בעקבות ממצאי דוח מבקר המדינה דורשת התנועה לאיכות השלטון מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית נגד השר בן אליעזר וראש הממשלה אהוד אולמרט

בעקבות ממצאי דוח מבקר המדינה דורשת התנועה לאיכות השלטון מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על חקירה פלילית נגד השר בן אליעזר וראש הממשלה אהוד אולמרט
הדו"ח חושף את מעורבותו של שר התשתיות – בנימין (פואד) בן אליעזר, באמצעות אנשי לשכתו, בקידום ענייני העסקה של אנשים מסוימים בחברות הכפופות למשרדו. ובאופן דומה, את מעורבותו של ראש הממשלה אהוד אולמרט , כשר התעשיה והמסחר בקידום ענייניו של מי שהיה חבר מרכז ליכוד באותה העת – רחמים בן שושן.
במכתבה מתייחסת עוה"ד דפנה קירו כהן לדו"ח מבקר המדינה המדינה 58א, שפורסם אמש הנוגע, בין היתר, לתופעת הנפוטיזים, על גווניה השונים (קירבת משפחה או קירבה פוליטית). תופעה מדאיגה וחמורה ביותר, בעיקר בשל הפוטנציאל ההרסני שבה, לאיכותו ותפקודו של המגזר הציבורי. אין ספק, כי יש להלחם בתופעה זו בכל הכלים העומדים לרשותנו. מכל מקום, אחד מביטוייה החמורים של התופעה, באה לידי ביטוי במעורבותו של שר התשתיות – בנימין (פואד) בן אליעזר, באמצעות אנשי לשכתו, בקידום ענייני העסקה של אנשים מסוימים בחברות הכפופות למשרדו. כפי שמצא מבקר המדינה בין השנים 2005-2006, הפנה השר כ – 100 פניות, רובן באמצעות מנהלת לשכתו, לחברת החשמל בבקשה שתסייע לקדם עניינים הנוגעים להעסקת עובדים מסוימים בחברה. 15 מן הפניות הללו, הופנו לחברת החשמל "לאחר שחברי מרכז לאחר שחברי מרכז מפלגת העבודה פנו לשר בבקשה שיסייע לקדם עניינים הנוגעים לבני משפחתם או לאנשים אחרים". עוד מצא המבקר, כי שתיים מ-15 הפניות נגעו להעסקתם של עובדים חברי מרכז מפלגת העבודה שחברת החשמל קיבלה לעבודה בשנים האמורות.
כפי שמצא המבקר, מעורבות פרטנית של השר או מי שפועל מטעמו בעניינים אלה עלולה לפגוע בחובת הנאמנות שלו כלפי הציבור, ועומדת בניגוד מפורש להנחית היועץ המשפטי לממשלה – "הגבלות על טיפול בפניות חברי גוף בוחר על-ידי נבחרי ציבור" בהנחיה זו נקבע כי "טיפול של נבחר הציבור בפנייתו של חבר גוף בוחר, כהגדרתו לעיל, מעלה חשש לניגוד עניינים, לשיקולים זרים, ולמשוא פנים ואפליה". אחד מדפוסי ההתנהגות שאינם לגיטימיים, על פי ההנחיה, הוא פניות של חברי גוף בוחר לקידום אינטרסים עסקיים-כלכליים ובהם "מציאת פתרונות תעסוקה לחבר הגוף הבוחר או לקרובי משפחתו או מכריו. קטגוריה זו חמורה… מאחר שהאינטרס הכלכלי יוצר ניגוד עניינים משמעותי יותר אצל נבחר הציבור, בנושאים בהם הפגיעה באינטרס הציבורי מהותית יותר, ובמקרים רבים גם בעלת סממנים של שחיתות". מכאן, כי פעולותיו של השר בן אליעזר, המתוארות לעיל, סותרות את ההנחיה ואת אופן הפעולה שנקבע בהנחיה במקרים מסוג זה. במציאות בה נקבע כי מינויים פוליטיים הנו מעשה המקים אחריות פלילית (מקרה צחי הנגבי), ונוכח הנחיית היועץ המשפטי האמורה, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מהיועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד השר בן אליעזר.
באופן דומה, מבקשת התנועה לפתוח בחקירה פלילית גם כנגד ראש הממשלה, אולמרט על מעורבותו, כשר התעשיה והמסחר בקידום ענייניו של מי שהיה חבר מרכז ליכוד באותה העת – רחמים בן שושן.