התנועה לאיכות השלטון לשר מאיר שטרית- הצעתך לבטל את סמכויות החשב הכללי בעניין הענקת פטור ממכרז עם חברות ממשלתיות – תמוהה ומקוממת.

התנועה לאיכות השלטון לשר מאיר שטרית- הצעתך לבטל את סמכויות החשב הכללי בעניין הענקת פטור ממכרז עם חברות ממשלתיות – תמוהה ומקוממת.
התנועה לאיכות השלטון
במכתה מציינת התנוע לאיכות השלטון כי בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסם היום ע"י עופר פטרסבורג, כי השר שטרית יזמת הצעה לשינוי תקנות חובת המכרזים. על פי הפרסום, ההצעה מעבירה את סמכות החשב הכללי לאשר או לשלול התקשרות עם חברה ממשלתית בפטור ממכרז, לידיהם של מנכ"לי המשרדים השונים. עוד עולה לכאורה מן הפרסום, כי המניע לשינוי זה הינו הרצון להגן על חברות ממשלתיות מפני תחרות בשוק הפרטי. בכתבה מצוטט השר כאומר: " עד היום במשך כל שנות קיומה של המדינה, הרבה לפני שזליכה נולד, הוציאו עבודות מדינה לזרועות ממשלתיות". וכן: "היום חברות שהוקמו לצורך טיפול נקודתי נאלצות להתחרות בשוק הפרטי. זה לא תקין". התנועה מבקשת לברר עם השר שטרית אם האם אכן זו עמדתו ולקבל את הבהרותיו ותגובתו לפרסום זה. במידה ואכן משקפים הדברים את עמדתו , חולקת התנועה עליה מכל וכל. העובדה שבעבר נהגו רשויות המדינה בצורה מסוימת איננה ערובה ליעילותו ולענייניותו של דרך פעולה כזה או אחר. יתר על כן, מטרת רשויות המדינה המחזיקות בנאמנות כספי ציבור אמורה להיות התקשרות עם גוף שיתן את התמורה הטובה ביותר בהשקעה הכספית הנמוכה ביותר (להוציא מקרים חריגים בהם ישנם אינרסים יוצאי דופן הגוברים על האינטרסים הבסיסיים הנ"ל). הגישה כי יש להעניק פריבילגיות לחברות ממשלתיות, באשר הן, גם אם אין הן כשירות להתחרות בשוק הפרטי ולהציע את ההצעה הטובה ביותר הינה תמוהה ומקוממת. המכרז שהינו "דרך המלך" להתקשרות משרת עקרונות חיוניים ובמרכזן, יעילות, חיסכון, הגינות ושוויון. עקיפת המכרז ראוי שתעשה רק באותם מקרים מצומצמים שיש לכך הצדקה אמיתית. העברת הסמכויות מן החשב הכללי בשל כך שאיננו מבכר את האינטרסים של החברות הממשלתיות על האינטרסים של קופת הציבור הינה בלתי נסבלת ובלתי ראויה בעליל. יתר על כן, ראוי כי הסמכות האמורה תיוותר בידי החשב הכללי כדי להקפיד על מדיניות ואמות מידה אחידות וכדי להרחיק לחצים ואינטרסים מקבלת ההחלטות במקרים הקונקרטיים בסוגיית הענקת פטור ממכרז. התנועה למען איכות השלטון בישראל מצפה וקוראת לשר שטרית לבכר את האינטרסים של הציבור בהליכים הממקסמים את טובת הציבור וטובת הקופה הציבורית והמקדמות, יעילות, שוויון, הגינות וענייניות, על פני תפיסות שיתכן, כי במידה רבה, כבר אבד עליהן הכלח.