התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה, שר המשפטים ויו"ר ועדת חוץ ובטחון לאמץ את המלצות דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד בכל הנוגע למועצה לבטחון לאומי

התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה, שר המשפטים ויו"ר ועדת חוץ ובטחון לאמץ את המלצות דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד בכל הנוגע למועצה לבטחון לאומי
התנועה דורשת להשלים, באופן מיידי, את הליכי החקיקה הנוגעים למועצה לביטחון לאומי, ולתת תוקף לצורך חיוני זה, כמו כן לפעול באופן מיידי לאיתור ומינוי, כדין, של תפקיד יו"ר המועצה לבטחון לאומי במקומו של היו"ר היוצא.

במכתבה לראש הממשלה, שר המשפטים ויו"ר וועדת חוץ ובטחון מציינת התנועה לאיכות השלטון כי חלק מרכזי מהמלצות ועדת וינוגרד כפי שפורסמו בדו"ח הביניים שלה בחודש אפריל 2007, נגע לצורך בשיפור ממשי של תהליכי קבלת ההחלטות בנושאים מדיניים ביטחוניים.
שיפור כזה, קבעה הוועדה "מותנה בקיום עבודת מטה מקצועית עצמאית ליד ראש הממשלה…הכרחי באופן דחוף לחזק עבודת מטה כזו בצורה שתאפשר לראש הממשלה לקבל החלטות מושכלות יותר מבחינה מקצועית, בנושאים מדיניים ביטחוניים, על בסיס של עבודת מטה מעולה מצד אחד, ותכלול עצמאי של ראש הממשלה מצד אחר, ללא תלות בלעדית בהערכות מערכת הביטחון ובהמלצותיה".
המועצה לביטחון לאומי היא הגוף שאמור למלא תפקיד זה, ברם, קבעה הוועדה, "למרות ההכרה הרחבה בצורך במועצה מתפקד מיטבית, וניסיונות שונים לשפרו, הדבר טרם עלה יפה".
הוועדה קבעה כי אין די בשיפורים "קטנים" אלא חיונית בנייה מחדש, שיש בה משום "קפיצת מדרגה" ובכלל כך הגדרת משימות המועצה בצורה מפורשת; חיזוק הצוות מבחינה איכותית וכמותית; הקמת צוות הערכה לאומי ומעל לכל עיגון המועצה לביטחון לאומי בחוק, שיקבע את משימותיה, סמכויותיה ודרך המינוי של בכיריה . גם הממשלה הכירה בצורך לחקיקת חוק שכזה ובתגובה למכתב התנועה בנושא השיב יו"ר וועדת החוץ והבטחון, ח"כ צחי הנגבי, ביום 4.6.2007, כי "לענין חקיקה הנוגעת למועצה לבטחון לאומי – על שולחן הועדה מונחת להכנה לקריאה ראשונה הצעת חוק הממשלה (תיקון המטה לביטחון לאומי), התשס"ז – 2007…הצעת חוק זו גובשה לאחר שבדיוני הועדה ובועדות המשנה, במהלך המלחמה ואחריה, הוכר הצורך בשינוי תיפקודה ובחיזוקה של המועצה לביטחון לאומי". (ההדגשה הוספה- הח"מ). אך למרות שעברו כ- 7 חודשים מאז הונחה הצעת החוק על שולחן הכנסת; כי הממשלה והכנסת עצמן הכירו בצורך החיוני לחוקק חוק זה; וחרף דחיפות הנושא ומשמעותו נוכח מלחמת לבנון השנייה והאיומים הביטחוניים שעומדים לפתחנו בימים אלה – טרם הושלמו הליכי החקיקה. בנסיבות העניין, השתהות בהשלמת הליכי החקיקה הנה בלתי סבירה, שכן אף אם לא ניצחנו במלחמה, חובה עלינו לכל הפחות ללמוד וליישם את לקחיה, בהקדם האפשרי. זאת בפרט, נוכח הפרסומים בתקשורת המיוחסים לראש המועצה היוצא, אילן מזרחי, אשר הודיע כי בכוונתו לעזוב את תפקידו בתחילת חודש נובמבר, על רקע תחושה של חוסר מיצוי תפקידו "בנסיבות התרבות הפוליטית של מדינת ישראל, המועצה לביטחון לאומי לא יכולה לקבל תפקיד מרכזי". לאור זאת, קוראת התנועה להשלים, באופן מיידי, את הליכי החקיקה הנוגעים למועצה לביטחון לאומי, ולתת תוקף לצורך חיוני זה, כמו כן לפעול באופן מיידי לאיתור ומינוי, כדין, של תפקיד יו"ר מל"ל במקומו של היו"ר היוצא.