התנועה למען איכות השלטון מבקשת הבהרות מנגיד בנק ישראל האם נפגש עם מתמודד פוטנציאלי במכרז החדש למכירת בנק לאומי

התנועה למען איכות השלטון מבקשת הבהרות מנגיד בנק ישראל האם נפגש עם מתמודד פוטנציאלי במכרז החדש למכירת בנק לאומי
לטענת התנועה, פגישה עם משתתפים פוטנציאלים לפני פרסום המכרז הינה בעייתית, שכן היא עלולה לפגוע בתוצאותיו ובטוהר המידות, והיא מוצדקת רק נוכח סיכויים ממשיים להגברת התחרות במכרז ורק בהתאם לכללים המבטיחים את טוהר המידות, השוויון והתחרות.
התנועה למען איכות השלטון פנתה השבוע לנגיד בנק ישראל והחשב הכללי הנכנס, מר שוקי אורן, במטרה לבדוק האם נעשתה פגיעה בשיווין וטוהר המידות במכרז החדש למכירת מניות בנק לאומי. לאחרונה פורסם בעיתונות הארצית כי בנסיעה לארצות הברית, נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, היה אמור להיפגש עם ראשי בנק אמריקאי גדול, בניסיון לשכנע אותם להשתתף במכרז החדש למכירת מניות בנק לאומי.
בעקבות הפרסום, פנה מנהל מחלקת ליטיגציה כלכלית של התנועה למען איכות השלטון, עו"ד דניאל קירס, לנגיד בנק ישראל והחשב הכללי. במכתבו, הסביר עו"ד קירס כי פגישה עם משתתפים פוטנציאלים לפני פרסום המכרז הינה בעייתית, שכן היא עלולה לפגוע בתוצאותיו ובטוהר המידות. כדי למנוע את הבעייתיות האמורה, ראוי לגבש כללים לפגישות לשם משיכת משתתפים במכרזים, כגון: קבלת אישור מראש מוועדת המכרזים לעריכת מסע חשיפה (road show), הצהרה בפני הוועדה על העדר ניגוד עניינים ודיווח ופרסום מסע החשיפה והמציעים הפוטנציאלים.
מטרת הכללים היא שמירה על טוהר המידות, השוויון והתחרות במכרזים. התנועה קוראת לחשב הכללי לקבוע את כללים אלה, הנגזרים מתכליות דיני המכרזים, בהוראות תכ"מ, וזאת למען הסר ספק בעתיד.
התנועה הדגישה כי במידה ואכן נפגש הנגיד עם מציע פוטנציאלי, במכרז החדש למכירת גרעין השליטה בבנק לאומי, יש צורך בשקיפות ציבורית ודיווח אלו מהכללים מולאו. עוד דרשה התנועה, כי ינוהל מסע חשיפה בהתאם לכללים האמורים, כדי לאפשר לכל המעוניין בכך להשתתף בו.
בנוסף, מכיוון שהזוכה במכרז יהיה זקוק לאישור של בנק ישראל, על הנגיד להודיע כי ינתק את עצמו מהליכי ההחלטה בבנק ישראל בעניין מתן אישור לזוכה במכרז, במידה ואכן נפגש עם מציע פוטנציאלי כפי שפורסם.