התנועה לאיכות השלטון במכתב ליו"ר ההתאחדות לכדורגל – מצב של אי קיום מכרזים למשרות בכירות הינה חריגה מכללי מנהל תקין של ההתאחדות

התנועה לאיכות השלטון במכתב ליו"ר ההתאחדות לכדורגל – מצב של אי קיום מכרזים למשרות בכירות הינה חריגה מכללי מנהל תקין של ההתאחדות
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה מציינת התנועה כי ביום שבת ה 9/12/2006 התראיין אבי לוזון, יו"ר הבא של ההתאחדות לכדורגל בישראל (להלן ההתאחדות), בשידור חי בתוכנית "היציע המרכזי" בערוץ הספורט. לדבריו באותה התוכנית, מועסקים בכירים בהתאחדות כגון: יועץ משפטי, תובע ודובר (לגביו נטען זאת במועד אחר) במשך שמונה שנים ללא כל מכרז ותוך קבלת משכורות גבוהות מאוד. ההתאחדות הינה עמותה רשומה לפי חוק העמותות, התש"ם 1980 (להלן החוק) כמצוין בס' 1ו. לתקנון היסוד שלה "תקנון יסוד – חוקת ההתאחדות". בנוסף, לפי ס' 8 לחוק העמותה הינה תאגיד ולפיכך נכללת בהגדרת "התאחדות" לפי ס' 1 לחוק הספורט, התשמ"ח-1988 כ"תאגיד שלא למטרות ריווח, המרכז והמייצג ענף …. ספורט בישראל ושמכירים בו הגופים הבין-לאומיים המייצגים והמוכרים באותו ענף ספורט". אף לפי ס' 10 לחוק הספורט, התשמ"ח 1988 ההתאחדות פועלת כרגולטור לענייני ענף הכדורגל בישראל וזאת באמצעות התקנונים שהיא מתקינה. בעניין קיום המכרזים הרי שבחוק העמותות, התש"ם – 1980, אין חובת מכרזים המוטלת על העמותה ככזו ואף אין ההתאחדות נכללת כגוף אשר חייב בחובת מכרזים לפי חוק חובת מכרזים, התשנ"ב-1992. אף בס' 2.א. לתקנון "רכישות ומתן זכיונות" של ההתאחדות נכתב: "ההתאחדות לכדורגל אינה מחויבת עפ"י דין בפרסום מכרזים כלשהם". אם כי לאחר מכן מפורטים סייגים מסוימים אך אין הם כוללים מינויי בכירים בהתאחדות. אף על פי כן ההתאחדות הינה גוף הנתמך ע"י משרד המדע, התרבות והספורט וע"י מועצת ההימורים בספורט ולפיכך הינה גוף דו-מהותי אשר חלות עליו נורמות מהמשפט המנהלי-ציבורי. חיזוק לכך הוא בדו"ח מבקר המדינה "דוח ביקורת על הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, מינויים פוליטיים" מה- 28/08/2006 (להלן הדו"ח), אשר קובע ביחס לרשות זו (שהינה עמותה פרטית הממלאת תפקיד ציבורי מובהק וממומנת מכספי משרד התמ"ת) כי "בהיותה גוף דו-מהותי חלים עליה הן כללי המשפט הפרטי והן נורמות המשפט הציבורי" (בעמ' 5 לדו"ח). מכך גוזר המבקר כי חלה על הרשות חובת אמון כלפי הציבור ונורמות יסוד מהמשפט הציבורי כגון: "הגינות, שוויון, סבירות, יושר ותום הלב בהיקף ותחולה משתנים עפ"י מאפייני הגוף ותפקידיו הציבוריים" (שם, בעמ' 6). אף קובע המבקר כי למרות אי תחולתו של חוק חובת המכרזים, התשנ"ב 1992, הרי ש"מן הראוי שיקוימו ברשות העקרונות העומדים ביסוד המכרז הציבורי והדינים המחייבים ביצוע התקשרויות ללא שיקולים זרים" (שם, בעמ' 8), וכן את העקרונות ב"דבר הבטחת שוויון הזדמנויות למציעים והשגת יעילות כלכלית באמצעות בחירת ההצעה הטובה מכולן" (שם, שם). בנוסף לכך לפי סעיף 49/3 בדו"ח ועדת סטרשנוב לבדיקת מצב ענף הכדורגל (שאומץ ע"י רוה"מ אריאל שרון בשנת 2002) נקבע כי כל תפקיד בכיר בהתאחדות מחויב במכרז. לאור כל אלו מצב של אי קיום מכרזים למשרות בכירות הינה חריגה מכללי מנהל תקין של ההתאחדות וסותרת מושכלות יסוד של המשפט הציבורי בדבר שוויון, הגינות ושקיפות אשר גם ההתאחדות כגוף דו מהותי חבה בהן. בנוסף לכך מכח חובת האמון כלפי הציבור וכנגזר מעקרונות המשפט המנהלי הרי שמשכורות עתק שניתנות לבכירים (כמיליון ₪ בשנה ליועץ המשפטי, כחצי מיליון ₪ בשנה לתובע ההתאחדות וכ 40 אלף ₪ בשנה לדובר ההתאחדות)- במידה ואכן נתונים אלו משקפים את המציאות הינן בלתי סבירות ובלתי מידתיות ואף עלולות לפגוע ביכולתה של ההתאחדות למלא את תפקידה. התנועה מבקשת את עמדתו של יו"ר ההתאחדות לסוגיות שבמכתב וכן התייחסותו האם וכיצד בכוונתו לטפל בהן. ***התיק טופל ע"י סטודנט מהאוניברסיטה העברית בירושלים במסגרת "קו הטוהר" של התנועה בהנחיית עורכי הדין של התנועה.