התנועה לאיכות השלטון קוראת במכתב אישי לחברי הכנסת להצביע נגד ההצעה להאריך את זכיונן של תחנות רדיו האזוריות ללא מכרז . ** התיק מטופל ע"י סטודנט במסגרת הקליניקה לקידום איכות השלטון של התנועה בירושלים.

התנועה לאיכות השלטון קוראת במכתב אישי לחברי הכנסת להצביע נגד ההצעה להאריך את זכיונן של תחנות רדיו האזוריות ללא מכרז . ** התיק מטופל ע"י סטודנט במסגרת הקליניקה לקידום איכות השלטון של התנועה בירושלים.
התנועה לאיכות השלטון
עמדת התנועה כפי שכבר נמסר לוועדת הכלכלה הייתה כי על הועדה היה להמליץ לדחות את הצעת החוק המאפשרת קבלת זיכיון לתחנות הרדיו האזוריות ללא קיום מכרז, שכן מדובר בנושאים הנוגעים לחלוקת משאב ציבורי מוגבל. עמדת התנועה היא שאין זה ראוי להשאיר את השליטה במשאבים בידיים פרטיות, במשך שש עשרה שנים ללא מכרז, וזאת לאור הנימוקים המפורטים להלן:במועד הענקת הזיכיונות המקוריים, קבע חוק הרשות השנייה לטלויזיה ורדיו שתקופת הזיכיון תהא לארבע שנים עם אפשרות הארכה של ארבע שנים נוספות. לפני ארבע שנים אפשר תיקון החוק מתן ארבע שנים נוספות,מתן הארכה נוספת יאפשר הכפלה, דה פקטו, של תקופת הזיכיון המקורית, קרי שש עשרה שנים ללא מכרז. קבלת הצעת החוק תאפשר מתן טובת הנאה משמעותית לגוף פרטי, קרי משאב מוגבל של תדרי רדיו, תוך פגיעה בגופים אחרים המבקשים לקבל הזדמנות להתחרות על משאב מוגבל זה. ממידע שהגיע לתנועה עולה, כי ישנן קבוצות המעוניינות להתחרות על התדרים, אך התמודדותן נמנעת בשל אי קיום מכרז במהלך שתיים עשרה השנים האחרונות.בשל החשיבות המיוחדת של אמצעי תקשורת ההמונים, במשטר דמוקרטי וזהות הגופים המחזיקים בהם, קיים צורך במתן אפשרות להתחרות על השליטה בהם. על הכנסת לדאוג לפלורליזם תקשורתי ולא להנציח את השליטה של אותם בעלי מניות, אותן דעות ואותם כותבים תוך פגיעה בחופש הביטוי של הציבור. קיום מכרז, אינו מבטל את התחנות הקיימות. לזכיינים הקיימים נשמרת הזכות להתמודד במכרז. כך נשמר שוויון הזדמנויות בין זכיינים קיימים למתמודדים חדשים. נטל ההנמקה מוטל על כתפי הזכיינים הקיימים ולא על מתמודדים פוטנציאלים. הזכיינים הקיימים צריכים לנמק מדוע הזכות להתמודד במכרז נשללת מהמתמודדים הפוטנציאלים. בכך שהחוק ישונה ויאפשר לרשות השנייה להאריך הזיכיונות ללא מכרז, יגרם לציבור עוול קשה. תיקון החוק יחתור תחת מטרות המכרז המקוריות, קרי מתן אפשרות לעורך המכרז לבחור את ההצעה הטובה ביותר עבורו ועבור הציבור, מתן הזדמנות שווה למציעים להשתתף בפעילות העסקית במשק ושמירה על טוהר המידות, על ידי צמצום האפשרות מצד מפרסם המכרז להעדיף מקורבים. ** התיק מטופל ע"י סטודנט במסגרת הקליניקה לקידום איכות השלטון של התנועה בירושלים.