התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה: התפטרותך הינה תנאי הכרחי לסימון תחילת תהליך התיקון שהחברה הישראלית ומערכות השלטון שלה חייבות לעבור בהתאם להמלצות הוועדה. כן פנתה התנועה גם לשר הביטחון בדרישה להתפטרותו נוכח המסקנות החמורות כלפיו בדו"ח וליו"ר הכנסת ולועדת החוץ הביטחון שיפעילו סמכויות לפיקוח על ישום המסקנות ולקידום החקיקה הנדרשת.

התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה: התפטרותך הינה תנאי הכרחי לסימון תחילת תהליך התיקון שהחברה הישראלית ומערכות השלטון שלה חייבות לעבור בהתאם להמלצות הוועדה. כן פנתה התנועה גם לשר הביטחון בדרישה להתפטרותו נוכח המסקנות החמורות כלפיו בדו"ח וליו"ר הכנסת ולועדת החוץ הביטחון שיפעילו סמכויות לפיקוח על ישום המסקנות ולקידום החקיקה הנדרשת.
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה של התנועה לראש הממשלה כותב מנכ"ל התנועה מר אלי סולם כי בפרסום הדו"ח נפל דבר בישראל. מן הדו"ח עולה, בצורה שאיננה משתמעת לשני פנים, כי אולמרט כראש ממשלת ישראל כשל פעמיים. פעם אחת בכל הנוגע להפעלת שיקול דעת, אחריות וזהירות. הוועדה קובעת, כי כל תהליכי קבלת החלטות, שקילת חלופות, היוועצות, הגדרת יעדים ועדכונם, היו לקויים מן היסוד. הוועדה קובעת, כי אחריותו לכשלים נובעת הן מתפקידו כראש הממשלה, והן מהתנהלותו, כמי שיזם והוביל בפועל את ההחלטות שהתקבלו. פעם שניה בכך שנמנע, כפי שמציינת הוועדה, להכיר בכשלים ונמנע מלנקוט בצעדים הכרחיים להפקת לקחים ולתיקון. עברו כתשעה חודשים מתום המלחמה. עד כה לא נעשו כמעט כל תיקונים והפקת לקחים אמיתית בנושאים רבים בהם כשלה המערכת השלטונית. כישלונות רבים הינם ברורים וידועים ולא היה צורך להמתין לסיום עבודת ועדת וינוגרד או עד הגשת מסקנות הביניים, על מנת להתחיל בתיקונם. העובדה כי עד כה לא יזמת תהליך זה במלוא עוצמתו, מהווה כשל חמור ביותר בפני עצמו. התנועה מציינת כי בנאומו בפני הכנסת מיום 14/8/06 הבהיר ראש הממשלה כי הוא מכיר בכך שהאחריות האחרונה והמרכזית מוטלת על כתפיו. אחריות איננה מילה חלולה, חסרת משמעות והשלכות. ראש ממשלה המקבל ציון נכשל מוועדה ציבורית כפי שקיבלת אתה, יכול לקחת אחריות רק באופן אחד. במלוא הכבוד, אין מנוס מן המסקנה כי הכשלים הקשים והמהותיים, עליהם מצביעה הוועדה מחייבים אותו לפרוש מכהונתו כראש הממשלה. סולם מדגיש כי התנועה שנאבקה להקמת וועדת חקירה ממלכתית, נמנעה לאורך כל פעולות המחאה בהן נקטה לקרוא ל"עריפת ראשים" ולהתפטרות ראש הממשלה בטרם עריכת חקירה ודרישה בעניין. אך עתה, 9 חודשים אחרי המלחמה וכשדו"ח חמור וקשה כל כך מונח על שולחנך, מן הראוי כי ראש הממשלה , יעזור עוז, יטול אחריות, יסיק את המסקנות הנדרשות וימנע ממלחמת שרידות פוליטית שאיננה מכבדת אותו ואיננה מקדמת את האינטרסים של מדינת ישראל. "התפטרותך הינה תנאי הכרחי לסימון תחילת תהליך התיקון שהחברה הישראלית ומערכות השלטון שלה חייבות לעבור בהתאם להמלצות הוועדה." עד להחלפתך בפועל, מן הראוי שראש הממשלה יפעל לישום ההמלצות אותם פרטה הוועדה בדו"ח. הוועדה הדגישה כי לצורך ווידוא ביצוע ההמלצות שלעיל, נדרשים צעדים דחופים כדלקמן: • לקיים בדחיפות דיונים בהמלצות ולהעמידן לאישור הממשלה • לקבוע בהחלטת הממשלה ביחס לכל המלצה שתאושר – את האחראי לביצוע. • לקבוע בהחלטת הממשלה – לוח זמנים קבוע מראש לביצוע ההמלצות. • באחריות מזכירות הממשלה: לקבוע נוהל מעקב על ביצוע כולל דיווח על ביצוע ההחלטה לוועדת השרים לבטחון לאומי. • להציע לועדת החוץ והבטחון להקים ועדת משנה שתעקוב אחר ביצוע ההמלצות. • לפנות למבקר המדינה בבקשה לקיים ביקורת על ביצוע ההמלצות כולל הכנת דו"חות מיוחדים לפי הצורך. התנועה מוסיפה "למען הבהר ספק, ברור כי לא תוכל להסתפק באמירה כי אתה תהיה זה שתתקן את הליקויים וכי הדבר מיתר את התפטרותך. שכן, באיזה תוקף מוסרי, ערכי וציבורי תדרוש מכל המערכות הציבוריות הכפופות לך לשנות ולתקן ולהפיק לקחים, אם אתה אינך מפיק את הלקח הפשוט, הברור לעין מכל והוא נטילת אחריות אמיתית שבמקרה זה משמעותה התפטרותך?"