התנועה לאיכות מתריעה על העדר הסדר כולל בנוגע להעסקת יועצים משפטיים חיצוניים ברשויות מקומיות מצב העולה לקופה הציבורית 100 מליון שקלים יותר בשנה. ** התיק מטופל ע"י סטודנט במרכז הבינתחומי בהרצליה במסגרת "קו הטוהר" של התנועה.

התנועה לאיכות מתריעה על העדר הסדר כולל בנוגע להעסקת יועצים משפטיים חיצוניים ברשויות מקומיות מצב העולה לקופה הציבורית 100 מליון שקלים יותר בשנה. ** התיק מטופל ע"י סטודנט במרכז הבינתחומי בהרצליה במסגרת "קו הטוהר" של התנועה.
התנועה לאיכות השלטון
במכתב לשר הפנים,מבקר המדינה, היוה"מש מנכ"ל משרד הפנים ואחרים מציינת התנועה כי מפניות רבות אשר הגיעו לתנועה, עולה כי רשויות מקומיות רבות מעסיקות יועץ משפטי חיצוני, זאת בנוסף להעסקתו בשכר של יועץ משפטי פנימי של הרשות המקומית. מבדיקת התנועה נראה, כי סוגיית העסקתו של יועץ משפטי חיצוני אינה מוסדרת כראוי בחוק ובדין, ולמעשה קיימת "פרצה הקוראת לגנב", שמנוצלת באופן ציני ע"י רשויות מקומיות רבות וגורמת לתופעות חמורות ובכללן: בזבוז כספי הקופה הציבורית ובתוך כך, מתן שכר מופקע העולה על השכר המקובל במגזר הציבורי ולעיתים אף במשק בכללותו. ריקון מתוכן של תפקיד היועץ המשפטי הפנימי ועקיפתו, מה שלעיתים מתבטא בשיטה של "סתימת פיות" של היועץ הפנימי, על שאינו מתאים עצמו לרצונה של הנהלת המועצה. מינוי מקורבים לראשי המועצות. תופעות אלו מתרחשות במספר רב של רשויות מקומיות. זאת על פי פניות שהגיעו לתנועה, כמו גם מכתבה שפורסמה ב"גלובס באפריל 2006 ועסקה בדו"ח הביקורת של משרד הפנים שבדק את הנושא, ובכלל אלה: עיריית נהריה, בית שאן, אור יהודה, בת ים, נצרת עילית ורמת השרון אילת, בת-ים, הוד השרון, קריית – אתא, אשקלון, קריית – ים, עריית אשדוד. התנועה הדגישה, כי על פי דו"ח משרד הפנים, שפורסם כאמור בכתבה, העסקתם של יועצים חיצוניים שלא עפ"י הליך תקין גרמה לקבלת שירות בגין מחיר מופקע, הגבוה בכ- 100 מיליון ₪ מהסכום שאמורות היו הרשויות לשלם. עוד מציינת התנועה כי בתגובה למכתבה בנושא עוד מחודש מרץ 2006 הגיב, מנכ"ל משרד הפנים, דאז, מר אוסקר אבוראזק כי "מיד עם כניסתי נוכחתי לדעת שנושא העסקת עו"ד חיצוני ברשויות אינו מן הפעילות התקינות ולכן מונתה על ידי ועדת ביקורת מיוחדת", עוד ציין כי הועדה הגישה את ממצאיה "שלא החמיאו לרשויות" כדבריו, וכי "בעקבות הממצאים משרד הפנים יוציא נוהל מתוקן לנוהל שהיה בעבר". הנושא אף עלה בעבר בפני בית המשפט העליון, אז ציינה הש' בייניש כי: "בערעורים המתבררים כיום לפנינו התגלתה תמונת מצב עגומה וקשה. לא ראינו כי יש כללים הולמים למינוי יועץ משפטי חיצוני לרשות מקומית. חוזה העסקה שנחתם עם המערער הוא על פניו, בלתי-ראוי מבחינת תנאי העסקתו המופלגים על חשבון קופתה הריקה של המועצה…. " התנועה טוענת כי המצב השורר כיום, מביא לפגיעה חזיתית יום יומית, בהתנהלות התקינה של הרשויות ובזבוז משווע של כספי הציבור ויש חשיבות עליונה להסדירו באופן מיידי. חדלונו המתמשך של פעל משרד הפנים, ויתר הגורמים הממונים, מלהביא להסדרה ראויה של המצב המחפיר השורר כיום ברשויות המקומיות, הנו בלתי סביר באופן קיצוני. לאור כל זאת מבקשת התנועה לקבל את התייחסות המכותבים בהקדם האפשרי ובכלל כך מבקשת לדעת, מתי עתיד לצאת החוזר שיסדיר את נושא העסקת יועצים משפטיים חיצוניים. התנועה מדגישה כי אם לא ינקוט משרד הפנים פעולה בנושא זה בהקדם, ועל מנת למנוע את המשך הנזק האדיר לקופה הציבורית, תאלץ התנועה לשקול פניה לערכאות.