התנועה לאיכות השלטון פנתה לרמטכ"ל בעניין הפטור בנימוקי בריאות הנפש

התנועה לאיכות השלטון פנתה לרמטכ"ל בעניין הפטור בנימוקי בריאות הנפש

כבוד לכבוד 20/8/07
רב אלוף גבי אשכנזי אלוף אלעזר שטרן
הרמטכ"ל ראש אגף משאבי אנוש
תל אביב תל אביב

נכבדי,

הנדון: השתמטות משירות בצה"ל בתואנות של בעיות בתחום של בריאות הנפש והתאמה לשירות

בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל :

1. בימים האחרונים פרסם העיתונאי אלכס פישמן מ"ידיעות אחרונות" סדרת כתבות מהן עולה כי על פי המצב הנוהג היום, נהנית קבוצה גדולה של משתמטים משירות מצה"ל, מהטבות שונות המגיעות לחיילים שסיימו את שירותם.

2. בין היתר עולים לכאורה מן הפרסום הפרטים הבאים:

א. גם גורמים אשר פעלו לקיצור שירותם באמצעות קב"ן, חרף העובדה כי יש ביכולתם לשרת, זוכים לכאורה להטבות שונות ובכלל זאת מענק שחרור, כספי פיקדון, סיוע בלימודים ועוד.

ב. ישנה באגף משאבי אנוש ועדה השוללת זכויות מחיילים שהשתחררו לפני הזמן "בגין חוסר התאמה" אך זו מטפלת באנשים בעלי רקע פלילי, סחר בסמים וכיוצ"ב בלבד ולא במי שהשתמטו בשל "סעיף נפשי".

ג. על פי נתונים שמסר קצין רפואה ראשי, ד"ר אלוף משנה גדי לובין, לראש אגף משאבי אנוש, 50% אחוז ממי שגויסו לצה"ל והשתחררו בגין סעיף נפשי, אינם סובלים באמת ממחלה אלא מדובר בבעיה של מוטיבציה. משמעות הדבר היא כי אלפים משתחררים מדי שנה מצה"ל רק בשל בעיות מוטיבציה ולא בשל בעיות רפואיות נפשיות אמיתיות.

3. אם אכן יש בסיס לנתונים דלעיל, הרי שעל צה"ל לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותו לפתרון בעיית ההשתמטות הנ"ל ובכלל זאת עליו לפעול בשני ערוצים:

א. ערוץ ראשון- על צה"ל לפעול להפסקת הפטור הבלתי מוצדק בשיעור של כ- 50% מהמשתחררים בשל סעיפים נפשיים. עליו לתקן את הליקויים במערך האבחון הפסיכולוגי המאפשרים את ההשתמטות. בכלל זאת על צה"ל לקבוע נהלי עבודה וקריטריונים לשחרור שיהיה בהם למנוע טעות קשה זו, של מתן פטור בלתי מוצדק לכ- 50% מהמשתחררים בשל סעיף רפואי נפשי.

ב. ערוץ שני- על צה"ל להבטיח כי מי שהשתמטו באופן בלתי מוצדק כאמור, לא ייהנו מכל ההטבות להם זכאים חיילים משוחררים. בין היתר יש לשקול לעשות לשם כך שימוש בוועדה הנזכרת בסעיף 2(ב) לעיל, או בגוף מיוחד אחר אם קיים, ובמידה ואינו קיים יש להקימו. זאת, כדי להבטיח כי ישללו הזכויות ממי שהתברר כי השתחרר מן השירות בשל בעיות מוטיבציה. אחד הדברים שמחוייב צה"ל לעשות בהקשר זה, הינו דבר הנהוג ברשויות האחרות בשירות המדינה המבקשות להבטיח כי גורמים שונים לא יזכו מהן להטבות שלא כדין, ולעקוב אחר מקבלי ההטבה כדי לאמת כי נתקבלה כדין. ובענייננו, מחוייב צה"ל, במציאות בה ידוע כי 50% מהמשוחררים בשל סיבות נפשיות לא היו זכאים לכך כדין, לעקוב אחר פורשים בשל "סעיף נפשי" על מנת לראות האם השתלבותם בחיים האזרחים בסמוך לאחר שחרורם מעידה כי הפרטים שמסרו בדבר מצבם הנפשי אינם משקפים את האמת. במקרים מתאימים עליו לפעול לשלילת ההטבות או השבתן, כמו גם לגיוסם מחדש.

4. גיוס החובה הנהוג בישראל הינו תנאי יסודי שאין בלתו לנכונותם של חייליו לסכן את חייהם.
5. מציאות בה משרתים רק חלק, וחלק אחר משתמט תוך עצימת עיניים מצד הגורמים המוסמכים, מפוררת את הנכונות להקריב ולהסתכן, נכונות אשר בלעדיה לא יכול צבא לעמוד ביעדיו. מציאות זו אף מגבירה את הנטל בו נושאים מי שממלאים את חובתם ואינם מבקשים לפטור עצמם משירות שלא כדין.
6. המצב הנוכחי, בה מאפשר צה"ל ביודעין את השתמטותם של אלפים מדי שנה הינה מציאות המסכנת את ביטחונה של מדינת ישראל. הדברים הופכים לבלתי נסבלים כאשר המשתמטים אף זוכים להטבות כספיות כאילו שוחררו כדין, וזאת במקום גינוי והוקעה.
7. נודה להתייחסותכם המהירה באשר לאמור בס' 3 לעיל כדי שנוכל לשקול את הצורך בפניה לערכאות משפטיות לפתרון הבעיה.