התנועה לאיכות השלטון טרם קיבלה תשובות לפניותיה לבנק ישראל ולממונה על השכר באוצר לגבי בזבוז מיליוני שקלים של כספי ציבור עקב מדיניות פרישה מוקדמת בבנק ללא צמצום מצבת כוח האדם.

התנועה לאיכות השלטון טרם קיבלה תשובות לפניותיה לבנק ישראל ולממונה על השכר באוצר לגבי בזבוז מיליוני שקלים של כספי ציבור עקב מדיניות פרישה מוקדמת בבנק ללא צמצום מצבת כוח האדם.
טרם נענו פניות לבנק ישראל ולממונה בהן ביקשה התנועה לברר טענות שהגיעו לידיה, לפיהן בנק ישראל הוציא עשרות עובדים לפרישה מוקדמת מבלי לצמצם את מצבת כוח האדם, במקרים רבים תוך גיוס עובד חדש כדי לאייש בדיוק את אותה המשרה שהתפנתה עקב הפרישה המוקדמת, כאשר במקרים רבים הפורשים הינם צעירים ובעלי כישורים דרושים.
במכתב, טוען עו"ד דניאל קֵירֹס בשם התנועה לאיכות השלטון, כי לאחרונה נטען בפני התנועה כי בתקופת הנגיד פישר החל בנק ישראל להוציא עשרות עובדים לפרישה מוקדמת מבלי לצמצם את מצבת כוח האדם, ובמקרים רבים תוך גיוס עובדים חדשים או פרסום מכרז לאיוש המשרה. עוד נטען כי במקרים רבים העובדים הפורשים הינם עובדים צעירים יחסית ובעלי כישורים הדרושים לבנק. למדיניות פרישה מוקדמת מעין זאת השלכות פיסקאליות על הקופה הציבורית, שכן הן גוררות תשלום כפול על משרה נתונה, דהיינו תשלום הוצאות העסקתו של העובד החדש, בנוסף להוצאות הפרישה השוטפות של העובד שפרש. אף נטען בפני התנועה כי בשבועות האחרונים הופסקו האישורים לפרישה מוקדמת בבנק.

לפי "מדיניות פרישה מוקדמת על פי בקשת המשרד והסכמת העובד – לשנת 2006" (חוזר נש"מ מס' 9/2006), ניתן לאשר פרישה מוקדמת במצב של ביטול משרה או סגירת מסגרת, ואילו פרישה מוקדמת מפאת "רענון" אינה מותרת אלא למשרדים אשר כבר עמדו במכסה של קיצוץ תקנים (ולעובדים העוסקים בטיפול במסגרת אשפוז או במתן שירות ישירות לקהל, וזאת מסיבות מובנות).

בעקבות טענות אלה פנתה התנועה בספטמבר 2007 לנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר ולממונה על השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, מר אלי כהן בבקשה לדעת אם יש אמת בטענות שהועלו בפניה. כמו כן ביקשה התנועה לדעת האם בנק ישראל הפסיק לאפשר פרישה מוקדמת ללא צמצום מצבת כוח האדם, ומה מדיניותו בנושא, והאם ביקש בנק ישראל אישור מהממונה על השכר לכל הפרישות המוקדמות ללא צמצום מצבת כוח האדם בתקופת כהונתו של הנגיד פישר. בתוך כך ביקשה התנועה מהממונה על השכר להכריז על כל פרישה מוקדמת ללא צמצום מצבת כוח האדם שלא אושרה על ידו שלא כדין כבלתי חוקית לכאורה, ולפעול להשבת כל הכספים שהוצאו מהקופה הציבורית שלא כדין.

אם יש בטענות אמת, הרי שהן נעשות אף חמורות יותר לאור הצורך בצמצום מצבת כוח האדם בעתיד הקרוב בגין הסכם השכר החדש לבנק. על ידי הגדלת מצבת כוח האדם עכשיו, לא זו בלבד שהבנק מפקיר את הקופה הציבורית בגין פרישות מוקדמות בלתי מוצדקות; הוא אף גורם לכך שעוד יותר עובדים יפרשו פרישה מוקדמת בעתיד. כמו כן, גיוס רבתי של עובדים חדשים טרם חתימה על הסכם השכר המתגבש עלול להביא לכך שהרבה יותר עובדים בבנק ישראל ישתייכו לאורך זמן ל"דור א'", הנהנה מעשרות הטבות שכר בלתי חוקיות, לכאורה, ומקוממות. ביום ה-18 בספטמבר 2007 הודיע הממונה על השכר כי פנה לבנק ישראל בבקשה לקבל נתונים בעניין, אלא שמאז לא נתקבלה כל תשובה לגופו של עניין בנושא. כאמור, על המכתב, שנשלח בין היתר גם לראש הממשלה, לשר האוצר וליועץ המשפטי לממשלה, טרם ניתן מענה לגופו.

לפרטים: עו"ד דניאל קירס, 02-5000073