המדינה הודיעה היום בבית המשפט כי תעביר לתנועה לאיכות השלטון את נהלי מרכז ההשקעות לגבי טיפול בחברות שזכו במענקים ושלא עמדו בהתחייבות אשר היוותה תנאי לקבלת המענק. וזאת בעקבות עתירת התנועה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.

המדינה הודיעה היום בבית המשפט כי תעביר לתנועה לאיכות השלטון את נהלי מרכז ההשקעות לגבי טיפול בחברות שזכו במענקים ושלא עמדו בהתחייבות אשר היוותה תנאי לקבלת המענק. וזאת בעקבות עתירת התנועה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.
בעתירה לבית המשפט דרשה התנועה לקבל גם את רשימת החברות שאושר להן מענק בן למעלה ממיליון שקל על פי החוק לעידוד השקעות הון ולא עמדו בתנאי כתב האישור וכן את הקריטריונים לטיפול באותן חברות.

המדינה הודיעה היום בבית המשפט כי תעביר לתנועה לאיכות השלטון את נהלי מרכז ההשקעות לגבי טיפול בבקשות של חברות המבקשות מענקים וכן במעקב הביצוע. וזאת בעקבות עתירת התנועה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים. סגנית נשיא בית המשפט המחוזי השופטת יהודית צור ציינה בהחלטה כי הנהלים יועברו לתנועה תוך 7 ימים.
בתנועה ציינו כי מתן הנהלים יסייעו לציבור לבצע מעקב ולדעת האם החברות אשר קבלו מהמדינה מענקים מעל מליון שקלים ואשר לא עמדו בתנאי מרכז ההשקעות השיבו את הכסף למדינה
התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה בחודש אפריל השנה לבית המשפט לענינים מקומיים בירושלים עתירה מנהלית לפי חוק חופש המידע. התנועה דרשה כי יוצא צו המורה למרכז ההשקעות בתמ"ת ולממונה על חוק חופש המידע בתמ"ת להעביר לידי התנועה את רשימת החברות, אשר אושר להן מענק בן למעלה ממיליון ₪, מכח החוק לעידוד השקעות הון ע"י משרד התמ"ת, ואשר לא עמדו בתנאי כתב האישור, אשר בהסתמך עליו ניתן המענק. חברות שכתב האישור שלהן בוטל במהלך 5 השנים בין 31.12.2000 ל 31.12.05 בשל העובדה שלא עמדו בהתחייבותן בנוגע לכל אחת מהחברות הללו מבקשת התנועה מבית המשפט שיורה להעביר לה: מהו גובה המענק, האם החברה נדרשה להשיב את המענק כולו ואם לא, איזה סכום נדרשה להשיב, האם ישנם נתונים המעידים על פשיטת רגל של החברה שאינה מאפשרת לה להשיב את המענק.כן בקשה התנועה לחייב את המשיבים לפרט האם יש נהלים או קריטריונים לפיהם פועל מרכז ההשקעות בנוגע להחלטות הנוגעות לחברות, אשר הפרו את התחיבויותהן כלפי מרכז ההשקעות, ואם הם קיימים לפרט מהם הקריטריונים המנחים לקבלת החלטה על שליחת מכתבי התראה לחברות שלא הגישו את דו"ח הביצוע הסופי במועד וקריטריונים לגבי מועד שליחת המכתבים.
משרד התמ"ת באמצעות מרכז ההשקעות מעניק מדי שנה הטבות ומענקים בסדר גודל של כ 200 מליון ₪ בשנה על פי החוק לעידוד השקעות הון. בכדי למנוע מצב בו זוכות חברות בכתב אישור במסלול מענקים או הקלות במס ובהטבות בהתבסס על הבטחות שווא וכדי להבטיח כי הזוכים במענק עומדים בהתחייבותם, קובע חוק עידוד השקעות הון כי ככלל במידה והחברה לא ביצעה את התכנית המאושרת עליה להחזיר את הכספים או הטבות המס שקיבלה. מהתשובות שקיבלה התנועה לפניות קודמות שלה לגורמי התמ"ת הודו אלו במפורש כי קיימות לפחות 1554! חברות שקיבלו הטבות מס ומענקים ולא עמדו בהתחייבויות.
למרות שבידי מרכז ההשקעות ראיות ברורות לכך שמאות חברות, אשר קיבלו הטבות בשווי מאות מיליוני שקל לאורך השנים,הפרו את התנאים אשר בכתב האישור, ישנו חשש ממשי כי משרד התמ"ת ימנע מלפעול להשבת הכספים. מחדלו של מרכז ההשקעות מלפעול להשבת כספי הציבור אל מול חברות שהפרו את התחייבותן ולמעשה לא עמדו בתנאים אשר הצדיקו מתן ההטבות , מהווה הפרה עמוקה של חובותיו כנאמן הציבור על נכסיו. מחילה על זכויות הקופה הציבורית אף מהווה בעיה רוחבית שהיא אחד ממופעיה הבולטים של תופעות הון ושלטון במדינת ישראל, לפיה זוכים בעלי הון להטבות מפלות ובלתי חוקיות מהמדינה ומוסדותיה, בין אם במעשה ובין אם במחדל.
המידע המבוקש בעתירה הוא בעל ערך ציבורי רב ונדרש כדי לוודא כי המנהלת פועלת באופן העולה עם חובתה כנאמן הציבור ועם לשון החוק להשבת מענקים ממי שהפרו את התחייבותיהם. בקשותיה של התנועה לקבלת המידע לא נענו. והיא נתקלה בהתעלמות מוחלטת. התנועה טוענת כי אי העברת המידע חרף הזמן הרב שעבר מנוגדת לדין מהווה התעמרות באזרח ועיוות לשונו ומטרתו של החוק בכל הנוגע למועדים בהם זכאי האזרח לקבל מידע מבוקש. התנהלות הרשות אשר אפשרה ויצרה מציעות בה 1500 חברות שלא עמדו בתנאי האישור מובילה לחלוקת מענקים בלתי יעילה ע"י המדינה . דברים אלו זוכים למשנה תוקף בפרט לאור העובדה שהמדינה הינה בגדר "שחקן חוזר" הצפוי להיות קשור בהסכמים עם חברות בעתיד והמציאות המחדלית הנוכחית תתעודד הפרות עתידיות מצד מקבלי מענק.
*התיק מטופל בסיוע סטודנט למשפטים מהקליניקה לקידום איכות השלטון שהינה פרויקט משותף של התנועה לאיכות השלטון והאוניברסיטה העברית בירושלים.