התנועה לאיכות השלטון מוחה בפני ראש הממשלה על ההחלטה בעניין הקצבה לניצולי השואה ודרך דברורה . – יום ש – יום שני 24 ספטמבר 2007

התנועה לאיכות השלטון מוחה בפני ראש הממשלה על ההחלטה בעניין הקצבה לניצולי השואה ודרך דברורה . – יום ש – יום שני 24 ספטמבר 2007

עו"ד דניאל קירס בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל מציין במכתבו לראש הממשלה מר אהוד אולמרט כי אתמול, על פי הפרסומים בתקשורת, החליט ראש הממשלה להפוך המלצה של ועדה בינמשרדית על קצבה בגובה כ-1000 ₪ לחודש לכל ניצול שואה, לקצבה בסך כ-100 ₪ בחודש.
"אם אין די בבושה מכך שרבבות ניצולי שואה חיים בעוני מחפיר בישראל; אם אין די בבושה מכך שמדיניות ישראל כלפי ניצולי שואה אינה אלא הזנחה ביחס לטיפול שמעניקות מדינות אחרות לניצולי שואה; אם אין די בבושה מהחלטה להעניק קצבה כה זעומה לניצולי שואה – דאג משרדך לדברר את ההחלטה כ'החלטה תקדימית' וכ'מבוססת' על מסקנות והמלצות הוועדה אותן גימדה לעשירית, תוך ציטוט כב' באומרו 'אנחנו מתקנים כאן עוול של 60 שנה….ניצולי השואה הגרים בישראל זכאים לחיות כאן חיים של כבוד, מבלי להגיע למצב שאין ביכולתם ליהנות מארוחה חמה'." כותבת התנועה לראש הממשלה.
התנועה מציינת כי המנגנון שקבע ראש הממשלה לתקצוב הקצבה – המיועדת לאוכלוסיה זקנה שאחוזים ניכרים ממנה נפטרים כל שנה – של הגעה למלוא התקציב (הפעוט) רק בשנת 2011, מבטיח כי חלק ניכר מניצולי השואה כלל לא יחיו עד הגעה לקצבה הסופית בסך 260 ₪, אשר משרד ראש הממשלה העדיף להגדיר כ-"520 ₪ לזוג". האפקט של הודעה אוהדת לתקשורת הינו כמובן מיידי, ואילו חלק ניכר מניצולי השואה ימתינו וימותו לפני שייהנו ממלוא ההיקף (הזעום ממילא) של האמור בה.
הסכום הזעום של הקצבה, לצד הודעת משרד ראש הממשלה מעלים תחושה קשה. מתעוררת השאלה אם אין בכל זאת אנשים – לדוגמה, ניצולי שואה – שלא ראוי לעשות על גבם יחסי ציבור.
לזאת יש להוסיף את החלטת ראש הממשלה וכישוריו הידועים ביחסי ציבור לכלול להגדרה של ניצולי שואה עשרות אלפי אנשים שלא שהו במדינות תחת כיבוש נאצי ולא ברחו ממדינות כאלה, מהלך אשר תרם, ככל הנראה, באופן ניכר להפחתת סכום הקצבה. יש להוקיר עד מאוד את מי שנלחם בנאצים; ייתכן ומוצדק להעניק קצבה לאנשים ששהו במדינות שנלחמו נגד הנאצים; אך אלה אינם ניצולי שואה. ייתכן וטמון רווח קואליציוני בהחלטה לחלק את הקופה שקבע ראש הממשלה לניצולי השואה, שממילא זעומה, עם אנשים נוספים אלה. אלא שייתכן שגם לשיקולים קואליציוניים – יש גבול, ואם גבול זה אינו עובר לפני ניצולי שואה, לא ברור היכן הוא עובר.
לא להתנהלות זו מצפים אזרחי מדינת ישראל מראש ממשלת ישראל. כותבת התנועה.