרים יתר מעורבות מצד השר הממונה. לעניין זה מציין מבקר המדינה: "למרות האמור בדוח האבחון, במקום לחזק את המנגנונים האמורים לשמש לבקרה על הרשות ולפעול למיגור תופעת המינויים הפוליטיים ברשות, יזמה הנהלת משרד התמ"ת בראשות השר אולמרט והמנכ"ל דינור, שינויים בתקנון הרשות שהגבירו את השפעת השר על קביעת תקציב הרשות ועל מינוי היו"ר. בתשובת מר דינור, מיולי 2006 נאמר כי השינויים נועדו לאפשר לרשות פעילות תקינה ויעילה" במועד מאוחר יותר, מסר משרד מבקר המדינה כי, בהמשך לדוח הביקורת אותו העביר לידי הוהמ"ש, הגיעו לידיו נתונים נוספים שיש בהם לקשור את מר אולמרט למהלכים שתוארו בדוח. התנועה מדגישה כי במהלך שנת 2005 הוצאת הנחיה העומדת על החומרה שבהטבה עם מקורבים פוליטיים, תוך הפיכת שירות הציבור למעין "בנק" למינוי חברי מרכז בהם תלוי הגורם הממנה לשם בחירתו המחודשת. הנחיה זו זכתה להערכה ודברי שבח מצדו של השופט (בדימוס) פרופ' יצחק זמיר אשר הדף במאמר בעתון "הארץ" את הטענות השונות שהושמעו כנגדה, ועמד על היותה של תופעת ההטבה עם מקורבים פוליטיים על חשבון הציבור שחיתות במובנה הברור ביותר. כותב השופט זמיר:"אכן יש יסוד לחשש כי ההנחיה תיקבר במגירה, והשר ימשיך לגייס תמיכה במרכז המפלגה באמצעות מינויים פוליטיים המבחן של ההנחיה הוא במעשה. המעשה צריך לשכנע את השר שיש מה להפסיד. למשל שהוא עלול לעמוד לדין פלילי ולאבד את מקומו בפוליטיקה. אז יש סיכוי להצלחה במאבק נגד המינויים המושחתים". לאור כל זאת פונה התנועה לאיכות השלטון ליוהמ"ש בקריאה להביא למיצוי ההליכים הפליליים בנדון ובכלל זאת להורות על פתיחה בחקירה פלילית. במידה ובנתיים נפתחה חקירה פלילית מבקשת התנועה לדעת ע"י איזה גורם משטרתי נערכת החקירה וכן מיהם הגורמים שנחקרו עד כה. התנועה מבקשת לדעת האם נחקרו ראש הממשלה אהוד אולמרט ומנכ"ל משרדו בזמנים הרלוונטיים מר רענן דינור. התנועה מקווה כי היוהמ"ש ידע לגבות את הצהרת הכוונות שלו, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהנחייתו אף בצעדים שיש בהם לבצע את המדיניות המוצהרת.