לאור דו"ח מבקר המדינה על היערכות העורף ותפקודו במלחמת לבנון השניה להעביר את האלוף יצחק גרשון מתפקידו כמפקד פיקוד העורף

לאור דו"ח מבקר המדינה על היערכות העורף ותפקודו במלחמת לבנון השניה להעביר את האלוף יצחק גרשון מתפקידו כמפקד פיקוד העורף
התנועה לאיכות השלטון
במכתבה לראש הממשלה,שר הבטחון והרמטכ"ל מדגישה התנועה לאיכות השלטון, כי האלוף יצחק גרשון ראוי לכל שבח, הוקרה ותודה על שורה ארוכה של תפקידים אותם מילא במהלך שנים רבות, בהן שירת נאמנה את מדינת ישראל ותושביה. אך אין בכך כדי לגרוע מחומרת הכשלים היסודיים בתפקודו כמפקד פיקוד העורף, המפורטים בדו"ח מבקר המדינה. מכלול הכשלים החמורים והיסודיים בתפקודו של האלוף יצחק גרשון, במהלך מלחמת לבנון השניה, מחייבים את המסקנה, כי האלוף יצחק גרשון אינו יכול לשמש עוד בתפקיד מפקד פיקוד העורף, וכי אין מנוס מהעברתו מתפקידו. מדו"ח הביקורת עולה, כי ביסוד הכשלים של פיקוד העורף בעת המלחמה, בולט כשל יסודי של האלוף בהבנת מרכזיות תפקידה של פיקוד העורף ובהבנת תפקידו ומערך הסמכויות להן הוא כפוף. מכלול הביקורת מעלה, תמונה קשה של פרשנות מצמצמת לתפקידי פיקוד העורף, החטאת מטרותיה. היעדר יוזמה ומנהיגות במהלך המלחמה והיעדר אחריותיות בעת בתחקור הכשלים לאחריה. דו"ח הביקורת קובע, כי למרות הצרכים והמצוקות בעורף, התעלם האלוף מהנחיות שר הביטחון ונמנע מלפעול לגיוס מילואים של פיקוד העורף ולהפעילם לטיפול במגוון מצוקות העורף. היעדר כוח אדם זה לא אפשר לפיקוד העורף למלא את המשימות ששר הביטחון ביקש להטיל עליו ושביצועם יכול היה, על פניו, לשנות את מצבם של האוכלוסיה המותקפת. גם עמדתו של האלוף גרשון, כפי שמובאת בדו"ח הביקורת לפיה, הנחיות השר לא תורגמו לפקודות, אינה יכולה להסביר את התעלמותו מהנחיותיו, מעמדותיו ומציפיותיו של השר. מצופה מאלוף פיקוד העורף, כי ככל שהדבר נוגע לתחומי אחריותו, יפעל לליבון מחלוקות, במידה והוא חושב שקיימות בין הגורמים ההמונים עליו, על מנת לחתור להגדרה ברורה של המשימות ולביצוען המלא. בנוסף מפורט בדו"ח הביקורת, כיצד ללא אישור הרמטכ"ל ושר הביטחון, הכפיף האלוף גרשון את פיקוד העורף למשטרת ישראל והעניק לה סיוע בעיקר בהצלת חיים. מבקר המדינה מדגיש, כי במידה והיו תקריות במוקדים נוספים בו זמנית, היו עלולות להיות למהלך זה השלכות חמורות ביותר. גם ללא בחינת התוצאה עצם ההחלטה ללא סמכות, שעל פניה חוזרת ומעצימה את הכשל שבהתעלמות ממארג הסמכויות מחד ובפרשנות המצמצמת לתפקידים ולתחומים שאחריות פיקוד העורף מאידך, הינה חמורה ביותר. לכשלים יסודיים אלו מתווספים מחדלים בהיערכות ובתפקוד פיקוד העורף לפני ובעת המלחמה ובבעיות קשות ביותר בממשקים ובשיתופי פעולה עם גופים נוספים, הנסקרים בדו"ח הביקורת. חומרה יתרה יש לייחס לכשלים אלה, על רקע העובדה, כי גם במהלך הביקורת, לאחר מעשה, עולה מדו"ח הביקורת, כי האלוף איננו מקבל את הביקורת, ממשיך לעמוד על הפרשנות המצומצמת והמצמצמת לגבי תפקידי פיקוד העורף, ולא קיבל אחריות על הכשלים ועל המחדלים שעלו בביקורת. התנועה מדגישה כי אין באמור במכתבה כדי לגרוע מאחריותם של גורמים נוספים ובהם הרמטכ"ל והדרג המדיני בפרט לכשלים הקשים העולים מדו"ח הביקורת וליצירת העמימות והכיאוס בהפעלת הגורמים השונים. כי הזנחת העורף והימנעות מלמצות את הכלים והסמכויות להקל על יכולת העמידה של תושביו, פגעו פגיעה קשה וארוכת טווח בחוסנה של מדינת ישראל. התנועה למען איכות השלטון קוראת לראש הממשלה , שר הבטחון והרמטכ"ל לפעול לתיקון מלא של הליקויים שעלו בדו"ח הביקורת, ובכלל זה לפעול למימוש האחריות האישית באותם מקומות, בהן הדבר נדרש. ונוכח מכלול הכשלים היסודיים, מחד והיעדר אחריותיות מאידך, אין מנוס מן המסקנה, כי האלוף גרשון איננו יכול להמשיך ולהנהיג ולפקד על פיקוד העורף.